اغلب شهرهای همدان وضعیت بغرنجی در حوزه پیاده‌روسازی دارند/ ساماندهی پیاده‌روهای مريانج

به گزارش عصر همدان،‌ محسن معصوم‌علیزاده  با اشاره به نقش محوری پیاده‌روها در سطح شهرها، اظهار کرد: متأسفانه پس از شنیدن کلمه شهر ناخودآگاه ذهن به سمت ترافیک، آسفالت و جمعیت می‌رود و قطعاً تغییر نگرش در پیاده‌روها می‌تواند مقوله‌ای مهم در شهرها ایجاد کند.

وی ادامه داد: امروزه در اغلب شهرهای کشور خودرومحوری بر پیاده‌محوری غالب است و معابر موجود در سطح شهرها نیز برای عابران پیاده بهسازی نشده است.

شهردار مریانج بیان کرد: پس باید رویکردها را تغییر داده و یکی از مهمترین شاخصه‌های شهرنشینی با توجه به تراکم قابل توجه جمعیت در شهرها انسان‌محور بودن آن است.

وی افزود: پیاده‌محور بودن شهر یعنی مجموعه تصمیم گیری‌ها و اقدامات مدیران در شهر منجر به تکریم انسان شود اما متأسفانه شهرهای ما خودرومحور شده‌اند.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: اغلب شهرهای استان همدان در حوزه پیاده‌روسازی و پیاده‌راه‌ها وضعیت بغرنجی دارند و رعایت نکردن قانون و توجه نکردن به انسان در مدیریت شهری و همچنین عدم توجه جدی شهرداری‌ها و ناظران ساخت و سازها به پیاده‌رو، باعث وضعیت نامناسب در شهرها شده است.

وی با بیان اینکه هر کسی براساس سلیقه و اراده خود و با یک متریال و کد ارتفاعی متفاوت پیاده‌رو ساخته است، گفت: در طول مسیر یک خیابان شاهد پستی بلندی‌های قابل توجهی هستیم که اگر مردم به آن توجه نکنند ممکن است دچار آسیب‌دیدگی جدی شوند.

شهردار مریانج از تدوین یک برنامه جامع به منظور ساماندهی پیاده‌روهای مریانج خبر داد و گفت: برنامه ما در شهرداری تغییر نگرش از خودرومحوری به پیاده‌محوری است تا بتوانیم آرام‌سازی پیاده‌رو معابر را در سطح شهر به‌ ویژه معابر پررفت و آمد ایجاد کنیم.

ارتقای کیفیت پیاده‎رو‌های بر مبنای توسعه پایدار

وی توسعه پایدار در بهسازی پیاده‌روها را مهم ارزیابی کرد و افزود: در پیاده‌روها فعالیت‌های اجتماعی، تعامل، استراحت و موقعیت تفریح فراهم می‌شود ضمن اینکه نواحی پیاده، فضای بهتر و بیشتری برای زندگی جمعی تأمین می‌کنند.

معصوم‌علیزاده از آغاز بهسازی پیاده‎‌رو بلوار شهیدان عباسی بر مبنای توسعه پایدار خبر داد و گفت: این بلوار یکی از معابر اصلی شهر مریانج است که عملیات بهسازی پیاده‌رو آن کلید خورده است.

وی ادامه داد: در طراحی اولیه بهسازی این مسیر بحث توسعه پایدار و زیست‌محیطی دیده شده و سعی کرده‌ایم این طراحی برگرفته از معماری اسلامی باشد.

شهردار مریانج یادآور شد: ما در بهسازی پیاده‌رو این مسیر به اهمیت پدافند غیرعامل و ایجاد جان‌پناه نیز پرداخته‌ایم و طرحی را آماده کرده‌ایم که در کنار شاخص‌های توسعه پایدار، زیست محیطی، فضای سبز شهری و پدافند غیر عامل، فضایی برای استراحت به منظور گسترش تعاملات اجتماعی باشد.

وی تأکید کرد: در اجرای این طرح علاوه بر افزایش عرض پیاده‌رو، از عرض سواره‌رو به منظور آرام‌سازی معبر نیز کاسته شده  تا فضایی ایمن‌تر و استاندارد برای عابران پیاده خلق شود.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: این طرح در مرحله آزمایش قرار دارد و در سال ۹۷ تنها ۵۰ متر به صورت آزمایشی در حال اجراست تا پس از اتمام کار با بررسی دقیق و کارشناسی ادامه پروژه را در سال ۹۸ اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری بالغ بر ۵ هزار متر مربع از پیاده‎روهای سطح شهر به صورت استاندارد بهسازی یا احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی