مسؤولان بازنشسته دنبال حفظ وضع موجود هستند / روحیه جوان عامل خلاقیت و بهره‌وری در مدیریت

حجت‌الاسلام ناصر صفری اظهار کرد: دولت فعلی در بحث استفاده از افراد سن بالا و بازنشسته نسبت به دولت‌های قبل و حتی دولت‌های دیگر کشورها گوی سبقت را ربوده است.

وی با بیان اینکه سالمندان تاج سر هستند و جایگاه و بزرگی آن‌ها از حیث اینکه مرجع فکری و تجربی جوان‌ها محسوب می‌شوند باید حفظ شود، ادامه داد: از نظر اسلام در ابعاد زندگی هر چه افراد پیرتر باشد عزیزتر هستند اما در مقوله اشتغال، طبیعی است که در رده‌های پایین و پُست‌های میانی گاهی خود افراد هم به سبب ضعف جسمی تمایل دارند زودتر بازنشسته شوند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در پست‌های مدیریتی باید تدبیر اساسی در این زمینه اندیشیده شود چنانکه در مصوبه مجلس بر ممنوعیت به‌کارگیری مجدد بازنشستگان در پست‌های مدیریتی کلان و وزارت و استاندار و … صحه گذاشته‌ شده است.

وی با بیان این‌که دولت ما تعداد زیادی از افراد مسن و از سن بازنشستگی گذشته را بکارگیری کرده که این امر یک نکته منفی است، گفت: دو رویکرد در مورد مدیران ارشد نظام وجود دارد که یک دیدگاه می‌گوید استفاده از مسؤولان باتجربه، کارکشته، متعهد و امتحان پس داده ضرورت دارد و جوان‌ها هم باید در کنار آنها به‌ عنوان مشاور و معاون کار را یاد بگیرند.

صفری با بیان این‌که استفاده از نیروی جوان شاید برای برخی کارها مناسب نباشد، عنوان کرد: ذهن خلاق و جوان و روحیه تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی و ایثار و امید گاه در فرد جوان بیشتر است و این امر در اکثر مشاغل موجب افزایش کارآمدی و تقویت خلاقیت در عرصه‌های مدیریتی می‌شود.

وی با اشاره به این که مدیران مسن معمولاً شکست‌های متعدد در برنامه خود دیده‌اند و یک نگاه منفی نسبت به هر طرح جدید پیدا کرده‌اند که ناشی از فرسایش انگیزه است، گفت: از سویی افراد در نزدیکی بازنشستگی آستانه ریسک‌پذیری پایینی دارند و در عوض احتیاط آنها بیشتر است.

این کارشناس با بیان اینکه پیرها بیشتر به دنبال حفظ وضع موجود هستند و اینکه به سلامت به پایان دوران کاری خود برسند، گفت: تلاش برای حفظ وضع موجود میزان زیادی هدررفت در بهره‌وری را رقم می‌زند چنانکه اگر در یک سراشیبی سعی کنیم یک جا بایستیم حتماً مقداری به سمت پایین سُر خواهیم خورد، اما فرد امیدوار با وجود مشکلات حرکت خود به قله را ادامه می‌دهد موفقیت بیشتری کسب می‌کند.

وی ابراز داشت: در آموزه‌های دینی ما بیان‌شده که دولت کریمه و مدینه فاضله‌ای که حضرت حجت(عج) بنا می‌کند اکثر یاران حضرت جوان هستند و این‌گونه نیست که جوانان تنها در جنگ آخرالزمان نقش ایفا کنند و بعد از پایان جنگ کار به پیرها سپرده شود.

صفری با اشاره به این که جوان می‌خواهد در کار خود بدرخشد و بعداً به وزارت و وکالت و سمت‌های بالاتر برسد، عنوان کرد: فرد بازنشسته و کهنسال دیگر گمان می‌کند که این سمت شاید آخرین وظیفه شغلی او باشد و به همین جهت سعی می‌کند هم منافع خود را تحصیل کند و هم بدون ریسکی که خوشامد مسؤول ارشد یا مردم را در پی داشته باشد کار را به پایان رسانده به مشکل خاصی برنخورد.

وی با بیان این‌که هر جا مدیران جوان حضور داشته‌اند شاهد تحولات در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم، گفت: مقام معظم رهبری هم این مسئله را بیان کرده‌اند که به‌ عنوان‌ مثال صنعت هسته‌ای را شهید احمدی‌روشن که متولد ۵۷ است پیش می‌برد یا شهید شهریاری و دیگران همه دانشمندان جوان ما بودند.

این پژوهشگر متذکر شد: در یکی از خاطرات بازرسان آژانس هسته‌ای نقل‌شده که دانشمندان پیر غربی که برای بازرسی آمده بودند و دانشمندان جوان ایرانی را می‌دیدند حیرت کرده بودند که تحول در این صنعت عظیم توسط جوانانی بین ۲۵ تا ۳۵ سال رقم خورده است.

*مقتضای جایگاه شورای نگهبان و مجلس خبرگان، شیخوخیت است

وی متذکر شد: ما البته گاهی انسان‌هایی داریم که ویژه هستند و یا آن جایگاه ویژه است چنانکه در حوزه رهبری و مرجعیت یک نگاه شیخوخیت وجود دارد و علمای ربانی که به این درجه رسیده‌اند تاییدات خاصه‌ای از ناحیه خداوند و اهل‌بیت عصمت و طهارت شامل حالشان شده است.

صفری ادامه داد: چنانکه در نامه امام زمان (عج) به شیخ مفید حضرت خود شیخ را مد نظر دارند و ایشان را نائب خود و زعیم شیعیان تلقی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه فقهای شورای نگهبان یا مجلس خبرگان را باید استثنا کرد چون بر مبنای قانون اساسی این نهادها جایگاه ثبات و طمأنینه هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: افرادی که در این نهادها حضور دارند بالعکس سایر موارد باید افرادی پخته باشند که اصل نظام را محکم و استوار حفظ کنند و امکان نفوذ یا تهدید آنها حداقل باشد.

وی با بیان این که اگر فرد جوان در شورای نگهبان باشد شاید گاهی مجبور شود توصیه افراد از خود بزرگ‌تر را بپذیرد، افزود: همین‌ که دشمن علیه شورای نگهبان یا مجلس خبرگان فریاد سر می‌دهد نشانگر موفقیت آن‌هاست.

صفری با بیان اینکه امروز مشکلات کشور بیشتر در حوزه اجرایی و اقتصادی است، افزود: در مورد جوان‌گرایی باید به افراد نگاه کرد و توانایی آنها و جایگاه شغلی را به‌ دقت لحاظ کرد چنانکه جوان‌گرایی و تحول‌خواهی در حوزه‌های اجرایی و اقتصادی مایه برکات بیشتری خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروزه توقع عمومی به سمت جوان‌گرایی و امکان گفت‌وگوی رو در رو و صریح رفته است، افزود: خارج از مباحث مدیریتی نباید افراد کهنسال از جامعه حذف شوند.

این محقق گفت: رشد سریع تحولات فرهنگی و فناوری هم گاه انزوای افراد کهنسال را رقم می‌زند؛ در مجموع سیاست‌های دولت باید افراد پیشکسوت هم رده‌بندی شوند و از آنها در مصادر مشورتی، پارک‌های فناوری اجتماعی و … استفاده شود.

وی افزود: در شرایط فعلی کانون‌های بازنشستگی صرفاً به سمت مسائل خدماتی رفته و استفاده از تجارب بازنشستگان را مد نظر ندارد که گاه این افراد با گذراندن دوره‌هایی می‌توانند در هیأت‌امنای بخش خصوصی، هیئات مذهبی و … به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/۷۶۰۰۱/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی