چهلمين سالگرد درگذشت آيت‌الله آخوند ملاعلي معصومي همداني در سكوت!

به گزارش عصر همدان، ۳۱ تيرماه چهلمين سالگرد درگذشت و چهارم مردادماه سالگرد تشييع باشكوه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی معلم اخلاق و نمونه برای همگان بود كه منشأ حركت‌هاي انقلابي در همدان شد.

آيت الله آخوند نفسش، نفس عشق و مجلسش، مجلس حق و اسوه‌ای یگانه برای طلاب علم بود.

از آثار و خدمات این روحانی جلیل‌القدر و فرزانه می‌توان به بازسازی حوزه علمیه آخوند به عنوان مهم‌ترین حوزه علمیه غرب کشور که جایگاه تربیتی بزرگی برای عالمان و بزرگان دین دارد اشاره کرد.

سرانجام این عالم فرزانه پس از عمری مجاهدت و خدمت به اسلام بر اثر بیماری در ۳۱ تیر ۵۷ به لقاء الله پیوست و اکنون تربت ایشان در گلزار شهدای همدان میعادگاه عاشقان شده است.

اواخر تیر ماه، آیت‌الله آخوند در پی بیماری برای معالجه به انگلیس برده شد. معالجات مؤثر واقع نشد و وی درگذشت. سوم مرداد ماه سال ۱۳۵۷ جنازه او با هواپیما به ایران منتقل شد. با انتشار این خبر بازار و مغازه‌های شهر همدان تعطیل و تشییع جنازه وی در چهارم مرداد به تظاهرات گسترده‌ای در همدان تبدیل شد. در این ایام امام خمینی(ره) در نجف به سر می‌بردند.

آيت‌الله آخوند شخصیت بزرگی بود که امام هم به ایشان علاقه و او را به عنوان عالم زاهد و عابد قبول داشتند. وقتی این اتفاق افتاد، در تهران مجلس ختمی گرفتند. مراسمی در حسینیه همدانی‌های تهران منعقد شد. مجلس دیگری را نیز مرحوم آیت‌الله سیداحمد خوانساری و علمای معروف تهران در مسجد جامع تهران گرفتند. مراسم دیگری نيز در مسجد ارک برگزار شد که روحانیون مبارز و انقلابی چون آقایان مطهری، مهدوی‌کنی، مفتح، محلاتی و حتی آقای بازرگان اعلامیه آن را امضا کرده بودند.

در حسینیه همدانی‌ها به عنوان اینکه همشهری‌های آخوند هستند مجلسی برگزار شد. در این مجلس آقای رحمانی همدانی به منبر رفت که او را پس از منبر دستگیر کردند.

قبل از اینکه مجالس ترحیم آقای آخوند در تهران برگزار شود، تشییع جنازه او حرکتی عظيم در همدان ایجاد کرد. در جریان آن مردم به مراکز دولتی و مراکز فساد حمله کردند. در این حوادث چند تن از مردم هم به شهادت رسیدند.

اما آنچه حق اين عالم بزرگ و جليل‌القدر هست، گويا برگردن ما همداني‌ها بالاخص مسئولان مانده و سنگيني مي‌كند. گويا دغدغه هيچ‌يك از متوليان امر نيست كه يادي از بزرگان درخشان بر تارك همدان داشته باشند و اين ايام دارالمؤمنين همدان در سكوت گذشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی