تشكيل گروه‌های واكنش اضطراری محلات در ۳ فرهنگسرای همدان

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه ایجاد تشکل‌های کوچک، کارآمد و دانش‌محور در سطح محلات یکی از ضروریات کلانشهرهای بزرگ دنیا به شمار می‌آید، اظهار کرد: به منظور افزایش آمادگی شهروندان و ارتقای ظرفیت مقابله به موقع و مؤثر می‌توان تشکیلات مدیریت بحران را در رده محله و حتی پایین‌تر در سطوح همسایگی، خانوادگی و فردی فعال کرد.

وی ایجاد گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محله را اقدامی مهم به منظور توانمندسازی شهروندان در پاسخگویی و مقابله مناسب با اثرات ناشی از بلایای طبیعی دانست و گفت: با ایجاد، سازماندهی و آموزش گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری می‌توان ابزار مهم و مؤثری را به منظور افزایش توان مقابله با حوادث سطح شهر در اختیار مدیران قرار داد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان بیان کرد: فاز اول پروژه تشکیل گروه‌های واکنش اضطراری محلات در  فرهنگسرای راه کربلای شهرک فرهنگیان، فرهنگسرای قرآنی رضوان واقع در حصار مطهری و فرهنگسرای پیشکسوتان بلوار بعثت، اجرا شد.

وی به هدف نهایی اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: تقویت ظرفیت ساکنان محلات در زمینه آمادگی، واکنش و بازسازی پس از حوادث، به منظور کاهش مخاطرات از طریق ایجاد و مرتبط کردن ظرفیت مقابله ساکنان محلی و برقراری ارتباط این شبکه ارتباطی با مدیریت بحران مناطق و در نهایت ستاد مدیریت بحران شهر همدان هدف نهایی این پروژه است.

علی‌ضمیر تصریح کرد: به منظور تحقق این هدف عمده فعالیت‌ها در این پروژه، آموزش، سازماندهی و تجهیز داوطلبان محلی است.

وی ادامه داد: پس از جمع‌آوری تمام داده‌ها در مورد خصوصیات فیزیکی، جمعیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محلات ذکر شده با اولویت‌بندی خطرات احتمالی، لازم است برنامه‌ریزی برای کاهش آثار مخرب آن انجام شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: فراخوان از طریق آموزش چهره به چهره با حضور دکتر غروی مدرس بین‌المللی جمعیت هلال احمر در برنامه‌های فرهنگی محلات و توزیع بروشور بین افراد حاضر، به منظور ثبت‌نام نیروهای «دوام الوند» نیز انجام شد.

وی یادآور شد: نیروهای داوطلب «دوام الوند» پس از طی دوره‌های آموزشی مرتبط با بحران و مدیریت آن شامل امداد و نجات، کمک‌های اولیه، اطفاء حریق، پدافند سایبری و…، در فرهنگسرای راه کربلا، قرآنی رضوان و پیشکسوتان گروه داوطلب واکنش اضطراری محلات «دوام» را تشکیل دادند.

علی‌ضمیر با بیان اینکه هر گروه «دوام» برای مدیریت، گردش اطلاعات و فعالیت بهینه خود با توجه به خصوصیات محلی سازماندهی می‌شود، اظهار کرد: یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب و با یک هماهنگ‌کننده به عنوان مسوول خانه دوام، به شهردار ناحیه متصل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سازماندهی و گروه‌بندی در یک جلسه با حضور و مشارکت تمام اعضای گروه انجام شد، گفت: هر گروه «دوام» به پنج تیم با عنوان‌های، تیم امداد و نجات، تیم اطفاء حریق، تیم اطلاعات، تیم هدایت پناهجویان و تیم زندگی تقسیم می شوند که هر تیم وظایف خاص خود را دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان بیان کرد: چشم‌انداز مشترک تصمیم‌گیران و مدیران پروژه، واگذاری تمام فعالیت‌های اجرایی اعم از فراخوان، جذب داوطلبان، آموزش، تجهیز و سازماندهی گروه‌های محلی در ۷۴ محله به مسوولان خانه دوام و گروه‌های دوام به منظور تمرکززدایی مسوولیت‌ها در سازمان و استفاده از توان افراد داوطلب آموزش‌دیده و سازماندهی شده محلات برای کمک‌رسانی سریع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی