صوفی: کاهش استفاده از نایلون نیازمند کار فرهنگی است نه دستورالعمل

به گزارش عصر همدان، عباس صوفی در پویش بزرگ «همه داناییم برای نه به کیسه‌های پلاستیکی»، اظهار کرد: شهرداری با کمک و  حمایت‌های لازم به موضوع فرهنگ‌سازی اقدام کرده و توجه به این مهم جزء ماموریت‌های شهرداری قرار گرفته است.

وی با تأکید بر پرداختن به تبیین رفتار فرهنگی، گفت: شهرداری همدان در کنار اقدامات عمرانی و خدماتی اقدام به امور فرهنگی و آموزش‌های شهروندی و فرهنگسازی در موضوعات مختلف کرده است.

شهردار همدان با اشاره به تولید روزانه ۵۰۰ تن زباله در شهر همدان، بیان کرد: یک‌هزار و ۵۰۰  نفر در شهر کار جمع‌آوری و حمل زباله را انجام می‌دهند.

وی هزینه سالانه جابجایی زباله را ۳۰ میلیارد تومان هزینه دانست و افزود: انواع و اقسام بیماری‌ها نیز ناشی از تولید بی‌محابای زباله است.

در تولید زباله و پلاستیک رتبه پنجم را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم

صوفی با بیان اینکه همدان در هر امر باید در کشور اول باشد، تصریح کرد: در خصوص راه انداختم پویش «همه داناییم برای نه به کیسه‌های پلاستیکی» به عنوان یک کار عالی نیز در کشور اول هستیم و امیدواریم به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و شهر بی‌نظیر در دنیا با سابقه ۵۰۰ ساله پایتختی در کارهای  فرهنگی همچنان اول باشیم.

وی به تولید روزانه ۱۲ تن پلاستیک در همدان اشاره کرد و ادامه داد: هر نفر روزانه دو پلاستیک مصرف دارد که امیدواریم با پیوستن به این پویش و کاهش  مصرف نایلون همچنان شهر بی‌نظیر در دنیا باشیم.

شهردار همدان با بیان اینکه در حوزه فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان پسماند شهرداری اقداماتی داشته است، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست، سازمان پسماند و سازمان‌های مرتبط اقداماتی برای کاهش استفاده از نایلون را داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کاهش استفاده از نایلون نیاز به کار فرهنگی دارد نه تبیین قانون و دستورالعمل، یادآور شد: شهروندان نان را در سطل زباله نریزند و این امر مهم نیز باید فرهنگ‌سازی شود.

صوفی در ادامه به دو رویداد پیش رو در سال جاری، اظهار کرد: سال ۲۰۱۸ دو رویداد بسیار بزرگ را پیش رو داریم که همدان در شهریورماه پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در آبان ماه نیز تمام فعالان گردشگری دنیا به همدان می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه همدان به عنوان مدار گردشگری دنیا قرار گرفته و این موضوع امری مهم است، گفت: افتخار ماست گردشگران در این دو رویداد با شهری پاکیزه مواجه شوند.

میزان تولید زباله در شهر ۴۲۰ تن است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز بیان کرد: در نظر داریم مسائل فرهنگی را با شهروندان در میان بگذاریم و از ظرفیت و نظرات شهروندان در مسایل فرهنگی استفاده کنیم.

کامران گردان با بیان اینکه هرساله ۲۱ تیرماه روز جهانی بدون پلاستیک نامگذاری شده است، افزود: یکی از مباحث در این پویش کاهش مصرف پلاستیک و توجه به مسایل زیست‌محیطی است.

وی با بیان اینکه در دنیا از نظر جمعیت رتبه هفدهم را داریم، تصریح کرد: در تولید زباله و پلاستیک رتبه پنجم را در دنیا به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان ادامه داد: تمام مقامات استان به این پویش پیوسته‌اند و با استفاده از پتانسیل فضای مجاری و صدا و سیما باید این پویش در کشور ترویج یابد.

وی با تأکید بر اینکه در دنیا عوارض استفاده از پلاستیک دریافت می‌شود و شهروندان از پلاستیک‌ها چندباره استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته در این کشورها موجب کاهش استفاده از نایلون می‌شود.

گردان با اشاره به استفاده از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت برای تولید پلاستیک، یادآور شد: می‌توانیم با کاهش استفاده نایلون این میزان نفت را در سایر مسایل داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست استان همدان نیز اظهار کرد: محیط زیست خسته و شکننده کشور دچار اتفاقاتی از گرد و خاک و… تا گرم شدن زمین شده است.

عادل عربی یکی از مسائل محیط زیست کشور را موضوع پسماند دانست و گفت: پسماند دومین موضوع مهم کشور است و عمده آن به سبک زندگی که پرمصرف در نایلون و ظروف یکبار مصرف شده‌ایم مرتبط است.

وی در ادامه افزود: ماهانه ۲۰۰ هزار تن پلاستیک از نایلکس و ظروف یکبار مصرف در کشور استفاده می‌شود و بازیافت نمی‌شود چراکه صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست استان همدان تصریح کرد: مردم ما بافرهنگ هستند و در عرصه‌های مختلف می‌توانند موثر باشند باید حواسمان به تولید زباله در حاشیه جاده‌ها و دریاها باشد زیرا در غیر این صورت طی چندسال آینده زباله اطراف دریا برابر ماهی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه حامی این پویش هستم و امیدوارم این پویش ادامه داشته باشد، یادآور شد: باید در شأن شهر همدان کار کنیم که تمیز باشد؛ شهرداری کارهای زیربنایی بسیاری انجام داده و امیدواریم پایان سال به نتایج خوبی
در موضوع پسماند برسیم.

ضرورت استفاده از ساک‌های پارچه‌ای و سبد برای خرید

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز اظهار کرد: یکی از سیاست‌های سازمان مدیریت پسماند فرهنگ‌سازی در راستای کاهش تولید زباله در شهر است که شهرداری‌ها این سیاست‌گذاری را پیگیری می‌کند.

حسین سیبی میزان تولید زباله روزانه در شهر را ۴۲۰ تن دانست و گفت: ۱۲ تن از زباله تولیدی نایلون است که به معضل بسیار بزرگی برای محیط زیست تبدیل شده است.

وی بیان کرد: شهرداری همدان امسال بیش از ۲۶ میلیارد تومان هزینه پاکسازی در شهر می‌کند که در صورت کاهش تولید زباله بخشی از این هزینه می‌تواند صرف پیشرفت پروژه‌های عمرانی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با تأکید بر اینکه روزانه ۷۱ میلیون تومان هزینه پاکسازی، جمع آوری و حمل زباله در سطح شهر می‌شود، افزود: این رقم هزینه بسیار بزرگ بر دوش شهر است.

وی با بیان اینکه امروز با آغاز و پیوستن به این پویش در نظر داریم کاهش مصرف نایلون را کلید بزنیم، تصریح کرد: به دلیل ارزان بودن نایلون و ارزان بودن مواد نفتی در دسترس، بی‌محابا از نایلون استفاده می‌کنیم.

سیبی با تأکید بر اینکه استفاده بی‌محابا از نایلون برای کشور مشکلات فراوانی به دنبال داشته است، ادامه داد: عدم تجزیه‌پذیری و ماندگاری ۴۰۰ ساله نایلون، مراتع و چراگاه‌ها را آلوده می‌کند و احشام و آبزیان را از بین می‌برد.

رسول نجفیان هنرمند کشوری نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه همدان یکی از تمیزترین شهرهای ایران است، یادآور شد: کیسه های پلاستیک در حال نابودسازی محیط زیست، آب و انسانهاست، در تمام کشورهای پیشرفته و به ویژه اسکاندیناوی، به شکل یک خطر و میکروب با نایلون برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به استفاده از ساک‌های پارچه‌ای و سبد برای خرید در گذشته، گفت: خوشحالم که به این پویش پیوستم و این خبر خوب نیز دریافت کردم که در مرکز توانبخشی «مریم» دوخت کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید اقدام شده تا در استفاده از  نایلون دوری کنیم.

در ادامه با حضور مدیران شهری و عضو شورای شهر از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان به دلیل همکاری با سازمان مدیریت پسماندها شهرداری در پیشگیری از ریزش پسماندها در محیط زیست تقدیر شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: بحث پلاستیک و استفاده از ظروف یکبارمصرف از مشکلات امروز بشر شده و بر اساس یکی از تحقیقات دانشگاه اروپایی بیشتر سرطان‌ها از استفاده ظروف پلاستیکی است.

سعید گلستانی با اشاره مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی، یادآور شد: دانایی این اجازه را می‌دهد این مشکلات را از زندگی فردی و اجتماعی خود دور کنیم.

گفتنی است در این مراسم پیوستن هنرمندان کشوری به این پویش اعلام و پیام هدیه تهرانی به این پویش به نمایش درآمد؛ فروشگاه‌های رفاه و آفتابگردان نیز به این پویش پیوستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی