همدان میزبان گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی کشور

به گزارش عصر همدان، اکبر اسدی در نشست خبری به مناسبت ۱۶ مرداد، سی‌ و‌ هشتمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه طی چند روز آینده دو رویداد پیش رو داریم، اظهار کرد: سوم و چهارم مردادماه، گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی سراسر کشور با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مدیران کل حوزه جهاد دانشگاهی، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایکنا در همدان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گردهمایی یاد شده در خصوص مهمترین فعالیت‌های فرهنگی یک ساله در جهاد دانشگاهی بحث و تبادل نظر خواهد شد، گفت: برنامه‌های سال تحصیلی آینده جهاد دانشگاهی در این گردهمایی بحث و تبادل نظر می‌شود و امیدواریم این امر موجب ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌ها شود.

سوم مردادماه همدان میزبان هفدهمین اختتامیه جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی کشور

رئیس جهاد دانشگاهی همدان از میزبانی جهاد دانشگاهی همدان در هفدهمین اختتامیه جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی کشور طی چند روز آینده خبر داد و بیان کرد: این جشنواره سوم مرداد ماه برای اولین بار در استان همدان به میزبانی جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایان‌نامه‌ها در مقطع ارشد و دکترا به این جشنواره ارائه شده است، افزود: بخش اصلی در گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی و دامپزشکی، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی وعلوم پایه دنبال می‌شود.

اسدی با اشاره به برگزاری بخش ویژه در این جشنواره تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، معماری و شهرسازی اسلامی، طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی، فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی، تجاری سازی و فناوری‌های نوین، مطالعات فرهنگ دانشگاهی، سیاستگذاری فرهنگی و فرهنگ و مدیریت جهادی، موضوعات بخش ویژه خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰۵ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، ادامه داد: ۴۷۳ پایان‌نامه در حوزه علوم انسانی، ۶۰ پایان‌نامه در حوزه علوم پزشکی، ۴۸ پایان‌نامه در حوزه کشاورزی، ۸۳ پایان‌نامه در حوزه فنی و مهندسی، ۴۷ پایان‌نامه در حوزه علوم پایه، ۶۹ پایان‌نامه در حوزه هنر و معماری و  ۱۲۵ پایان‌نامه در بخش ویژه بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان خاطرنشان کرد: از ۹۰۵ پایان نامه ارسالی به جشنواره ۱۲ نفر برگزیده اصلی و ۲۸ نفر قابل تقدیر انتخاب شده است؛ ۶۰ نفر از اساتید مسؤولیت داوری پایان‌نامه‌ها را بر عهده داشتند.

وی با تأکید بر اینکه در مقایسه با سال قبل شاهد افزایش پایان‌نامه‌های رسیده به جشنواره بودیم، یادآور شد: در این دوره جشنواره ۹۰۵ پایان‌نامه به دبیرخانه جشنواره رسید که این تعداد در جشنواره سال گذشته ۴۲۰ پایان‌نامه بوده و افزایش صد درصدی را در این خصوص شاهد هستیم.

برگزاری مسابقه ارائه سه دقیقه‌ای پایان‌نامه

اسدی با اشاره به برگزاری مسابقه سه دقیقه‌ای ارائه پایان‌نامه دانشجویی در این جشنواره، اظهار کرد: با برگزاری این مسابقه به زحمات دانشجویان در این خصوص اهمیت داده می‌شود که بتوانند از پایان‌نامه خود دفاع کنند؛ این مسابقه در سطح استان برگزار و همدان بالاترین میزان شرکت‌کننده دانشجویی را در کل کشور داشت.

وی با بیان اینکه چهار نفر از افراد ارائه‌کننده پایان‌نامه در این مسابقه ارائه داشته باشند، گفت: دو نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دو نفر در مقطع دکتری ارائه سه دقیقه‌ای خواهند داشت؛ یک نفر از ارائه‌کنندگان در مقطع کارشناسی ارشد و رشته علوم اجتماعی از دانشگاه بوعلی سیناست که امیدواریم بدرخشد.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه معاونت فرهنگی طی یک سال گذشته، بیان کرد: اردوی منطقه‌ای «طریق جاوید» در غرب کشور با حضور استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، زنجان و همدان برگزار و ۳۰۰ دانشجو در آن شرکت کردند.

وی به برگزاری کارگاهی در راستای تبیین آراء و بیانات امام(ره) در تربیت اخلاقی اشاره کرد و افزود: در حاشیه ‌این اردو دانشجویان حاضر در برنامه از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی همدانی بازدید کردند.

اسدی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۲۰ طرح نظرسنجی نیز توسط معاونت فرهنگی انجام شد، تصریح کرد: تعدادی از این نظرسنجی‌ها خویش‌فرما، تعدادی در سطح ملی و تعدادی نیز به صورت قراردادی با ادارات و سازمان‌های استان بوده است؛ نتیجه نظرسنجی‌ها کاملاً کاربردی بوده است.

وی با اشاره به اجرای دو طرح مطالعاتی در حوزه ازدواج و طلاق طی سال گذشته توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان، ادامه داد: نتایج این مطالعات در جلسه دیگری ارائه خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان در ادامه خاطرنشان کرد: خبرگزاری ایسنا طی سال گذشته ۷ هزار خبر، گزارش خبری و تصویری و خبرگزاری ایکنا نیز ۲ هزار و ۵۰۰ خبر، گزارش خبری و تصویری از فعالیت‌های دینی و مذهبی ارسال کرده‌اند.

وی برگزاری مسابقه ملی مناظره دانشجویی را یکی از کارهای خوب حوزه معاونت فرهنگی  جهاد دانشگاهی همدان برشمرد و یادآور شد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به این موضوع جهاد دانشگاهی در این حوزه در سطح ملی قدم خوبی برداشته، در سطح استان نیز مرحله مقدماتی برگزار شد.

اسدی با بیان اینکه برگزیدگان مسابقه ملی مناظره دانشجویی در مرحله مقدماتی استانی به مرحله کشوری راه می‌یابند، اظهار کرد: قبل از فینال یک پیش فینال برگزار و در صورت حائز رتبه شدن به فینال راه می‌یابند.

وی به برگزاری طرح دانشجو معلم قرآنی توسط حوزه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان اشاره کرد و گفت: ۴۰ دانشجوی مستعد و علاقمند به فعالیت‌های قرآنی ثبت نام و طی چند روز توسط اعضای هیأت علمی دوره‌هایی برای آشنایی آنها با مربیگری قرآنی برگزار شد که این افراد در گسترش مفاهیم قرآنی در سطح استان و دانشگاه‌های استان اقدام کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان بیان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی استان از دیگر اقدامات بوده که با اولویت بخش دانشگاهی شروع شده و امیدواریم که با بسط آن بانک اطلاعاتی جامعی از فعالان قرآنی استان ایجاد شود.

ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی استان همدان

وی با بیان اینکه شورای قرآنی دانشگاهیان استان را معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به وجود آورده است، افزود: ماحصل این اقدام، ایجاد بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی و برگزاری محفل انس قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی طی ماه مبارک رمضان بوده است.

اسدی با تأکید بر اینکه سال گذشته ۳۸ هزار نفرساعت کار فرهنگی انجام شده که دانشجویان توانستند از آنها استفاده کنند، تصریح کرد: بر این اساس تعداد ۴ هزار نفر ساعت همکاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان همکاری گرفتیم.

وی با اشاره به اقدامات حوزه معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی همدان طی سال گذشته، ادامه داد:  افزایش ۵۰ درصدی میزان عضویت خانواده‌ها در بانک بند خون رویان نسبت به سه ماهه سال گذشته از جمله اقدامات بوده است؛ حدود ۲ هزار نفر عضو این بانک شده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز تخصصی سفال و سرامیک با هدف ارتقای صنعت سفال استان به منظور ایجاد توانایی رقابت با محصولات خارجی از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های استان تولید سفال و سرامیک است، یادآور شد: این صنعت برای ارتقاء، چه از نظر سفال و سرامیک و چه از نظر هنری و تجاری سازی نیاز به کار پژوهشی دارد.

اسدی خواستار حمایت مسؤولان از این مرکز شد و اظهار کرد: آموزش ۱۰۰ دانشجوی علاقمند به این هنر از جمله دستاوردهای این مرکز بوده و حدود ۴۰ نفر به طور مستقیم در مرکز مشغول به کار شده و تعدادی نیز به صورت مشاغل خانگی و تعدادی در مرکز مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته تولید بیش از ۵۰ نوع محصول سفال و سرامیک در این مرکز داشته‌ایم، گفت: لعاب برجسته روی سفال و تولید لعاب فسفر اسانس شب‌تاب از دیگر دستاوردهای مرکز بوده که برای ثبت این مهم اقدام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان در ادامه بیان کرد: راه‌اندازی مرکز طب کار برای صدور کارت سلامت شغلی رانندگان بخش جاده‌ای و صدور کارت سلامت کارکنان بخش صنعت از دیگر اقدامات بوده و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات این مرکز بهره‌مند شده‌اند.

وی به فعالیت آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی همدان اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه طی سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر مراجعه کننده داشته است.

ایجاد مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته ازدواج

اسدی با اشاره به اقدامات معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی همدان، تصریح کرد: برخی اقدامات برای اولین بار صورت گرفته که ایجاد مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته ازدواج با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، استانداری و علوم پزشکی از آن جمله بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته حدود ۱۸ هزار مراجعه‌کننده به مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته ازدواج ثبت شده است، ادامه داد: تمام زوجین مهارت‌ها را در قالب چهار ساعت آموزش دریافت می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان خاطرنشان کرد: این مرکز در استان همدان به صورت فراگیر، عمیق و دقیق به ارائه مهارت‌ها پرداخته و در کل کشور الگو شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح از اواخر سال ۹۵ در مرکز استان، یادآور شد: طرح در مراحل بعد در ملایر و نهاوند و سپس کل استان اجرا شد؛ طرح بدون تکیه به اعتبارات دولتی بوده و امیدواریم در کل کشور با الگوگیری از همدان اجرا شود.

اسدی با بیان اینکه مکمل این فعالیت راه‌اندازی مرکز تخصصی مشاوره خانواده قبل از طلاق توسط جهاد دانشگاهی همدان بوده است، اظهار کرد: حدود ۳۵۵ پرونده از طرف محاکم خانواده به مرکز ارسال و مورد مشاوره قرار گرفتند البته این مرکز فقط در همدان و ملایر فعال است.

وی با اشاره به اقدامات معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، گفت: در بحث آموزشی فرهنگی نیز اجرای طرح «بی زباله» با شعار «از خودمان شروع کنیم» اجرا شد که باید این مهم در عموم مردم نهادینه شود؛ قراردادی با سازمان محیط زیست داشتیم و این کار شروع شد و در آموزش پرورش کار با هدف قرار دادن ۳۶ در مقاطع مختلف شروع شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره به اجرای طرح مشاور استانی نجات آب «داناب»، بیان کرد: این طرح در بخش دانش‌آموزی به منظور فرهنگسازی مصرف بهینه آب در سطح مدارس اجرا و ۴ هزار دانش‌آموز مورد نظر طرح قرار گرفتند.

وی به انجام پیش آزمون و پس آزمون در طرح مشاور استانی نجات آب «داناب» اشاره کرد و افزود: میزان تغییرات سنجیده شد؛ اختتامیه این طرح در سطح استان برگزار خواهد شد؛ این طرح با پشتیبانی سازمان منطقه‌ای آب همدان توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری آموزش و پرورش اجرا شد.

اسدی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی عمومی کوتاه مدت، تصریح کرد: دوره‌های آموزش گیاهان داروی، کمک تکنسین داروخانه، کمک دستیار دندانپزشک، آموزش زبان انگلیسی و دوره‌هایی برای ادارات استان نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۴۴ هزار نفر از آموزش عمومی و تخصصی حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی همدان بهره‌مند شدند، ادامه داد: در این حوزه موسسه آموزش عالی و علمی کاربردی فعال هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان خاطرنشان کرد: در موسسه آموزش عالی ۶۰۰ نفر در ۲۶ کد رشته و سه مقطع مشغول به تحصیل هستند که عمده آنها فنی مهندسی و یک رشته مدیریت و یک رشته حسابداری است.

وی با بیان اینکه در موسسه علمی کاربردی نیز ۱۸ رشته فعال است، یادآور شد: ۹ رشته امسال اضافه شده و رشته‌های جدید بیشتر در حوزه صنعت، فرهنگ و هنر شامل امور فرهنگی، روابط عمومی، معماری داخلی، طراحی پوشاک و لباس و هنرهای تجسمی است.

اسدی با اشاره به تحصیل حدود ۷۵۰ دانشجو در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: در ۹ رشته جدید هنوز دانشجو جذب نشده و از امسال در این رشته‌ها دانشجو جذب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه از سال گذشته تا امسال سعی شده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان گسترش یابد، گفت: در ملایر این اقدام صورت گرفته و با همکاری فرماندار  ملایر، فضای خوبی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار گرفته که حدود پنج نفر مشغول به کار شده‌اند؛ امیدورایم این مهم در سراسر استان محقق شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان در ادامه بیان کرد: در حوزه معاونت پشتیبانی نیز ایجاد فضای ساختمانی با زیربنای  ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع در سه فاز تعریف شد که دو فاز آن ۹۵ درصد تکمیل و یک فاز نیز تا فنداسیون پیش رفته است.

وی با تأکید بر اینکه این طرح نیز بدون اعتبارات دولتی و کمک‌های استانی انجام شده است، افزود: این مجموعه خوب و آبرومند، از حاصل درآمدهای مجموعه ایجاد شده است.

اسدی با بیان اینکه مجموعه صد درصد با کار جهادی انجام شده است، تصریح کرد: برای ۶ هزار و ۵۰۰ متر این مجموعه ۶٫۵ میلیارد تومان هزینه شده و سعی داشته‌ایم هزینه‌ها کاهش و درآمد افزایش داشته باشد؛ پروژه به صورت امانی با حداقل هزینه و کمترین مدت طی دوسال ایجاد شد.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه جدید ایجاد شده مرکز آموزش و تحقیقات جهاد دانشگاهی خواهد بود، ادامه داد: برای راه‌اندازی این مجموعه به طور کامل نیاز به حمایت مسؤولان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی