افزایش ۲٫۷ درصدی قیمت کالا/ فضای روانی منفی در بازار؛ عامل گرانی است.

علیرضا شجاعی با بیان اینکه در صورت ازبین رفتن نوسانات ارز می‌توان به ثبات اقتصادی امید داشت، بیان کرد: تأمین کالا و ازبین رفتن تنش در بازار ارز ، دو عامل مهم ثبات اقتصادی و در مرحله بعدی کاهش قیمت در بازار هستند.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت هر گروه از کالا ها بستگی به میزان وابستگی آن کالا به دلاردارد، اظهار کرد: برخی از کالاها با بالا رفتن قیمت ارز ارتباط مستقیم دارند و با افزایش قیمت ارز این اقلام از کالا ها نیز افزایش پیدا می کند.
وی در تشریح میزان وابستگی برخی از کالاهای مورد نیاز به افزایش قیمت دلار اضافه کرد: برای مثال در گروه لبنیات،به دلیل وارداتی بودن بسته بندی ها،اقلامی که نیاز به بسته بندی دارند با بالا رفتن قیمت ارز گران می شوند.
رئیس اداره بازرسی نظارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان در مورد افزایش قیمت گروه پوشاک و برنامه ریزی برای کاهش قیمت در این گروه عنوان کرد: در گروه پوشاک مواد اولیه، هزینه تولید، تکنولوژی و افراد سودجو از عواملی هستند که در افزایش قیمت تاثیر دارند.خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و نظارت‌های انجام شده افراد سودجو در این گروه از کالا‌ها تا حد زیادی مهار شده‌اند.
شجاعی در خصوص معرفی ۱۳۲ قلم کالای مصرفی موثر در سبد خانواده و میزان افزایش گروه کالایی خودرو در ماه های تیر و مرداد سال‌جاری، بیان کرد: معدل میزان افزایش قیمت  در دوماهه اخیر در مورد خودرو های پرمصرف خانواده‌های ایرانی مانند پژو، پراید و اِل نود، ۳٫۵ درصد است.

رئیس اداره نظارت سازمان معدن و تجارت با اشاره به این موضوع که کالاهای اولویت‌دار در سبد خانوار تعریف شده و به ثبات نسبی رسیده است، عنوان کرد: برای ثبات قیمت در بازار نیازمند تأمین کالا در بازار هستیم که این اقدامات به صورت جدی در غالب کنترل انبار و نگهداری کالاها درحال انجام است.

وی تصریح کرد: پیگیری به شکل کاملاً جدی در بحث احتکار و از بین بردن فضای روانی منفی بازار از اقداماتی است که موجب ثبات قیمت‌ها می‌شود.
شجاعی درمورد طرز فکر نادرست موجود در بازار مبنی بر افزایش قیمت مساوی سود بیشتر است و یا نبود کالای مورد نیاز در بازار، بیان کرد: تعدادی از کسبه این باور را دارند که اگر کالایی را گران کنند می‌توانند سود بیشتری کسب کنند و در شرایط اقتصادی کنونی به دلیل کسب نکردن سود و جلوگیری از ضرر از تأمین کالا و ورود آن به بازار امتناع می‌کنند در صورتیکه این باور نادرست است و موجب گرانی ببیشتر و از بین رفتن ارزش ریال می‌شود و یا گاهی فروشندگان به مشتریان می‌گویند جنسی در بازار نیست در صورتیکه چنین مسئله‌ایی وجود ندارد و این اداره در حال برخورد با این باور نادرست در بازار ست.
وی در پایان با بیان راه حل موجود برای برخورد با این باور نادرست در بازار، اضافه کرد: اولویت این اداره برای جلوگیری و برخورد جدی با اینگونه مسائل درج قیمت و صدور فاکتور است تا فروشندگان براساس فاکتورها و قیمت‌های قانونی موجود، اقدام به فروش کلاهای خود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی