خوش‌یُمنی همدان برای شطرنج ایران

به گزارش عصر همدان، شهر همدان در سالی که پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی را پشت بند عنوان خودش داشت، میزبان جام ملت‌های شطرنج آسیا شد.

مسابقاتی که ۱۲۰ شطرنج‌باز برتر آسیا از ۱۲ تیم هند، چین، ویتنام، قراقستان، ایران سبز – قرمز و سفید، بنگلادش، ازبکستان، عراق، لبنان و عمان در بخش آقایان و ۸ تیم چین، هند، ایران سبز – قرمز و سفید، قزاقستان، ازبکستان و ویتنام در بخش بانوان شرکت کرده بودند.

این دوره از جام ملت‌های شطرنج آسیا در سه دسته مسابقات شطرنج استاندارد (Standard) یا مسابقات شطرنج فکری، مسابقات شطرنج رَپید (Rapid) یا مسابقات شطرنج سریع و مسابقات شطرنج بلیتس (Blitz) یا مسابقات شطرنج برق آسا برگزار ‌شد.

از کشورمان سه تیم ایران سفید، ایران قرمز و ایران سبز حضور داشتند که با رایزنی‌های انجام شده با فدراسیون، در دسته شطرنج بلیتس (Blitz) تیم چهارمی از کشورمان حضور پیدا کرد که این تیم متشکل از شطرنج‌بازان استان همدان بود.

عرفان هاشمی داور ارزنده شطرنج همدان به عنوان سرداور، نظارت این رویداد مهم شطرنج آسیایی را برعهده داشت و داورانی از دیگر کشورهای مختلف نیز او را یاری دادند.

قهرمانی تیم ایران در بخش سریع

برای این بخش از این رویداد کنترل زمان ۱۵ دقیقه به علاوه ۱۰ ثانیه در نظر گرفته شده بود.

در پایان هفت دور رقابت تیم ایران (سبز) با ۶ یپروزی و ۱ شکست موفق به کسب مقام غرورآفرین قهرمانی شد. تیم‌های “چین” و “هند” در رده‌های دوم  و سوم قرار گرفتند.

تیم ایران سبز با ترکیب “پرهام مقصودلو”، “پویا ایدنی“، “سید محمدامین طباطبایی”، “علیرضا فیروزجا” و “مسعود مصدق‌پور” در این مسابقات حاضر شده است.

در بخش بانوان نیز تیم ایران در پایان هفت دور رقابت تیم ایران (سیز) پس از تیم های “چین” و “هند” در جایگاه سوم قرار گرفت. تیم بانوان ایران (سبز) با ترکیب “سارا سادات خادم الشریعه“، “میترا حجازی‌پور”، “مبینا علی‌نسب”، “آناهیتا زاهدی‌فر” و “وصال حامدی‌نیا” موفق به کسب این مهم شدند.

پایان دور نخست مسابقات با درخشش تیم های ایرانی

دور نخست رقابت‌های شطرنج بخش استاندارد جام ملت‌های شطرنج آسیا با پیروزی قاطع تیم‌های سبز و قرمز مردان و پیروزی تیم سبز بانوان مقابل تیم قرمز ایران همراه بود.

در پایان این دور تیم سبز شطرنج مردان ایران با نتیجه ۴ بر صفر بنگلادش را از پیش رو برداشت. تیم قرمز ایران نیز با همین نتیجه عمان را شکست داد. تیم سفید ایران هم با نتیجه سه بر یک مغلوب تیم قدرتمند چین شد.

در بخش بانوان نیز تیم سبز ایران ۳/۵ بر ۰/۵ تیم قرمز ایران را شکست داد.

در نخستین روز از این رقابت‌ها تیم سبز آقایان به مقام قهرمانی و تیم سبز بانوان به عنوان سوم بخش سریع دست پیدا کرده بودند.

صدرنشینی تیم های بانوان و آقایان ایران در پایان دور دوم

در پایان دومین دور از رقابتهای بخش استاندارد شطرنج جام ملتهای آسیا هر دو تیم بانوان(سبز) و آقایان (سبز) ایران در صدر جدول قرار گرفتند.

دور دوم رقابت‌های بخش استاندارد شطرنج جام ملتهای آسیا به میزبانی همدان با صدرنشینی نمایندگان کشورمان به پایان رسید. در بخش مردان این دور تیم سبز ایران موفق شد با نتیجه ۲/۵ بر ۱/۵ تیم قزاقستان را شکست دهد و تیم قرمز ایران مقابل تیم هند بخت نخست قهرمانی با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شد.

تیم سفید ایران نیز موفق شد ۳/۵ بر ۰/۵ تیم سوریه را شکست دهد. اما در بخش بانوان تیم سبز ایران ۳ بر یک مقابل سوریه به برتری رسید و تیم قرمز ۲/۵ بر ۱/۵ نتیجه را به ازبکستان واگذار کرد.

در پایان دور دوم این مسابقات تیم سبز دختران ایران با ۶/۵ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. چین و قزاقستان با ۵/۵ امتیاز به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. در بخش آقایان نیز تیم سبز ایران با ۴ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. چین با همین امتیاز در جایگاه دوم و ازبکستان با ۳ امتیاز در رده سوم شد.

پیروزی تاریخی تیم سبز ایران مقابل قدرت دوم شطرنج جهان در دور سوم

تیم سبز شطرنج ایران موفق شد در سومین دور از جام ملتهای آسیا مقابل چین قدرت دوم شطرنج جهان به برتری قاطع سه بر یک برسد.

در سومین دور از رقابتهای بخش استاندارد شطرنج جام ملتهای آسیا تیم سبز شطرنج مردان ایران موفق شد به پیروزی تاریخی و ارزشمند ۳ بر یک مقابل تیم قدرتمند چین (قدرت دوم شطرنج جهان) دست پیدا کند. تیم قرمز ایران نیز با نتیجه قاطع ۴ بر صفر عراق را شکست داد. تیم سفید شطرنج ایران نیز ۳/۵ بر ۰/۵ بنگلادش را مغلوب کرد.

در بخش بانوان نیز تیم سبز ایران و ویتنام به تساوی ۲-۲ رضایت دادند. تیم قرمز ایران هم برابر تیم هند شکست خورد.

در پایان این دور از رقابتها تیم سبز مردان ایران با ۶ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت. تیم هند با ۵ امتیاز در رده دوم و تیم قرمز ایران با ۴ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارند.

در بخش بانوان نیز تیم چین با ۶ امتیاز اول است. تیم سبز ایران با ۵ امتیاز دوم و تیم ازبکستان با همین امتیاز در رده چهارم قرار دارند.

در دور چهارم بخت نخست قهرمانی هم مقابل ایران تسلیم شد

در دور چهارم رقابت‌های شطرنج جام ملت‌های آسیا تیم سبز ایران موفق شد با نتیجه ۲/۵ بر ۱/۵ هند، بخت نخست قهرمانی را شکست دهد. تیم قرمز ایران و تیم سفید ایران نیز به ترتیب نتیجه را به تیم‌های چین و ویتنام واگذار کردند.

در بخش بانوان نیز، تیم سبز ایران با نتیجه ۲-۲ مقابل قزاقستان به تساوی رسید و تیم قرمز ایران مقابل چین شکست خورد.

در پایان دور چهارم رقابت‌ها، در بخش بانوان تیم سبز ایران پس از چین با ۶ امتیاز در رده دوم جدول قرار گرفت و تیم هند نیز با ۵ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد.

در بخش مردان نیز تیم سبز ایران با ۸ امتیاز صدرنشین است. تیم‌های ویتنام و چین نیز با ۶ امتیاز به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

تداوم صدرنشینی مقتدرانه ایران در پایان دور پنجم رقابتها

در پایان دور پنجم شطرنج جام ملتهای آسیا تیم سبز شطرنج ایران با ۱۰ امتیاز مقتدرانه در صدر جدول قرار دارد و تیم قرمز مردان و تیم سبز بانوان در جایگاه سوم جای گرفتند.

دور پنجم رقابتهای شطرنج جام ملتهای آسیا به میزبانی همدان با پیروزی ۲/۵ بر ۱/۵ تیم سبز ایران مقابل تیم قدرتمند ویتنام همراه بود. در این دور تیم قرمز ایران هم موفق شد ۳/۵ بر ۰/۵ ازبکستان را شکست دهد.

تیم سفید ایران نیز سه بر یک مقابل قزاقستان شکست خورد.

در بخش بانوان نیز تیم سبز ایران مقابل چین ۳ بر یک شکست خورد و تیم قرمز ایران موفق شد ۴ بر صفر تیم سوریه را شکست دهد.

در پایان دور پنجم رقابتها تیم سبز مردان ایران با ۱۰ امتیاز و ۳ اختلاف امتیاز با تیم دوم مقتدرانه در صدر جدول قرار دارد و یک قدم دیگر به خلق شگفتی تاریخی نزدیک شد.

دور ششم و تیم ایران در آستانه قهرمانی بخش استاندارد

دور ششم و ماقبل پایانی این رقابت‌ها با تساوی۲-۲ دو تیم “ایران سبز” و “ایران قرمز” همراه بود تا تیم “ایران سبز” در آستانه قهرمانی قرار بگیرد.

عصر امروز تیم “ایران سبز ” با ترکیب “پرهام مقصودلو” ، “سید محمد امین طباطبایی”، “علیرضا فیروزجا” و “مسعود مصدق‌پور” در حالی به مصاف تیم ایران قرمز رفت که پیش از این و در پنج دور گذشته موفق به پیروزی در تمامی دیدارها شده بود. تیم “ایران قرمز” در این دیدار با ترکیب “احسان قائم مقامی”، “امیررضا پوررمضانعلی“، “پوریا درینی” و “سید خلیل موسوی” به میدان رفت.

دیگر تیم کشورمان  تیم “ایران قرمز” به آسانی و با نتیجه ۴ بر ۰ تیم عمان را شکست داد.

“چین” و “هند” مدعی که پیش از این در برابر تیم “ایران سبز” شکست خورده بودند در برابر حریفان خود پیروز شدند.

در پایان دور ششم تیم “ایران سیز” صدرنشین شد و تیم “چین”، “قزاقستان” و “هند” در رده های بعدی قرار گرفتند.

در بخش بانوان این مسابقات تیم “ایران سبز” ۲٫۵ بر ۱٫۵ مغلوب تیم ازبکستان شد و تیم “ایران قرمز” با نتیجه مشابه از “ویتنام” شکست خورد. در پایان دور ششم بخش بانوان تیم های “چین” ، “ویتنام ” و “هند” در رده های اول تا سوم قرار دارند.

تیم چین با ۷ امتیاز در رده دوم و تیم قرمز ایران با ۶ امتیاز در جایگاه سوم است.

در بخش بانوان نیز تیم چین با ۱۰ امتیاز اول است و ویتنام با ۷ امتیاز در رده دوم قرار گرفتند. تیم سبز ایران نیز با ۶ امتیاز در رده سوم قرار گرفت.

قهرمانی ایران در دور هفتم تثبیت شد

تیم صدرنشین “ایران سبز” در ادامه نتایج درخشان شد خود این بار با نتیجه ۴ بر ۰ از سد تیم “عراق” گذشت تا با کسب ۶ پیروزی و ۱ تساوی مقتدرانه قهرمان بخش استاندارد این رویداد شود.

تیم های “هند” و “چین” با غلبه بر “ایران سفید” و “قزاقستان” به ترتیب در رده های دوم و سوم جای گرفتند.

در بخش بانوان این مسابقه تیم “ایران سبز” به نتیجه ۲بر۲ در برابر “هند” دست پیدا کرد و تیم “ایران قرمز” ۳ بر ۱ از “قزاقستان” شکست خورد.

در رده‌بندی پایانی، تیم “چین” به مقام قهرمانی رسید. “ویتنام” در جایگاه دوم قرار گرفت و “هند” سوم شد.

قهرمانی ایران در بخش شطرنج برق‌آسا

تیم ایران توانست قهرمان تمامی بخش‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۸ (استاندارد، سریع و برق آسا) شود. این تیم با کسب پیروزی در تمامی دورها قهرمان بخش برق آسا شد.

در بخش برق آسای بانوان تیم “هند” قهرمان شد و “ویتنام” و “چین” در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

گفتنی است این عنوان برای نخستین بار در تاریخ ورزش شطرنج کشورمان رقم خورد که در کنار میزبانی شایسته همدان تیم ایران توانست برای نخستین بار، یک عنوان قهرمانی تیمی را کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی