لزوم مدیریت واژگونی تانکرهای حمل سوخت / خودروهای سنگین در لالجین حادثه می‌آفرینند

به گزارش عصر همدان، شورای هماهنگی ترافیک استان همدان ظهر امروز با پنج دستور کار برگزار شد و مسائل مختلفی از جمله نتیجه مطالعات بهبود تردد شهری لالجین، تفکیک حوزه‌های درون‌شهری و برون‌شهری، مسدود کردن دوربرگردان مقابل ورودی پادگان قهرمان، تعیین تکلیف پیچ حادثه‌خیز محور چشین، سیمین، ابرو، احداث زیرگذر همه‌کسی در محور همدان – سنندج و بررسی مسائل مختلف مربوط به تانکرهای حمل مواد سوختنی و شیمیایی خطرناک در محورها با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان و مدیران کل استان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مطالعات بهبود تردد شهری لالجین  توسط محمدرضا خسروی مشاور طرح مطرح و به ارائه راهکار برای حل آن اشاره شد. خسروی عمده مشکلات شهر لالجین را معابر نامناسب که نیاز به مرمت و آسفالت دارند، روشنایی نامناسب معابر، ورود خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به بافت شهری، نبود ناوگان عمومی حمل‌ونقل شهری دانست و لزوم احداث کمربندی شهر را برجسته کرد.

احداث مجتمع اقتصادی صنایع‌دستی در لالجین

احمد ترابی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در این‌ باره گفت: برای لالجین احداث یک مجتمع اقتصادی با بیش از ۲ هزار واحد صنفی دیده‌ شده که باید اقدامات لازم ترافیکی برای آن اندیشیده شود.

ضرورت احداث کمربندی در لالجین/ فوت یک کودک به دلیل تصادف با کامیون

رئیس پلیس راهور استان همدان نیز درباره مشکلات ترافیکی شهر لالجین اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ترافیکی لالجین روان و در برخی از فصول پرحجم  اما آزاردهنده نیست.

علی فکری با بیان اینکه باید با توجه به جهانی بودن شهر لالجین تدابیر لازم برای آینده این شهر اندیشیده شود، افزود: در ۶ ماه گذشته دو فقره تصادف در لالجین به وقوع پیوسته هر دو نقش یک کامیون برجسته بود و در نهایت به فوت یک کودک ۱۲ ساله نیز منجر شد.

وی با بیان اینکه این تصادفات احداث کمربندی را الزامی می‌کند، تصریح کرد: احداث گذرگاه‌های عابر پیاده، پل مکانیزه، پارکینگ خودروهای سواری و سنگین در لالجین ضروری است.

رئیس پلیس راهور استان همدان با اشاره به اینکه در بافت‌های تجاری، آموزشی و… باید  کندرو ایجاد شود، ادامه داد: عمده مشکل ما در ورودی لالجین است که عرض معبر بسیار کم بود و خودروها به‌ویژه خودروهای سنگین راهی جز ورود به داخل شهر را ندارند.

وی به لزوم نصب دوربین‌های کنترل سرعت در لالجین و در نظر گرفتن پارکینگ برای واحدهای صنفی و نمایشگاهی در این شهر اشاره کرد.

کارگاه‌های سفالگری شهری به بیرون شهر منتقل می‌شوند

شهردار لالجین نیز در این شورا اظهار کرد: ۱۱ هکتار زمین در خارج از بافت شهری برای انتقال کارگاه سفال در نظر گرفته‌ شده است.

محبی با بیان اینکه خروج کارگاه‌های سفال از شهر به‌ مرور زمان  انجام می‌شود، افزود: همچنین برای انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر ۱۱ هزار متر مربع زمین در نظر گرفته‌ شده که با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه است.

وی همچنین از افتتاح پایانه درون‌شهری در دهه فجر سال جاری خبر داد و تصریح کرد: برای احداث پارکینگ در داخل شهر نیز طراحی لازم انجام و یک هکتار زمین در نظر گرفته‌شده است.

شهردار لالجین ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن  آسفالت با اعتبار ۹ میلیارد تومان در لالجین استفاده‌شده است.

وی از اصلاح هندسی میدان توحید، خیابان توحید و بلوار آیت‌الله خامنه‌ای در شهر لالجین خبر داد.

تفکیک حوزه درون‌شهری و برون‌شهری لازمه خدمت‌رسانی به‌موقع به مردم

دستور کار مهم دیگر شورای هماهنگی ترافیک استان همدان تفکیک حوزه درون‌شهری با برون‌شهری بود.

رئیس پلیس راهور استان همدان در این حوزه اظهار کرد: مشخص نبودن حوزه درون‌شهری و برون‌شهری برای مردم و مسؤولان سردرگمی ایجاد کرده است.

فکری با بیان اینکه مردم خدمات به لحظه می‌خواهند، افزود: هنوز در ورودی جاده همدان به ملایر و در ورودی شهر بهار با مشکلاتی مواجه هستیم که بخش‌بندی آن نتوانسته معضلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در میدان بهار وضعیت خطرناکی حاکم است، تصریح کرد: کاهش سرعت در این بخش با سازوکار فعلی بسیار دشوار است و موجب بروز حادثه می‌‎شود.

رئیس پلیس راهور همدان ادامه داد:  اگر ورودی شهری بهار در محدوده شهری به‌ حساب می‌آید شهرداری نسبت به ساماندهی و البته تأمین روشنایی آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه  این تداخل‌ها باعث آسیب می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم، پلیس و همه باید  به‌ خوبی بدانند که کدام منطقه درون‌شهری است و کدام منطقه برون‌شهری به‌حساب می‌آید.

سرهنگ فکری گفت: باید شاخص‌های لازم برای معابر درون‌شهری را رعایت کنیم و با ارائه یک  تعریف جامع و کامل از آسیب رسیدن به مردم جلوگیری کنیم.

تفکیک حوزه درون‌شهری و برون شهری بر اساس طرح جامع شهری

فرماندار شهرستان بهار نیز در این نشست اظهار کرد: تفکیک این دو حوزه بر اساس  طرح جامع شهری خواهد بود و بر این مبنا حوزه خدماتی دستگاه‌های مختلف به‌ویژه پلیس راهور و پلیس راه مشخص می‌شود.

احسان قنبری افزود: نصب تابلوها و مشخص شدن حریم‌ها نیز بر همین اساس باید انجام شود.

تعیین تکلیف ساماندهی خودروهای واژگون شده حمل سوخت

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی مطرح‌ شده در این نشست بحث ساماندهی اوضاع خودروهای حمل سوخت و مواد شیمیایی خطرناک و اشتعال‌زا بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان در این‌ باره تصریح کرد: بنا بر آیین‌نامه موجود شرکت نفت متولی اصلی تانکرهای حمل نفت، بنزین، گازوئیل و مازوت است.

علیمردان طالبی با بیان اینکه بنا بر قانون تانکرهای حمل مواد پتروشیمی و سوخت تنها باید در طول روز رفت‌وآمد داشته باشند، ادامه داد:  در حال حاضر باید برای جمع‌آوری و تخلیه مواد حاصل از واژگونی خودروهایی که شرکت نفت متولی آن نیست سازوکار لازم مشخص شود.

وی با بیان اینکه همدان محل عبور بسیاری از تانکرهای حامل مواد شیمیایی و اشتعال‌زاست، خاطرنشان کرد: در زمستان  واژگونی تانکرهای حمل سوخت  و مواد شیمیایی بیشتر می‌شود و باید متولی آن مشخص شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان اینکه واژگونی مواد ناشناخته شیمیایی برای عوامل استانی خطرناک است، گفت: باید حمل مواد خطرناک در طول شب ممنوع شود تا میزان حوادث کاهش یابد.

تجهیز استان به امکانات لازم برای مدیریت واژگونی تانکرهای حمل مواد شیمیایی

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان نیز دراین‌باره اظهار کرد: در آیین‌نامه حمل‌ونقل مواد شیمیایی همه اجزا مشخص‌شده است اما اجرا نمی‌شود.

حبیب معصومی با بیان اینکه  باید خودروها کد داشته باشند تا مشخص شود که چه نوع ماده‌ای را حمل می‌کنند، افزود: بیمه‌نامه این نوع خودروها متفاوت از خودروهای معمولی است و موارد بسیاری در آن دیده‌شده است.

وی با بیان اینکه تانکرهای حمل سوخت عراقی نیز از استان عبور می‌کنند، تصریح کرد: امکان انتقال سوخت و یا اطفا حریق برخی از این تانکرها در استان وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان  ادامه داد: با توجه به شرایط استان همدان باید تقاضای تجهیز و اختصاص امکانات لازم به استان بدهیم تا وابسته سایر استان‌ها در هنگام بروز بحران نشویم.

همچنین درباره مسدود کردن دوربرگردان روبروی پادگان قهرمان اعلام شد که نامه‌نگاری لازم برای طرح این مسأله در شورای تأمین استان انجام‌ شده است. همچنین راهکارها برای حل مشکل  پیچ حادثه‌خیز محور چشین، سیمین، ابرو و احداث زیرگذر همه‌کسی در محور همدان – سنندج مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی