خدمات هومکر در همدان زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد

به گزارش عصر همدان،‌ فاطمه شیرانی اظهار کرد: دانشگاه‌ علوم پزشکی همدان به عنوان پایلوت برای زیرپوشش بیمه بردن خدمات پرستاری در منزل انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه چند روز پیش جلسه‌ای با مدیران و کارشناسان معاونت درمان و رئیس بیمه سلامت داشتیم، افزود: طبق تصمیم‌گیری‌ها قرار شد در قدم اول خدمات پرستاری در منزل بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه زیر پوشش بیمه‌ قرار بگیرد.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پیرو این جلسه، جلسات تکمیلی را با اداره بیمه سلامت برگزار خواهیم کرد، یادآور شد: تعرفه‌ها و نحوه کار خدمات پرستاری در منزل با در نظر گرفتن حق بیمه مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز بیمه‌ شدن خدمات پرستاری در منزل در همدان کلید خورده است، ادامه داد: همدان جزو استان‌های پیشرو در اجرای این طرح است.

شیرانی گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات پرستاری در منزل باعث خواهد شد که مدت زمان بستری بیماران در بیمارستان کم شده و نیز میزان عفونت‌های بیمارستانی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح بیمار نقش خود را در منزل ایفا خواهد کرد در عین حال مراقبت نیز دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: پرستاران در منزل علاوه بر اینکه مراقبت‌ها را انجام می‌دهند، به بیمار و خانواده نیز آموزش می‌دهند که این امر سطح سواد جامعه را افزایش خواهد داد.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه طرح پرستاری در منزل رفت و آمد بیمار و همراه را به بیمارستان کم خواهد کرد، افزود: این امر باعث کاهش هزینه‌های بیمارستانی برای بیمار و دولت خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین این طرح باعث کم شدن صف‌های انتظار بیماران برای بستری در بیمارستان خواهد شد.

شیرانی گفت: از آنجا که خدمات پرستاری در منزل (هومکر) زیر پوشش بیمه نبود مردم توانایی پرداخت تعرفه‌ها را نداشتند و ترجیح می‌دادند در بیمارستان بستری شوند زیرا این خدمات زیر پوشش بیمه بود.

وی با بیان اینکه زیر پوشش قرار گرفتن خدمات پرستاری در منزل نویدی برای تمام مردم کشور است، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی وزارت بهداشت تا ۱۰ سال آینده ۲ درصد از خدمات بهداشتی درمانی در مطب‌ها، ۱۰ درصد در بیمارستان‌ها و ۲۱ درصد در هومکرها انجام خواهد شد.

مدیر دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: تا ۱۰ سال آینده بیماران تنها برای جراحی و اقدامات درمانی به بیمارستان مراجعه می‌کند و تمام مراقبت‌ها توسط پرستاران در منزل انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمام پرستاران در منزل باید گواهی صلاحیت حرفه‌ای و کارت نظام پرستاری داشته باشند، افزود:‌ مردم باید از این پرستاران گواهی که دلالت بر کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پرستاری آنها باشد، دریافت کنند.

شیرانی ادامه داد: گاهی می‌بینیم که خدمتکار، بیماربر و کمک‌بهیار بیمارستان که تجربی چیزی را یاد گرفته‌اند برای بیماران پانسمان عوض کرده و یا خدمات دیگر ارائه می‌دهند که این هوشیاری مردم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه کمک‌پرستاران نیز با حفظ شرح وظایف و نه خارج از شرح وظایف می‌توانند به خدمات پرستاری در منزل پرداخته و کمک پرستاران باشند، خاطرنشان کرد: حفظ مسائل امنیتی پرستاران طرح هومکر با استانداری و نیروی انتظامی مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی