ایران دارای بیش از ۱۰ میلیون مهاجر زیست‌محیطی می‌شود

به گزارش عصر همدان، قاسم اسدیان در همایش جهادگران علم و فناوری در مجموعه فرهنگی هنری مجتمع عین‌القضات همدانی در خصوص بحران آب و تغییرات الگوی کشت اظهار کرد: امروزه از نظر میزان خاک ۱۰ درصد از ۳۰ درصد خاک قابلیت کشت و کار را دارد که نشان از محدودیت منابع خاک برای زراعت است.

وی با اشاره به اینکه خاکی که ما در اختیار داریم مرتب در حال فرسایش است و روند بیابانی شدن نیز در حال گسترش، افزود: کشور پاکستان تا سال ۲۰۱۱ بیشترین میزان فرسایش خاک در دنیا را داشته اما از سال ۲۰۱۱ تاکنون ایران دارای بیشترین فرسایش خاک است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در شرایط فعلی دشت‌های پایین‌دستی در مجموع ۱۰ درصد قابلیت کشت را دارا هستند و امروز آمار جنگل‌های ایران از ۱۸٫۴ میلیون هکتار به ۱۲٫۴ میلیون هکتار رسیده که متاسفانه نشان می‌دهد ۹۰ درصد از جنگل‌های ایران تخریب شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳۴ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود داشت، گفت: امروزه به طور متوسط هر ساله یک‌میلیون هکتار از اراضی زیرکشت به بیابان تبدیل می‌شود.

اسدیان با اشاره به اینکه چون پوشش گیاهی از بین رفته میزان سیلاب در کشور از ۲۰۰ مورد به یک‌هزار و ۴۰۰ مورد در سال رسیده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه خاک دچار فرسایش شده تراکنش پوشش گیاهی از ۲۰۰ نوع به ۶۰ نوع پوشش گیاهی رسیده و قسمت اعظم آنها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه در کشوری که به دلیل بحران آب محکوم به بیابانی شدن هستیم نباید این روند را با اعمال غلط تندتر کنیم، تصریح کرد: اگر روزی با ۵۳ حلقه چاه برای کشاورزی تا عمق ۱۰ تا ۲۰ متر به آب می‌رسیدیم اما امروز برای رسیدن به عمق آب تا ۹۰ متر چاه حفاری شده که همین تنش آبی ایجاد کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی همدان با اظهار نارضایتی از اینکه با وجود هشدارها در زمینه بحران آب بی‌محابا و بی‌ملاحظه در حال کشیدن آب از زمین هستیم، یادآور شد: صدا و سیمایی که وقت می‌گذارد و یک سریال را در چندین نوبت برای مخاطب تکرار می‌کند وظیفه دارد هر روز برای آگاهی مردم اخطار زیست‌محیطی دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید مردم نسبت به بحران آب و فرسایش خاک دانش، بینش و بصیرت خود را افزایش دهند، گفت: یک دانه گیاه و درخت برای همه ما باید مهم باشد و نباید نسبت به ارزش و اهمیت گیاهان غفلت داشته باشیم.

اسدیان ادامه داد: اگر روند فرسایش خاک اینگونه پیش برود در طول ۱۰ یا ۱۵ سال آینده ایران دارای بیش از ۱۰ میلیون مهاجر زیست محیطی می‌شود و در این بین علاوه بر سازمان جهاد کشاورزی باید صدا و سیما و مردم نیز با آگاهی و ارائه اطلاعات درست به این مسائل توجه کافی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی