گلايه از مديراني كه از اطلاع‌رسانی گریزانند/ برخي مديران پول مي‌دهند عکس بزرگ از آنها چاپ شود

به گزارش عصر همدان، سید سعید شاهرخی در نخستین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان در سال جاری اظهار کرد: با توجه به علاقه و ارادتی که حوزه اطلاع‌رسانی داشتم سراغ شورای اطلاع‌رسانی استان را گرفتم و دوستان زحمت‌ کشیده بودند وقت خود را متمرکز بر کارگروه رسانه کرده بودند.

وی با بیان اینکه به نظرم رسید شورای اطلاع‌رسانی هیچ تباینی با کارگروه رسانه ندارد و تصمیم ما بر تشکیل جدی شورای اطلاع‌رسانی شد، گفت: این شورا باید برای ادامه راه خود یک نقشه، سند و مسیر مشخص داشته باشد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان خاطرنشان کرد: در این راستا مصوب شد پیش‌نویس سند اطلاع‌رسانی آماده شود که این کار صورت پذیرفت تا چراغ راه این حوزه باشد.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی یکی از محورهای توسعه است که با همت عنصر اصلی این مهم یعنی خبرنگاران انجام می‌شود، بنابراین باید هفته خبرنگار را مغتنم دانسته بین قشر و آحاد جامعه اعم از مدیران دولتی و خصوصی پیوند برقرار کنیم.

شاهرخی با اشاره توطئه‌های دشمن در ایجاد جنگ تمام‌عیار اقتصادی و عزم برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و معیشت مردم، گفت: دشمن علناً این اهداف را بیان می‌کند و منافقان به‌ عنوان تفاله‌های سیاسی را هم به میدان فراخوانده تا به خیال خود از طریق این فشارها بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کنند.

وی متذکر شد: نظامی که در ۴۰ سال گذشته از بزرگ‌ترین موانع عبور کرده از این توطئه هم عبور خواهد کرد و علیرغم همه مشکلات پیوند ملت با نظام ناگسستنی است.

شاهرخی با تأکید بر لزوم خنثی کردن القائات دشمن، افزود: گاهی خبرنگاران به‌ عنوان نزدیک‌ترین عناصر به دستگاه‌های اجرایی از مواردی اطلاع ندارند و این ضعف دستگاه‌های ماست که برای ایجاد امید و ارتباط با مردم به‌عنوان ولی‌نعمت خود اطلاع‌رسانی صحیحی نداشته‌اند تا پاسخ پمپاژهای نادرست داده‌ شده و بی‌اعتمادی ایجاد نشود.

وی ارتباط هدفمند، روشمند و دقیق با مردم و اطلاع‌رسانی عملکرد دولت را یک ضرورت ارزیابی کرد و افزود: مدیران هم باید به این مسئله توجه کنند و برنامه‌های اعلام‌شده خود را از طریق برگزاری تورهای خبری و نشست‌های مستمر به اطلاع مردم برسانند.

شاهرخی ادامه داد: برخی مدیران مصاحبه‌های اختصاصی یا نشست خبری خود را سالانه برگزار می‌کنند در حالی‌ که این ارتباط با رسانه باید منظم‌تر باشد و مدیران از یکی دو روز قبل از نشست مطالب خود را آماده کنند نه اینکه پول بدهند عکس بزرگ از آنان چاپ شود.

وی ادامه داد: گاهی می‌بینیم به‌ عنوان‌ مثال ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سدی هزینه شده اما چند میلیون تومان برای اطلاع‌رسانی آن در رسانه‌ها یا حتی نصب آگهی‌نما هزینه نمی‌شود.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با بیان این‌که گاهی به‌ جای مدیران وضعیت برعکس شده و خبرنگاران دنبال مدیران می‌دوند تا موضوعی را اطلاع‌رسانی کنند، گفت: در کشور کارهای بزرگی انجام‌شده و به‌ عنوان‌ مثال اگر اقدامات جهاد کشاورزی نبود مگر امکان داشت در شرایط تحریم منابع غذایی ۸۰ میلیون نفر فراهم باشد.

وی اطلاع‌رسانی را ضروری‌ترین امور هر دستگاه دانست و گفت: بنا داریم در حوزه اطلاع‌رسانی یک اطلاع‌رسانی هدفمند مبتنی بر واقعیت و صداقت را از طریق هم‌افزایی محقق کنیم.

کارها در یک دایره بسته انجام نشود

شاهرخی ادامه داد: مدیران باید در کنار هر اقدامی بحث اطلاع‌رسانی را در نظر بگیرند و این‌گونه نباشد که کارها در یک دایره بسته انجام شود و کسی از آن اطلاع پیدا نکند.

وی خواستار شکل‌گیری ساختار مناسب اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در ادارات شد و افزود: متخصص‌ترین افراد باید برای تقویت اطلاع‌رسانی در روابط عمومی باشند و اگر فرد مناسب ندارند افرادی را آموزش دهند نه این‌که از هرکسی خسته شدند او را به روابط عمومی انتقال دهند.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه مدیران در این حوزه فهرست تجهیزات و موانع خود را به ما ارائه دهند تا برای آن راهکار پیدا کنیم؛ مدیری را موفق دانست که ارتباط مستمر، دوستانه و اثربخش با رسانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیران باید با برگزاری تورهای رسانه‌ای، جشنواره‌ها، استفاده از فضای مجازی و تبلیغات شهری عملکرد خود را اطلاع‌رسانی کنند، عنوان کرد: حال که بنا شده مدیران ما این گام بلند را بردارند رسانه‌ها نیز برای تحقق این رسالت خود را تجهیز کنند.

تشکیل تیم های تولید محتوا در ادارات با مشارکت متخصصان فن و به‌روزرسانی سایت‌های ادارات دیگر مواردی بود که شاهرخی به آن اشاره کرد و افزود: برخی پست‌های فضای مجازی چندهزار بازدیدکننده دارد و دستگاه‌ها باید با همکاری متخصصان فن از این امکان برای اطلاع‌رسانی و امیدافزایی استفاده کنند ضمن اینکه جدولی برای برگزاری نشست رسانه‌ای دستگاه‌ها تدوین شود تا تمام مدیران ملزم به اجرای آن شوند.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با اشاره تشکیل کمیته‌ای با حضور خانه مطبوعات و اهالی رسانه برای بازنگری و تکمیل سند اضافه کرد: اگر بنا باشد بر اساس فلسفه قانون مترقی جمهوری اسلامی و دیدگاه بلند امام و رهبری و دولت، مردم را به عنوان ولی‌نعمت ویژه ببینیم و ارتباط صمیمی و متقابلی با مردم داشته باشیم و راه آن ارتباط و تقویت رسانه‌ها است.

وی تأکید کرد:‌ اگر این اطلاع‌رسانی را انجام دادیم و اعتماد و مشارکت را افزایش دادیم نقشه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی بی‌اثر می‌شود.

ربانی‌مهر: دستگاه‌ها باید حداقل دو در هزار بودجه خود را برای اطلاع‌رسانی در نظر بگیرند

در این جلسه مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان نیز با اشاره به تدوین سند اطلاع‌رسانی استان گفت: این سند با همکاری شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان و شورای اطلاع‌رسانی استان تدوین‌شده و هدف از این سند ایجاد انسجام و هماهنگی در بحث اطلاع‌رسانی بوده است.

اسدالله ربانی‌مهر افزود: ما در این سند سعی کردیم سه حوزه اصلی شامل مدیران، رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها را لحاظ کنیم.

وی یادآور شد: بر اساس بخشنامه هیأت‌ وزیران آیین‌نامه نحوه فعالیت و اختیارات دستگاه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی دیده‌ شده و بنابر آن باید عملکردها و اقدامات برای افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان با اشاره به مشکلات مادی دستگاه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی ابراز داشت: در این قانون عنوان‌ شده دستگاه‌ها موظف‌اند حداقل دو در هزار بودجه جاری، ستادی و استانی خود را برای فعالیت‌های روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در نظر بگیرند و هنگام مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت این‌ها را به‌عنوان هزینه ضروری دستگاه منظور کنند.

حمزه: تکلیف نشریات داخلی ادارات که خروجی خاصی ندارند مشخص شود

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان در این جلسه خواستار مشخص شدن جایگاه فضای مجازی برای ادارات و دستگاه‌ها شد و گفت: تقاضای ما این است که تکلیف نشریات داخلی ادارات که خروجی خاصی ندارند مشخص شود و ادارات تبلیغات خود را به فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی از قبیل تلگرام نبرند.

مهرداد حمزه با بیان این‌که برخی دستگاه‌ها هیچ ارتباطی با رسانه‌ها ندارند، از نداشتن روابط عمومی برخی دستگاه‌ها به جد انتقاد کرد و افزود: بحث دو در هزارم اعتبارات که در مورد اطلاع‌رسانی به ادارات تکلیف شده باید شفاف‌سازی شود و دستگاه‌ها گزارش دهند این اعتبار را چگونه هزینه کرده‌اند.

دشتکی: از روش‌های کلیشه‌ای پرهیز شود

علی دشتکی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز با تأکید بر لزوم بیان پیشرفت‌های انقلاب در چهلمین سال و رفع شبهات، خواستار پرهیز از روش‌های کلیشه‌ای و تکرار آمار و ارقام در گزارشات رسانه‌ای شد و افزود: امروز دیگر مردم چندان به این موارد توجه ندارند و در شیوه اطلاع‌رسانی باید ایجاد جذابیت شود و از طریق برون‌سپاری مستندهایی در مورد عملکرد دستگاه‌ها ساخته شود.

کیوان الوندی معاون صداوسیمای استان همدان نیز در نظر گرفتن فضای مجازی، «سوشیال تی وی»، «آی جی تی وی»، تولید «گیم» و اپلیکیشن را به عنوان رسانه‌های نوظهور قدرتمند را در شورای اطلاع‌رسانی استان خواستار شد.

حسین افشاری مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری نیز در این نشست گفت: میزان جذب اخبار منفی سه تا چهار برابر اخبار مثبت است و از این نظر سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید سه تا چهار برابر اخبار مثبت تولید کنند که اگر این کار انجام شود حجم اثر اخبار منفی اخبار مثبت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از این نظر باید به‌طور علمی زمان برگزاری نشست‌ها اعم از ماهانه، فصلی یا سالانه در سند اطلاع‌رسانی لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی