«توجه به سرانه مدارس» یک جمله رویایی است نه واقعی/ مدارس درگیر قوانین ضد و نقیض شده‌اند/ تعطیلی آزمایشگاه‌ها و حرف از مدارس هوشمند!

به گزارش عصر همدان، مدرسه در ایران نه فقط برای کسب علم بلکه یکی از مهم‌ترین مراکز تربیت نسل آینده و به تبع آن انتقال، حفظ و حراست از ارزش‌های دینی و تمدن چندهزار ساله و فرهنگ غنی ملی به حساب می‌آید که البته این وظیفه بعد از انقلاب اسلامی ایران سنگین‌تر شد.

اوایل انقلاب و با شروع جنگ فضای مسموم آموزش و پرورش با وجود معلمان و شاگردان انقلابی و هماهنگ با اصول و معیارهای اسلامی سم‌زدایی و به عطر ایثار و شهادت و گذشت معطر شد تا آنجا که تعداد زیادی از این بچه‌های نوجوان در این فضا و تحت تأثیر معلم و الگوی خود چنان سرمست شدند که به شهادت رسیدند و یا اسیر شدند، آمار معلمان و شهدای دانش‌آموز خود گویای نقش موثر مدرسه بر تغییر رفتارها و سرنوشت جامعه است.

مدرسه خوب علاوه بر شکل و فضا و ظاهری مناسب برای دانش‌آموز باید از پشتوانه معنوی و انقلابی قوی هم برخوردار باشد که این مهم نیازمند یاری تمام مسوولان اجرایی،‌ قضایی و قانون‌گذاری کشور است.

با این وجود ما تا رسیدن به یک مدرسه ایده‌آل برای انقلاب اسلامی فاصله داریم و این را می‌توان از قانون و بخشنامه‌هایی که در برخی مواقع ضد و نقیض یکدیگر هستند، دریافت.

هرازچندگاهی اخبار ضد و نقیضی در خصوص دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی ابلاغی از وزراتخانه شنیده می‌شود از سند ۲۰۳۰ گرفته تا حذف معاون پرورشی از مدارس و یا بازنشستگی معلمان در یک دوره و داشتن نیروی مازاد در دوره بعد و غیر فعال شدن دانشگاه فرهنگیان با آن هم فلسفه که برای ایجاد آن مطرح شد.

در فضای شهری چون همدان برخی کلاس‌ها در کانکس برگزار می‌‌شود؛ بعضی از مدارس مثل مدارس استثنایی از حداقل امکانات هم برخوردار نیستند و در دورترین نقطه شهر احداث شده‌اند؛ سرانه مدارس سالها همان است که بود و یا برخی مدارس با بدهی‌ قبوض آب‌، برق،‌ گاز و تلفن دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز نمی‌دانند آیا قانون رایگان شدن اجرایی می‌شود؟! و موادی که الی‌ماشاالله زیاد است.

از این رو برای بررسی اوضاع و حال و احوال مدارس همدان به سراغ نه یک مدیر و مسوول مربوطه در اداره کل که همیشه سخن از خوب بودن و عالی بودن این اداره می‌زنند بلکه به سراغ یکی از مدیران مدارس همدان که خود با نزدیک با مشکلات دست و پنجه نرم کرده رفتیم و به گفت‌وگو نشستیم.

معصومه ابراهیمی‌هژیر،‌ نماینده مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش استان همدان در خصوص مشکلات و مسائل اداره کل آموزش و پرورش که عملکرد آن از تصمیمات وزارتخانه عریض و طویل مربوطه منشأ می‌گیرد، اظهار کرد: امروزه اداره یک مدرسه تنها توسط مدیر امکان‌پذیر نیست و به همراهی آموزش و پرورش و شهرداری با یکدیگر و همکاری والدین نیاز دارد.

وی این دو رکن را دو بال پرواز دانش‌آموز به سوی قله موفقیت و پیشرفت دانست و افزود: یک مدرسه خوب باید دارای یک فضای فیزیکی و سبز مناسب با تعداد سرویس‌های آبخوری‌،‌ بهداشتی‌ براساس آمار تعریف‌شده برای دانش‌آموزان، آسفالت بی‌نقص و سیستم‌ گرمایشی و سرمایشی مناسب و در عین حال ایمن باشد.

نماینده مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه یک بخش زیادی از این موارد باید توسط آموزش و پرورش و همراهی شهرداری و فضای سبز اجرا شود، ادامه داد: مشارکت و مطالبه‌گری والدین نیز می‌تواند کارساز باشد و مدیر را برای سر و سامان دادن مدرسه کمک کند.

وی با بیان اینکه در مدارس خاص به خاطر مشارکت اولیا شاهد فضایی سرحال و پویا هستیم، گفت: با این شرایط معلم هم خدمات خوبی را به دانش‌آموز ارائه می‌دهد.

افت برخی از مدارس نوساز حاشیه شهر

وی با اشاره به بازدیدهای خود از مدارس کم‌برخوردار و ابراز تأسف از شرایط آنها اظهار کرد: شرایط طوری است که حتی برخی از مدارس نوساز در حاشیه شهر چون دیزج و حصار به دلیل مشارکت پایین والدین که ناشی از درآمد پایین خانواده‌هاست،‌ افت داشتند.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه یک مدیر در مدرسه با مشکلات و ابلاغیه‌های مختلفی سر و کار دارد که هم باید به اداره و هم به والدین و دانش‌‌آموزان پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: کمک شهرداری در آسفالت مناسب جلوی درب مدارس و حیاط مدرسه و ایجاد فضای سبز مناسب در مدارس و بیرون آن، همکاری شرکت برق،‌ گاز و آب و … مابقی ارگان‌ها در اداره یک مدرس بسیار مهم است.

وی در پاسخ به اینکه سرانه تعریف شده برای مدارس چیست و چه مقدار است، گفت: باید بگویم «سرانه» یک کلمه رویایی است، در بازدیدهایم متوجه شدم سرانه یک سال مدرسه‌ای با ۶۰۰ دانش‌‌آموز ۸۰۰ هزار تومان بود که این هزینه تعمیر یک دستگاه چاپ هم نمی‌شود.

مسوولان بگویند تعریف مصرف بهینه چیست؟

نماینده مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه یکی از مشکلات مدارس قبوض سنگین آب،‌ گاز و برق است، گفت: اول مهرماه سال گذشته اعلام شد که این اشتراک برای مدارس رایگان است ولی متأسفانه همچنان باید مبالغ توسط مدارس پرداخت شود.

وی ادامه داد: اول فروردین امسال گفته شد این قانون اجرایی می‌شود اما با یک شرط که باید مدارس مصرف بهینه داشته باشند؛ حال تعریف این مصرف بهینه چیست؟

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به اینکه هنوز بعد از گذشت هفت ماه نرم و استاندار بهینه تعریف نشده و مدارس با ترس و لرز پیش می‌روند،‌ ادامه داد: البته این مصوبه اگر درست و دقیق اجرایی شود بسیار خوب بوده و کمک‌کننده است.

آزمایشگاه برخی مدارس تعطیل است، بعد دم از مدارس هوشمند زده می‌شود!

وی با اشاره به کمبود کتابخانه، آزمایشگاه به‌روز و مجهز،‌ سایت برای درس کار و فناوری مدارس خصوصا پایه ششم تصریح کرد: مدرسه‌هایی هستند که آزمایشگاه آن به خاطر نبود تجهیزات و وسایل تعطیل است در حالی که در تریبون‌های خود شعار مدارس هوشمند را می‌دهند.

نماینده مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه امروز برخی مدیران برای اداره مدرسه خود و تنها به خاطر عشقی که با حرفه و دانش‌‌آموز خود دارند با تمام این سختی‌ها کار جهادی می‌کنند، بیان کرد: این مدیران جهادگر حتی چیدمان و نقاشی مدرسه را خودشان انجام می‌دهند تا مدرسه شکل و نمای خوبی بگیرد.

وی به بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های مختلف از سوی آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار کرد: در یک بخشنامه معاون پرورشی حذف شد و مدیر باید با دو معاونت اجرایی و آموزشی مدرسه را اداره کند و بعد در بخشنامه‌ بعدی مطرح شد که مدرسه با ۱۵۱ دانش‌آموز یک معاون پرورشی داشته باشد و این یعنی دور زدن قانون.

ابراهیمی‌هژیر در بخشی دیگر از سخنانش به نیروی مازاد و کمبود معلم ابتدایی اشاره کرد و گفت: نیروی مازادی که در دوره متوسط وجود دارد برای پایه ابتدایی که هیچ تخصص و تجربه کاری با دانش‌آموز ابتدایی ندارد به کار گرفته می‌شود و این یعنی فرسودگی  معلم و دانش‌آموزان.

وی گریزی به وضعیت دانشگاه فرهنگیان زد و افزود: نیروها در این دانشگاه دوره درس‌پژوهی،‌ روانشناسی،‌کارورزی، اقدام پژوهشی،‌ چگونگی تدریس کتاب‌های اول تا ششم و … را طی می‌کنند و عملاً سر کلاس‌ها حاضر شده و با بچه‌ها ارتباط  گرفته و و تجربه کسب می‌کنند.

استعداد شاگردان نخبه به دلیل نبود امکانات و عدم حمایت هرز می‌رود

نماینده مدیران ناحیه یک آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه دیگر زمانی برای شعار دادن در حوزه تعلیم و تربیت نداریم و باید دست به کار شویم و برای نسل آینده خود دل بسوزانیم، تصریح کرد: کشور ما به یک نسل انقلابی،‌ متعهد،‌ وظیفه‌شناس و مسوول نیاز دارد و لازمه این تربیت درست و دقیق این نسل‌ها در مدارس انقلابی و مناسب از هر نظر و با مدیران و معلمان انقلابی است.

وی در خصوص مدارس پایین شهر اظهار کرد: در این مدارس شاگردانی نخبه وجود دارد که متأسفانه به خاطر وضع مالی خانواده و نبود امکانات و تجهیزات لازم و کافی در مدرسه به اضمحلال می‌روند و یا درس را رها می‌کنند.

ابراهیمی‌هژیر بر لزوم بازنگری در قوانین و بخشنامه‌های آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: باید آسیب‌شناسی و کار پژوهشی مناسب و دقیقی در ابعاد آموزشی و پرورشی انجام دهیم تا بتوانیم مشکلات را با مشورت مدیران و معلمان برطرف کنیم و شاهد ترک تحصیل هیچ دانش‌آموزی نباشیم.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت خیران مدرسه‌ساز نیز کمک گرفته شود، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به مشکلات اقتصادی کشور باید خانواده‌ها  و خیرین به یاری مدیر مدارس بشتابند تا بتوانیم سنگ‌ها را یکی یکی از جلوی پا برداریم و مدارسی آباد و شایسته برای فرزندانمان ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی