پذیرش ۵۸ مقاله در همایش بین‌المللی معماری دستکند/ شناسایی ۲۰۰ مکان دستکند در کشور

به گزارش عصر همدان، مهناز اشرفی امروز در سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند(میراث معماری دستکند برای نسل‌ها) با بیان اینکه تاکنون دو همایش در زمینه معماری دستکندها برگزار شده است، اظهار کرد: این سومین همایش معماری دستکند است که به دنبال معرفی اهمیت معماری دستکند برگزار شده است.

وی با بیان اینکه محققین و صاحبنظران حوزه دستکند جهان در این همایش گردهم آمده‌اند، ادامه داد: دستکندها مجموعه پیچیده‌ای از اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها را دربرگرفته و در آن بازتاب دارند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند بیان کرد: خوشبختانه شاهد آن هستیم که بسیاری از آثار دستکندی که در گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و فراموش شده بودند، امروزه مستندنگاری شده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار رو به افزایش مقالات، پایان‌نامه‌ها و رسانه‌ها در دانشگاه‌های کشور توجه و حساسیت بیشتر محققان به این نوع از معماری را نشان می‌دهد، گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های قابل توجه در شکل و نحوه ابعاد، توپوگرافی، محل ویژه استقرار این آثار و دشواری‌های برداشت آنها در مقایسه با سایر آثار استفاده از روش‌ها و فنون جدید مستندنگاری می‌تواند اطلاعات دقیقی را که در گذشته تهیه آنها امکان‌پذیر نبود را به ما ارائه کند.

اشرفی با بیان اینکه در این همایش از ۱۱۰ چکیده، ۸۰ مقاله داوری و ۵۸ مقاله پذیرفته شده است، افزود: امروز مفهوم معماری دستکند برای عموم محقققان روشن و قابل تشخیص است.

وی بیان کرد: توجه مجامع علمی و حرفه‌ای جهانی به موضوع معماری دستکند باعث شده تا این همایش هر سه سال یکبار با هدف شناخت و توسعه هنر خلاقانه بشر در به آشتی رسیدن با طبیعت به صورت بین‌‌المللی برگزار شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ مکان دستکند در کشور شناسایی شده است اما تعداد آنها بسیار بیشتر از اینهاست که برخی از آنها به دست فراموشی سپرده شده است، گفت» یکی از اهداف این همایش نیز ترمیم، نگهداری و حفظ آثار دستکند است.

به گزارش فارس؛ در این همایش بیش از ۲۰ سخنران علمی توسط پژوهشگران داخلی و خارجی در زمینه معماری دستکند ارائه خواهد شد.

سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند(میراث معماری دستکند برای نسل‌ها) ۱۷ تا ۱۹ مهرماه در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی