حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) همدان، در تب و تاب اعتبار/ پروژه‌ای که پا نمی‌گیرد!

به گزارش خبرگزاری  عصر همدان، ۱۰ سال از آغاز عملیات آماده‌سازی و احداث حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) همدان در جاده حیدره بالای شهر می‌گذرد اما این پروژه هنوز تکمیل نشده است. عملیات اجرایی آن نیز متوقف شده و همان فعالیت اندک که روزگاری انجام می‌شد هم دیگر صورت نمی‌گیرد.

با توجه به حجم پروژه به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت، این مدرسه علمیه تکمیل و به بهره‌برداری برسد. مدرسه‌ای که آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بازدید خود در شهریورماه سال ۱۳۹۶ آن را نیاز طلاب دانست تا برنامه‌های تابستانی در آن برگزار شود.

این پروژه در زمینی به مساحت ۹٫۶ هکتار با بخش‌های مختلف آموزشی و رفاهی پیش‌بینی شده است. دو ساختمان خوابگاهی متأهلی و مجردی، ساختمان آموزشی، حجره‌های مباحثه، محوطه‌های اطراف حجره‌ها و ساختمان ورزشی و رفاهی در نظر گرفته شده که فضای کلی ساختمان‌ها بیش از ۸۵ هزار متر مربع است.

موضوع دیگر اینکه ایجاد تأسیسات زیربنایی آب و برق و ساخت فاز اول این پروژه با ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که البته پیمانکار پروژه طلبکار است.

از همان سال‌های ابتدایی، روند احداث این پروژه رضایت‌بخش نبود به همین دلیل پنج سال پس از آغاز آن یعنی در تیرماه سال ۱۳۹۲،  استاندار، معاون عمرانی، معاون برنامه‌ریزی و مدیرکل راه و شهرسازی وقت به اتفاق نماینده ولی فقیه در استان از پروژه بازدید و به مشکلات آن اشاره کردند.

علی‌محمد آزاد، استاندار وقت همدان در این بازدید اعلام کرد که به علت ادعای مالکین و داشتن معارضین احداث حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) همدان به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

غلامرضا سقندلی مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان همدان نیز در این دیدار بیان کرد که  فقط ۵۰ درصد زمین‌های پروژه تملک شده و ۵۰ درصد باقی مانده است.

وی هزینه لازم برای اتمام  فاز اول ساختمان آموزشی را  ۱۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کل پروژه احداث حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین(ع) به اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

مبلغی که قطعاً از این تاریخ تاکنون چندین برابر افزایش یافته است. در همان زمان سقندلی تأکید کرد برای نصب اسکلت فضاهای ساختمانی به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی همچنین اعلام کرد که تا تیرماه سال ۱۳۹۲، مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در کل پروژه هزینه شده است.

سقندلی در آن زمان اعلام کرد اگر روند فعلی ادامه یابد ۲۰ سال زمان برای تکمیل پروژه زمان لازم است. نکته مهم و قابل توجه این است که این اعلام نظر در حالی رخ داد که عملیات عمرانی در آن زمان در جریان بود اما امروز همان اندک فعالیت نیز متوقف شده و باید این مدت زمان را در محاسبه زمان لازم برای اتمام پروژه در نظر گرفت.

از وجود معارضان اطلاعی نداشتیم

در همین ارتباط مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در دولت‌ اسبق بودجه‌ای برای احداث حوزه‌های علمیه جدید تعلق گرفت که متأسفانه پس از آن ادامه نیافت.

آیت‌الله سید مصطفی موسوی‌اصفهانی با اشاره به اینکه به همین دلیل یک زمین از سوی منابع طبیعی به حوزه‌ علمیه امیرالمومنین اختصاص یافت، افزود: پس از تخصیص زمین قرار شد که از محل کمک‌های دولت و کمک‌های مردمی حوزه علمیه امیر المومنین در جاده حیدره احداث شود.

وی با بیان اینکه کمک‌های دولتی به تدریج کاهش و بالاخره قطع شد، تصریح کرد: به همین دلیل این پروژه عظیم متوقف شد و مختصر بودجه‌ای که برای ساخت و ساز حوزه‌های علمیه اختصاص می‌دانند، پاسخگوی همه عملیات عمرانی در استان نبود چرا که ۱۰ پروژه در دست ساخت است.

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان ادامه داد: نیمی از این بودجه را برای حوزه علمیه امیرالمومنین در نظر می‌گرفتند که کافی نبود و برای ۱۰ پروژه مختلفی که در حال ساخت بود نیز مبلغی باقی نمی‌ماند.

وی تأکید کرد: زمانی که مشخص شد این بودجه مختصر تأثیری برای حوزه علمیه امیرالمومنین ندارد، کل بودجه را به پروژه‌های دیگر اختصاص دادند تا آن‌ها به ثمر برسند.

موسوی‌اصفهانی با اشاره به اینکه حوزه علمیه امیرالمؤمنین قرار بود بزرگترین حوزه غرب کشور باشد، خاطرنشان کرد: قرار بود این حوزه غرب کشور را از نظر نیروی انسانی روحانی تأمین کند.

وی با بیان اینکه پس از مدتی بخشی از زمین‌های تخصیص یافته به حوزه علمیه معارض پیدا کرد، گفت: البته ما از این مسأله خبر نداشتیم  چرا که دولت این زمین را برای حوزه علمیه در نظر گرفته بود.

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان با اشاره به اینکه برخی از معارضان به قوه قضاییه شکایت کردند، اظهار کرد: متأسفانه مسؤولان حوزه علمیه از این مسأله خبری نداشتند و  تبعات سنگینی برای حوزه داشت در حالی که مقصر نبودند.

وی افزود: وقتی مشکلات بسیاری در راه ساخت و احداث این حوزه به وجود آمد، تمام امور و پیگیری احداث حوزه را به دفتر نماینده ولی فقیه در استان واگذار کردیم.

موسوی‌اصفهانی با بیان اینکه حل این مشکلات از دست حوزه علمیه برنمی‌آید، تصریح کرد: ما نه توان تأمین بودجه این پروژه را داریم و نه می‌توانیم به مشکل معارضان رسیدگی کنیم بنابراین پیگیری امور به دفتر امام جمعه واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه چندین جلسه با حضور مسؤولان حوزه علمیه قم و استان برگزار شد، ادامه داد: این جلسه‌ها نتیجه خاصی به دنبال نداشت و تاکنون نیز به نتیجه نرسیده است.

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مظلوم واقع شده‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در فضای مجازی علیه حوزه فرافکنی می‌شود و از بودجه‌هایی سخن می‌گویند که هرگز به خود ندیده است.

وی با اشاره به اینکه باید منصفانه به نقش حوزه علمیه نگاه شود، گفت: امروز باید دید چند تن از اهالی حوزه که به تدریس و تحصیل مشغول هستند در مسائل اقتصادی کشور دخالت دارند که همه فشارها علیه آنها صورت می‌گیرد.

موسوی اصفهانی افزود: مگر یک نفر دانشگاهی مرتکب خطایی شود، آن مسأله را به همه دانشگاه تعمیم می‌دهند که حضور چند نفر محدود معمم در دولت باعث می‌شود همه مشکلات اقتصادی و گرانی را به حوزویان مربوط دانست؟!

اما درباره معارضان زمین حوزه علمیه، در سال ۱۳۹۲ که بازدید مسؤولان وقت استان از پروژه صورت گرفت، استاندار همدان اعلام کرد که هیچ فردی از این پروژه در مراجع قضایی حمایت نکرده و خواستار انتقال پرونده‌های حقوقی به استانداری شد، تا پیگیری لازم صورت گیرد، اتفاقی که اگر هم انجام شده باشد، تاکنون نتیجه خاصی به دنبال نداشته است.

۴ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار

معاون فنی و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به فارس گفت: نبود بودجه و بدهی به پیمانکار  عامل اصلی توقف احداث حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) است.

حبیب نادیان‌رفیع با اشاره به اینکه بدهی به پیمانکار حدود ۴ میلیارد تومان است، اظهار کرد: اسکلت بتونی که تا امروز کار شده یک چهارم کل مجموعه است.

وی درباره وضعیت معارضان زمین، افزود: مکانی که اسکلت اجرا شده معارض ندارد و معارضاین به مالکیت زمین‌هایی اعتراض دارند که برای فازهای توسعه‌ای که در نظر گرفته شده است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه اعتبار این پروژه از محل استانی در نظر گرفته شده است؛ تصریح کرد: با توجه به حجم پروژه باید از محل اعتبارات ملی کمک گرفت و حوزه علمیه کشور برای اتمام آن ورود کند.

وی ادامه داد: اگر کمکی از کشور برسد امکان اتمام فاز اول آن وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد با توجه به حجم پروژه‌های ناتمام و وضعیت اعتبارات در کوتاه مدت بتوان این پروژه را به سرانجام رساند.

نادیان رفیع با بیان اینکه تکمیل فاز فعلی بدون بدهی به پیمانکار به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: همه پروژه‌های ما از کمبود اعتبارات رنج می‌برند و حوزه علمیه امیرالمومنین بیشتر از سایر پروژه‌ها با مشکل مواجه شده است.

نبود بودجه، عامل توقف احداث حوزه علمیه امیرالمومنین(ع)

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز به فارس گفت: توقف پروژه حوزه امیرالمومنین به دلیل نبود بودجه  است به طوری که پیمانکار نیز مطالباتی دارد که هنوز پرداخت نشده است.

امیر خجسته با بیان اینکه در کشور ۷۵ هزار پروژه در سطح کشور متوقف شده است، افزود: حل مشکل معارضان زمین نیز در دست پیگیری است و بخشی از آن حل و مقداری نیز باقی مانده است.

وی تصریح کرد: مجلس تصویب کرده که بخش خصوصی به پروژه‌ها ورود کند تا بتوان آنها را به سامان رساند و در همین راستا نیز ۵۰۰ پروژه در استان همدان به بخش خصوصی واگذار شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید بودجه لازم را برای پروژه‌های بزرگی چون حوزه امیرالمومنین(ع) پیش‌بینی کند.

وی با بیان اینکه برای حوزه علمیه خواهران همدان در مجلس بودجه پیش‌بینی و ساختمان آن تکمیل شد، خاطرنشان کرد:  البته دولت به دنبال قطع بودجه‌های حوزه علمیه نبود بلکه به پروژه‌هایی بودجه تخصیص یافت که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است.

خجسته گفت: امیدواریم در آینده بودجه خاص برای این پروژه در نظر گرفته شود و همانطور که دانشگاه‌ها در بهترین نقاط شهر ساخته می‌شود، حوزه نیز در این مکان مطلوب احداث شود.

در پایان هرچه تلاش کردیم با نماینده ولی فقیه در استان درباره این پروژه که پیگیری اصلی آن بر عهده ایشان بوده و زحمات بسیاری برای آن متقبل شده‌اند، گفت‌و‌گو کنیم، موفق نشدیم.

——————————-

سولماز عنایتی

——————————-

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی