سیب‌زمینی هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است/ افزایش هزینه تولید

به گزارش عصر همدان،‌ مجید ریحانی با بیان اینکه میزان تولید سیب‌زمینی در واحد سطح به دلیل وضعیت اقلیمی و بارندگی بهاره کاهش یافت، اظهار کرد: این مسأله باعث کاهش این محصول نسبت به سال گذشته شد.

وی افزود: البته میزان سطح زیر کشت سیب زمینی بنابر دلایل مختلف کاهش یافت و برخی از کشاورزان به کشت محصولات دیگری روی آوردند.

مدیر تعاونی سیب زمینی‌کاران شهرستان بهار با اشاره به اینکه مصرف سیب زمینی مردم بنا دلایل اقتصادی و وضعیت معیشتی افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت مرغ و قرمز و ناتوانی قشر ضعیف جامعه برای تهیه این اقلام باعث شده که بسیاری افراد برای تأمین خوراک خانواده به سیب زمینی روی آورند.

وی با بیان اینکه قیمت سیب زمینی نسبت به کالاهای دیگر افزایش قیمت چندانی نداشته است، ادامه داد: هر عدد گونی برای بسته بندی سیب زمینی سال گذشته ۳۰۰ تومان و امسال یک‌هزار تومان توسط کشاورز خریداری شد.

ریحانی با اشاره به اینکه هزینه تولید سیب زمینی نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: سم علف‌کش ۶۰ هزار تومانی در سال ۱۳۹۶ نیز به مبلغ ۱۲۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

وی ادامه داد: کشاورز سود زیادی نکرده است در حالی که برخی گمان می‌کنند با افزایش قیمت سیب زمینی این کشاورز است که منتفع می‌شود.

مدیر تعاونی سیب‌زمینی‌کاران شهرستان بهار با بیان اینکه محصولات سیب زمینی در پاکستان بر اثر گرمازدگی تلف شد، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شد کشورهایی چون افغانستان که بخشی از  نیاز خود را از پاکستان تهیه می‌کردند امروز به ایران مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تولید سیب‌زمینی ترکیه نیز کاهش یافته است، گفت: به همین دلیل خرید عراقی‌ها نیز از ایران صورت می‌گیرد و همه این موارد دست به دست هم داده تا میزان صادرات سیب زمینی نیز افزایش یابد.

ریحانی اظهار کرد: نباید گمان کرد که کشاورز با افزایش قیمت سیب‌زمینی سود زیادی کرده است  چراکه تا قیمت واقعی هنوز فاصله وجود دارد و می‌تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی