کشورهای حوزه تمدنی آسیا سهم بالایی از گردشگري را به خود اختصاص دهند

به گزارش عصر همدان، اسحاق جهانگیری امروز در اجلاس گردشگری همدان؛ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ با ابراز خرسندی از حضور در همدان، این استان را تاریخی و استانی سربلند دانست.

وی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی را اقدامی مهم و منحصر به فرد دانست و با اشاره به موقعیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ در استان، برگزاری این رویداد را به مردم همدان تبریک گفت.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: امسال ایران با دو رویداد بزرگ بین‌المللی روبرو بود؛ نخست رویداد تبریز ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و اینک رویداد مهم انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در ۲۰۱۸ است.

وی برگزاری این رویداد را اقدام مهم و ارزنده‌ای دانست و افزود: امیدوارم از این فرصت بهره‌مندی زیادی برای آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی و استعدادهای طبیعی در این منطقه شود.

جهانگیری با تقدیر از مسوولان و همکاران دولت به ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه استاندار و سایر مدیران استان در برپایی این اجلاس و رویداد، تصریح کرد: از دبیرخانه مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی نیز قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه همدان تنها یک نام نیست، ادامه داد: همدان نشانه و تأسیس قدیمی‎ترین نظام‌های حکومتی از دوران ماد تا به امروز به اعتبار مردمان سختکوش، صبور و هنرمند نقش به سزایی در توسعه ملی و منطقه‌ای دارد.

صنعت گردشگری در توسعه پایدار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همدان شهری مزین به نام ابوعلی سینا، عین‌القضات همدانی، باباطاهر و میرسیدعلی همدانی است که پرچمدار دانش، عرفان، هنر و ادب از دیرباز تاکنون نه تنها در ایران و آسیا بلکه در ایران قدیم و جدید بوده است.

وی یادآور شد: اگر این درخشش را در متن تاریخ درخشندگی تمدنی و تاثیر نظام‌های حکومتی از ماد تا به امروز در نظر بگیریم درمی‌یابیم همدان نیز همچنان زاینده و زیباست.

جهانگیری ادامه داد: همدان به مدد دانشمندان، صنعتگران، هنرمندان و سرمایه‌گذاران سختکوش و باهوش خود می‌تواند قطب مهمی در گردشگری و ارتباطات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

وی اظهار کرد: دانشگاه، هنر، صنایع، کشاورزی، صنعت غذایی و صنایع بی‌نظیر همدان نه تنها برای امروز این استان بلکه برای ایران و آسیا می‌تواند از جمله کانون‌های جذاب توسعه گردشگری باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز که جهان با قدرت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نحو فزاینده‌ای به هم نزدیک شده و پنجره آشنایی ملت‌ها و کشورها به روی هم بیشتر گشوده شده، علاقمندان به تاریخ، طبیعت، فرهنگ، اجتماعات و سنت‌ها مدام در پی گسترش تعاملات با جهان دیگر هستند.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد فرصت‌های نو در این زمینه نظیر آنچه امسال در این شهر ناظر آن هستیم، مبارک و امیدبخش است، بیان کرد: در چنین فضا و شرایطی، صنعت گردشگری که یکی از متنوع‌ترین و بزرگترین صنایع انسانی و منابع سرمایه‌ای و امکانات کسب و کار است به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمینه رشد و بالندگی بیشتر می‌یابد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در توسعه پایدار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، افزود: کاهش فقر و بیکاری، اشتغال‌آفرینی، حفاظت از محیط زیست، پاسداری از میراث‌ها و آثار فرهنگی، تقویت بنیان‌های خودباوری و اعتماد ملی، گسترش ارتباطات میان فرهنگی و درآمدزایی این صنعت ایجاب می‌کند تحول و تحرک در این حوزه را یک ضرورت و رسالت ملی، منطقه‌ای و جهانی به حساب آوریم.

صنعت گردشگری کمک بزرگی به رشد کشورها در توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن می‌کند

جهانگیری با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری امروز یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهانی است که کمک بزرگی به رشد سریع کشورها در فرآیند توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن می‌کند، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی سازمان جهانی جهانگردی، آینده بازار اقتصاد تجارت بین‌المللی دنیا تا سال ۲۰۲۰ در اختیار صنعت گردشگری خواهد بود که سهم کشورهای در حال توسعه در این صنعت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این فرصت ارزشمندی برای کشورها در فرآیند غلبه بر مسائل اقتصادی، فقر، رکود و بیکاری است، ادامه داد: کشورهای حوزه تمدنی آسیا می‌توانند با برنامه‌ریزی و همکاری مستمر سهم بالایی از این صنعت مهم و درآمدزا را در آینده به خود اختصاص دهند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه البته اهمیت صنعت گردشگری محدود به بعد اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: نقش این صنعت در توسعه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بالا رفتن سطح معرفت و شناخت انسان‌ها و جوامع از فرهنگ‌ها، اقوام، دانش‌ها، هنرها، زبان، ادبیات، ادیان و سرزمین‌های دیگر موجب گسترش ظرفیت‌های مختلف توسعه‌ای به مقیاس محلی و جهانی است، یادآور شد: کشورهای حوزه تمدنی آسیا که دارای اشتراکات و قرابت‌های فرهنگی، تاریخی، زبانی و همسویی منافع هستند، می‌توانند با رونق دادن به صنعت گردشگری در این قاره موجبات تقویت همبستگی، همکاری و ثبات منطقه‌ای را فراهم کنند.

جهانگیری حوزه زیست‌محیطی را یکی از حوزه‌هایی که تعامل، همکاری و همراهی تمام ملل دنیا به ویژه در منطقه آسیا را می‌طلبد، دانست و اظهار کرد: امروز با گسترش بی‌رویه فرآیند صنعتی شدن جهان و استفاده نامحدود از منابع زمین خطر بحران‌های زیست‌محیطی به واقعیت نزدیک شده، با گرم شدن کره زمین، تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب زنگ خطر به ویژه برای نسل‌های آتی به صدا درآمده است.

وی در ادامه گفت: حوزه دوم توسعه همکاری گردشگری در بخش‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین، هوافضا، حوزه پزشکی و دارویی و همکاری‌های اقتصادی و صنعتی در صنایع سنگین به ویژه در فولاد، خودروسازی، کشاورزی و مراودات بین بانکی است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: بدون شک گردشگری ظرفیت بسیار مهم برای نزدیکی بیشتر ملت‌ها به هم و رسیدن به راه حل منطقی برای حل مسائل منطقه و استفاده از ظرفیت گفت‌وگو و تعامل میان کشورهای منطقه است.

وی با بیان اینکه مجمع گفت‌وگوی آسیا را به عنوان یک سازمان گسترده و فراگیر در سطح آسیا دانست و افزود: این مجمع فرصت هم‌اندیشی و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و غلبه بر چالش‌ها را ایجاد کرده و استفاده مطلوب و جامع از آن به سود همه کشورهاست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در چارچوب این مجمع می‌توانیم به خاطر اهدا مهمی که برای آن شکل گرفته همکاری و تعامل سازنده بین کشورهای آسیایی برقرار کنیم، تصریح کرد: مسائلی مانند ارتقای همکاری‌های متقابل، شناسایی نقاط قوت و فرصت‌های مشترک در آسیا، ریشه‌کن کردن فقر، توسعه جامعه مبتنی بر دانش، افزایش رقابت اقتصادی آسیا در بازار جهانی، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، تضمین توسعه پایدار و تبدیل قاره آسیا به یک جامعه آسیایی با توانایی برقراری ارتباط با تمام جهان جز اهداف اصلی تشکیل سازمان بوده که باید تمام اعضا به آن پایبند باشند.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری بوده که در تاریخ، فرهنگ و تمدن بشر نقش موثر داشته است، ادامه داد: امروز تمام دارایی، ظرفیت‌ها و استعدادهای کم‌نظیر جغرافیایی، طبیعی، انسانی و تاریخی ایران می‌تواند در مسیر توسعه گردشگری و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای نقش‌آفرینی کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشور ایران با بیش از یک‌میلیون اثر تاریخی، برخورداری از ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی، ثبت ۲۳ اثر جهانی و تنوع اقلیمی مطلوب در ردیف ۱۰ کشور برتر دارای مزیت در حوزه گردشگری است؛ با این ظرفیت می‌توان منابع جدید در ثروت ملی خلق کرد و در توسعه آسیایی و جهانی نقش بیشتری بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: ایران در کنار ظرفیت‌های عظیم انسانی، فرهنگی و تاریخی خود با اقلیم چهارفصل از جاذبه‌های فراوان در گوشه و کنار از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب و مرکز برخوردار است.

جهانگیری یادآور شد: در آثار جهانگردان، گردشگران و محققان همواره این جذابیت‌ها بخشی از میراث جهانی به شمار آمده است.

وی با بیان اینکه در کنار جذابیت‌های طبیعی، آثار و بناهای فراوانی از قرن‌های پیش از میلاد تا دوران شکوهمند اسلامی در جای جای این کشور وجود دارد، اظهار کرد: مجموعه‌های کهن باستانی از شهر سوخته، همدان، شوش، پاسارگاد، تخت جمشید تا شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، یزد، کاشان و کرمان و آثار منحصر به فرد بیستون کرمانشاه، ارگ تاریخی بم و معابد و مساجد زیبای آمیخته با هنر اصیل ایرانی و اسلامی، پل‌های تاریخی کم نظیر و… تنها گوشه‌ای از عظمت تاریخ، فرهنگ و تمدن این سرزمین است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مصمم هستیم با برنامه‌ریزی صحیح و همه‌جانبه‌نگر توأم با آینده‌نگری و استفاده از تجربیات ارزنده دیگر ملل آسیایی در تعامل مثبت و همه‌جانبه و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم و امکانات رفاهی مناسب این صنعت را به عنوان جایگزین مهمی برای منابع درآمدی خود به ویژه درآمدهای نفتی قرار دهیم.

وی بیان کرد: عزم جدی برای برداشتن موانع پیش روی این صنعت را داریم؛ آمادگی خود را برای همکاری با تمام کشورها برای تبادل تجربیات و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توسعه طرح‌های متنوع، توریسم فرهنگی، توریسم پزشکی، توریسم زیارتی و توریسم علمی و دریافت راهکارها و پیشنهادهای سازنده از طرف کشورهای آسیایی اعلام می‌کنیم.

به رغم تحریم‌های آمریکا مصمم به گسترش بستر تعامل با کشورهای آسیایی هستیم

جهانگیری افزود: در شرایطی که باید تمام ظرفیت‌های دیپلماسی و گفت‌وگو برای حل مسائل و مشکلات گوناگون پیش روی جامعه بین‌المللی و نزدیکی ملت‌ها در جهت گسترش صلح و امنیت پایدار بین‌المللی استفاده کنیم، متأسفانه رفتارهای خارج از عرف و قانون رئیس جمهور آمریکا در قبال مردم ایران را شهد هستیم.

وی گفت: خروج یکجانبه این کشور از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان به‌رغم پاینبدی ایران به تمام تعهدات خود به برجام که بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده، نشان از عدم درک صحیح و فهم نادرست مقامات آمریکا از مسائل بین‌المللی و راه حل‌های مبتنی بر دیپلماسی و گفت‌وگو در حل مسائل جهانی دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما رفتار غیرقانونی و سیاست دولت آمریکا در تحریم کشورها که باعث ایجاد اختلال در روابط میان ملت‌ها می‌شود را محکوم می‌کنیم، تصریح کرد: از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم با ایستادگی مقابل سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا عملا ثابت کنند که در دنیای جهانی شده امروز، تحریم ابزار ناکارآمد و منسوخ شده‌ای است و نمی‌تواند بر سر راه تعامل ملت‌ها و دولت‌ها مانع ایجاد کند.

وی با بیان اینکه به رغم تحریم‌های آمریکا مصمم به ایجاد و گسترش بسترهای لازم برای تعامل و همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در حوزه گردشگری با تمام کشورهای آسیایی هستیم، ادامه داد: از هرگونه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با این کشورها و مشارکت در اقصی نقاط جهان استقبال می‌کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آماده‌ایم تجربیات و دانش خود را در اختیار کشورها قرار دهیم و از دانش و تجربه آنها برای بهبود زیرساخت‌ها و ظرفیت گردشگری خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا این فرصت را ایجاد کند که ظرفیت‌های بالای این استان در بخش‌های مختلف فرهنگی، میراث تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و… به مردم کشورهای آسیا و دنیا شناسانده شود، یادآور شد: امید است با این اقدامات، همدان به عنوان مقصد جدید گردشگری مورد اقبال قرار گیرد.

رونمایی از تمبر یادمان رویداد گردشگري «همدان ۲۰۱۸»

همچنین  در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رونمایی از تمبر یادمان رویداد گردشگری «همدان ۲۰۱۸» رونمایی شد.

معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این تمبر را امضا کردند.

گفتنی است همدان از پنجم تا هفتم شهریورماه میزبان اجلاس بین‌المللی همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی