از تأمین امنیت نماز جمعه همدان تا حمله به جنگنده عراقی

به گزارش عصر همدان، سرهنگ خلبان محمد غلامحسینی امروز در مراسم بزرگداشت شهید شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷، «خلبان شهید سعید هادی‌مقدم» اظهار کرد: باعث خوشحالی است که پس از ۳۵ سال فرصتی ایجاد شده که درباره شهید هادی‌مقدم سخن بگویم، اتفاق امروز باعث شد این فراموشی ۳۵ ساله جبران شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ جمله‌ای نمی‌تواند در وصف رزمندگان ما به ویژه نیروی هوایی در جنگ هشت سال دفاع مقدس اعلام شود افزود: زمان جنگ تحمیلی در بدترین شرایط قرار داشتیم چون فرماندهی مشخصی در ارتش وجود نداشت، در نتیجه عراق در ابتدا توانست بدون مانع چندانی وارد دشت خوزستان شود و اگر نیروی هوایی در مقابل آنها ایستادگی نمی‌کرد مشخص نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.

 همرزم شهید هادی‌مقدم تصریح کرد: وقتی نماز جمعه همدان در سال ۶۱ بمباران شد و افرادی شهید شدند تأمین امنیت این منطقه به من و شهید هادی‌مقدم واگذار شد.

وی که کتاب «مهمان صخره‌ها» را به نگارش درآورده درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید هادی‌مقدم گفت: خانواده‌دوستی، عشق به وطن و نیروی هوایی از جمله شاخصه‌های بارز این شهید بود که برای ما الگوست.

غلامحسینی در تشریح روز شهادت خلبان هادی‌مقدم اظهار کرد: هنگام گشت‌زنی هوایی رادار سوباشی خبر از وجود جنگنده‌های دشمن داد که با آنها ۷۰ تا ۸۰ مایل فاصله داشتیم.

وی با اشاره به اینکه چندین ماه نیروی هوایی عراق به دلیل مورد هدف قراردادن نقاط استراتژیک آنها فلج شده بود افزود: پس از چند ماه ارتش عراق توانسته بود اسکادران هوایی خود را نوسازی کرده و جنگنده‌های میراژ و مینگ را به کار گیرد.

همرزم شهید هادی‌مقدم با بیان اینکه در آن روز با دو جنگنده میراژ در آسمان مواجه شدیم تصریح کرد: تصمیم گرفتیم به آنها حمله کنیم چرا که شهیدهادی‌مقدم گفت اگر ما حمله نکنیم آنها به ما حمله خواهند کرد، او بی‌نهایت شجاع بود.

وی با بیان اینکه توانستیم یکی از جنگنده‌ها را نابود کنیم اما بلافاصله هواپیمای ما مورد اصابت موشک جنگنده دوم قرار گرفت ادامه داد: هنگام آتش گرفتن جنگنده مجبور به ایجکت شدم و گمان کردم شهید هادی مقدم نیز ایجکت کرده است.

غلامحسینی با تأکید بر اینکه براثر این حمله پای راست، دست و ترقوه سمت چپ و ابروهایم شکست خاطرنشان کرد: اما با همین وضعیت موفق شدیم در منطقه کوهستانی کردستان فرود بیاییم.

وی  با اشاره به اینکه هنگام فرود توسط نیروهای کومله اسیر شدم گفت: بعد از ۴۸ ساعت متوجه شدم شهید هادی‌مقدم به شهادت رسیده و یکی از اعضای گروهک کومله پیکر شهید را از هواپیما خارج و به گفته خودش غسل داده و به خاک سپرده بود و مزارش را با سنگ نشانه‌گذاری کرده بود.

همرزم شهید هادی‌مقدم اظهار کرد: پس از اتمام جنگ تحمیلی و آزادی از اسارت پیکر پاک شهید را یافتیم و به ملایر زادگاه وی به خاک سپردیم.

وی تأکید کرد: شهید هادی‌مقدم از قهرمانانی است که دغدغه کشور را داشت و حس نوعدوستی و وطن‌دوستی‌اش بی‌نظیر بود.

در پایان این مراسم از همسر شهید هادی‌مقدم، فرزند شهید، سرهنگ محمد غلامحسینی همرزم شهید، سرهنگ خلبان رضا قره‌باغی و خلبان پیشکسوت محرمعلی حاجی‌زاده تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی