افزايش قيمت دلار تهیه مواد اولیه را با مشكل مواجه كرده است/ فعاليت زيرزمينی واحدهای تولیدی لوستر

 رضا ایزدی‌فر  با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد بازار الکتریک همدان را کالاها و تولیدات داخلی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: تنها ۱۰ درصد از واردات بازار الکتریک همدان شامل کالاهای خارجی کشورهای چین و ترکیه است.

وی با اشاره به اینکه گردش کار در این بازار بسیار خوب و رقابت سالم است، افزود: در حال حاضر دغدغه و مشکل اصلی بحث گرانی و افزایش قیمت دلار و ارز است به طوری که برای کالاهای وارداتی و مواد اولیه کارخانه ها بازار الکتریک با چالش مواجه شده است.

رئیس اتحادیه صنف الکتریک همدان ادامه داد: کالاهای ایرانی که در بازار الکتریک عرضه می شود شامل کلید و پریزها، روشنایی‌ها، سیم کابل‌ها و چراغ‌های سقفی هستند که در حال حاضر این کالاها از استان و شهرهای دیگر همچون نیشابور وارد بازار همدان می شود در حالی که در همدان تنها سه کارخانه سیم وجود دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که کارخانه‌های داخلی در تهیه مواد اولیه به دلیل اینکه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومانی به آنها اختصاص نیافته دچار مشکل شده‌اند، گفت: در حال حاضر کارخانه های تولیدی در فراهم کردن مواد اولیه دچار مشکل شده اند.

وی در خصوص واردات ۱۰ درصد از برندهای بازار الکتریک خاطرنشان کرد: اکثر این برندها از کشور چین و ترکیه وارد بازار می‌شوند چراکه در مبحث مدارهای الکتریکی اجازه تولید به دلیل رقابت تنگاتنگ را در داخل ندارند.

ایزدی‌فر با بیان اینکه هم اکنون ۲۸۵ واحد صنفی الکتریک در همدان فعال است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ واحد الکتریک بدون مجوزی در همدان وجود ندارد و از مجموع این واحدهای صنفی ۱۰ تا ۱۲ واحد در دست اقدام برای أخذ مجوزهای لازم هستند.

وی در خصوص دیگر مشکلات واحدهای صنفی الکتریک در همدان تصریح کرد: بزرگترین مشکل واحدهای صنفی ما عدم همکاری دستگاه‌های متولی در تامین بیمه تخفیف دار تامین اجتماعی، اختصاص وام و تسهیلات به واحدهای صنفی الکتریکی است که امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

رئیس اتحادیه صنف الکتریک همدان با اشاره به اینکه هم‌اکنون مجوز تولید صنایع کوچک در همدان گرفته شده است، اما به دلیل عدم حمایت دستگاه‌های اجرایی این کار ناتمام باقی مانده است، تأکید کرد: بنده به عنوان رئیس اتحادیه صنف الکتریک حاضرم مجوزهای تولید کالاهایی که استاندارد اجباری نیاز ندارد را صادر کنم، یعنی اتحادیه آماده صدور پروانه‌های لازم در این زمینه است اما متاسفانه به دلیل نبود بیمه تخفیف‌دار و افزایش مالیات، حمایت از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیگیر برگزاری نمایشگاهی از تولیدات الکتریکی شهر همدان هستیم، گفت: هدف ما شناساندن واحدهای تولیدی ناشناخته همچون واحدهای تولیدی لوستر به شهروندان است که متاسفانه به دلیل هزینه‌های سنگینی که دستگاه‌های دولتی بر دوش اصناف می‌گذارند هم اکنون زیرزمینی فعالیت می‌کنند، البته اتحادیه علاوه بر شناسایی این واحدها درصدد ارائه مجوزهای لازم به این واحدهای صنفی است.

ایزدی‌فر با بیان اینکه مطالبات این صنف از دستگاه‌های اجرایی همچون بیمه تامین اجتماعی، اداره کار، ارائه تسهیلات به اصناف است تا انگیزه رقابت و تولید در واحدهای صنفی مختلف ایجاد شود، بیان کرد: باید دستگاه‌های اجرایی در تولید کالای ملی با توجه به عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند چراکه امروز بزرگترین نیاز اصناف مختلف ارائه بسته‌های حمایتی به این واحدهای صنفی است.

وی افزود: تامین انتقال برق ساختمان به وسیله صنعت الکتریک علاوه بر ایجاد روشنایی منجر به ایجاد شادی و شعف در زندگی افراد جامعه می شود چراکه این صنعت روشنایی را در خیابان، محله و منزل هر فردی به عنوان یک نیاز ضروری تامین می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف الکتریک همدان با اشاره به این موضوع که در دو سال گذشته به دلیل رکود ساختمان‌سازی، واحدهای صنفی الکتریک با افزایش مالیات مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: با وجود رکود در ساختمان‌سازی و اینکه تامین برق ساختمان از ارکان اصلی ساختمان‌سازی است اما افزایش مالیات فقط به صورت سراسری نبوده و به صورت غیررسمی نیز گاهی تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی