بعداً می‌سازيم!

به گزارش عصر همدان، پس از آنکه رسانه‌ها و مردم با خون دل مانع از خاک کردن دستکند‌ها و آثار باستانی کشف شده در میدان تاریخی امام(ره) شدند؛ متولیان میراث فرهنگی و شهرداری به تکاپو افتادند تا سایت ـ موزه‌ای در دل این میدان تاریخی بنا کنند و به پیاده‌راه جلایی دیگر بخشند.

بدون تردید این اتفاق برای همدان به ویژه در سال ۲۰۱۸ با تمام رویدادهایی گردشگری که برای آن تعریف شده بود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، البته با وجود همه آنچه گفته شد سایت ـ موزه میدان امام برای رویداد مهم «اجلاس بین‌المللی همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸» نرسید و آنچه انتظار داشتیم به گردشگران و نمایندگان کشورهای مختلف نشان دهیم محقق نشد.

چه خوب بود زمان بازدید جمعی از میهمانان اجلاس بین‌المللی همدان ۲۰۱۸، این سازه آماده شده بود و این ظرفیت به نشان داده می‌شد نه اینکه با این جمله مواجه شوند… «در آینده ساخته می‌شود!».

البته ناگفته نماند متولیان شهر و اعضای شورا در کنار مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان بارها اعلام کردند احداث و مرمت آثار کشف شده، سایت موزه ـ میدان به زودی تمام می‌شود و برای رویداد همدان ۲۰۱۸ آماده خواهد بود.

۱۴ اسفندماه سال ۱۳۹۶ که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان به فارس گفت که  طرح سایت ـ موزه همدان به تصویب سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

علی مالمیر همان زمان وعده داد این طرح به زودی در میدان امام(ره) اجرایی خواهد شد تا گردشگران و مسافران بتوانند با حضور در میدان مرکزی، آثار مکشوفه از میدان امام(ره) را تماشا کنند.

در همین زمان بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد سه ماه زمان برای احداث این سازه زمان نیاز است.

کامران گردان هفتم خردادماه سال ۹۷ در گفت‌و‌گو با فارس به تعویق افتادن ساخت سایت ـ موزه را به دلیل شرایط جوی و آب و هوایی دانست که با مطلوب شدن آن احداث این بنا به فوریت آغاز خواهد شد.

در همین زمان امیر فتحیان‌نسب، شهردار منطقه یک همدان  نیز عنوان کرد میراث فرهنگی دیر سایت را به شهرداری تحویل داده و با این وجود به زودی مراحل انتخاب پیمانکار و احداث سایت ـ موزه انجام خواهد شد.

همه این وعده‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده و عملیات اجرایی نیز آغاز نشده است که بتوان به آن دلخوش کرد. حتی اگر میراث فرهنگی مرمت آثار را به سرانجام نرسانده باشد، دلیلی برای عدم احداث سایت ـ موزه نیست.

مسؤولان میراث فرهنگی در گفت‌و‌گوهای خود با رسانه‌ها تاریخ دقیقی برای اتمام مرمت آثار کشف شده اعلام نکردند و معقدند که این اقدام زمان‌بر است، اما همانگونه که پیشتر اعلام شد این اتفاق نمی‌تواند توجیه آغاز نشدن احداث سایت ـ موزه باشد. شهردار منطقه یک، هفتم خردادماه به فارس گفت که به زودی پیمانکار طرح انتخاب و عملیات اجرایی آغاز می‌شود. اتفاقی که تا امروز رخ نداده و یکی از فرصت‌های همدان ۲۰۱۸ از دست رفته است.

با این حال و با توجه به وعده مسؤولان ارشد استان برای ساندهی مرکز شهر تاریخی و باستانی همدان، مدیران و مسؤولان شهری و میراث فرهنگی باید در این خصوص پاسخگو باشند و به نگرانی‌های مردم اهمیت دهند.

امروز اتفاق‌های خوبی چون احداث پیاده‌راه بوعلی، اکباتان و میدان امام(ره) را نباید با بدقولی‌ها و بی‌برنامگی‌های رخ داده، پیوند داد و این شیرینی‌ را به کام مردم تلخ کرد.

شهروندان منتظرند تا سایت ـ موزه میدانی که تقریبا هر روز از آن عبور می‌کنند را ببیند و به آن افتخار کنند و برای گردشگران از آثار سترگ کشف شده، در آن بگویند.

در شرایط فعلی اگر انتظار همراهی و همدلی مردم در اذهان مسؤولان پرورش می‌یابد، باید بدانند صداقت و شفافیت عامل مهمی است که می‌تواند این همکاری را جلب کند و با تحقق این است که می‌توان یکدلی و یکرنگی را در جامعه ساری و جاری کرد.

با این وجود امیدواریم که برای چهلمین نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری که در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود این سایت ـ موزه به بهره‌برداری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی