ركود ۹۰ درصدي بازار طلا و جواهر/ ورود سفته‌بازها به بازار طلا

به گزارش عصر  همدان، سال گذشته شاید کمتر کسی باور می‌کرد که در چنین روزی قیمت تمام شده طلا و سکه به دو برابر برسد. از آذرماه سال گذشته بود که طلا رفته رفته افزایش پیدا کرد تا جایی که امروز به اذعان همگان  قدرت خرید عامه مردم  برای خرید این کالای با ارزش تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

متأسفانه روند افزایشی قیمت طلا باعث شده تا بازار مظفریه همدان که روزگاری رونق در آن جاری بود و عروس و دامادهای زیادی برای خرید طلا به آن مراجعه می‌کردند، سرد شود، کار مراجعه‌کنندگان این شده که فقط قیمت را که بییند سری تکان دهند و رد شوند. حتی کمتر کسی به خودش اجازه ایستادن پشت ویترین مغازه طلافروشی را می‌دهد!

«حال و روز بازار خوب نیست» این حرف صنف طلافروشان است. امروز طلافروشانی را می‌بینی که وقتی مشتری وارد مغازه می‌شود با گرمی از او استقبال می‌کنند و علاقمند هستند که تا جای ممکن به مشتری تخفیف خوبی بدهند تا بلکه بتوانند حداقل فروشی را داشته باشند اما هر قدر هم که اعداد را با چرتکه خود بالا و پایین می‌کنند نه مشتری حاضر به خرید است و نه فروشنده راضی به فروش، چراکه از نظر او بی‌ثباتی بازار راه  تخفیف را برایش بسته است.

گفت‌وگویی با یکی از مغازه‌داران طلافروشی در بازار مظفریه همدان داشتم، وقتی از او پرسیدم چند نفر مشتری به شما مراجعه می‌کند با نیشخندی پاسخم را داد و گفت: مثل اینکه از بازار و کسادی آن خبر ندارید؟ خانم، بازار خراب است و شاید هفته‌ها شده که فروشی نداشتم. با این حال فکر می‌کنم اگر این روند ادامه داشته باشد باید فکری دیگر برای امرار معاشم بکنم.متأسفانه روند افزایشی طلا، بازارفروش را برای ما خراب کرده به طوری که دیگر بازار مظفریه رونق قبل را ندارد و حتی مشتری به خود اجازه دیدن طلاهای پشت ویترین را نمی‌دهد زیرا مشتری دیگر قدرت خرید کمترین وزن طلا را هم ندارد.

این فروشنده خرید طلا در شرایط فعلی را کاری اشتباه دانست و گفت: در حال حاضر خرید یگ گرم طلا با سود و اجرت تقریباً ۳۵۰ هزار تومان آب می‌خورد در حالی که زمان فروش فقط پول به اندازه وزن طلای خالص به مشتری داده می‌شود. اما بیشتر کسانی که سرمایه مالی دارند تمایل به خرید سکه و شمش دارند تا در زمان فروش ضرر نکنند ولی با این حال این ریسک بزرگی است که برخی سکه می‌خرند به امید روزی که قیمت طلا بالا برود.

بالا بودن قیمت تمام شده مصنوعات طلا قدرت تصمیم‌گیری از مردم را سلب کرده است امیدوارم روزی برسد که رونق نه تنها در صنف طلا فروشان بلکه رونق در بخش‌های اقتصادی کشور شکل بگیرد و نشاط به جامعه تزریق شود.

در ادامه با رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

در خصوص  نوسانات و ارزیابی وضعیت فعلی بازار بفرمایید.

غلامی: نوسانات طلا مستقیماً بر روی قیمت دلار و انس در بازار جهانی تأثیرگذار است بدین معنا که طلای جهانی قیمت آن هر چقدر باشد ضربدر دلار آزاد می‌شود و قیمت آن محاسبه می‌شود. با این حال تحولات داخلی و مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه نیز در قیمت نهایی طلا اثرگذار است.

 روندی که طی ماه‌های اخیر مبنی بر اعلام قاچاق ارز دولتی شد از یک طرف و از طرف دیگر بالا رفتن قیمت دلار سبب شد تا سرمایه‌گذارانی که برای دلار سرمایه‌گذاری می‌کردند با قاچاق دلار به سمت خرید طلا و سکه روی بیاورند. این افراد را اصطلاحاً سفته‌باز می‌گویند، سفته‌بازها سرمایه‌های سرگردان در بازار دارند و پول‌های بلااستفاده خود را در بانک ذخیره می‌کنند و در موقعیت‌های خاص وارد بازار طلا می‌شوند.

در این چند ماه با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت طلا نیز افزایش پیدا کرد و به همین جهت برخی از افراد برای آنکه ارزش پولی آنها پایین نیاید برای خریدن طلا به بازار هجوم آوردند و همین رفتار آنها بازار طلا را دچار نوسان کرد. افراد عادی و معمولی اقدام به خرید نکردند بلکه افرادی که سرمایه‌های بلااستفاده و سرگردان داشتند.

کاهش نرخ سود سپرده یکی از عوامل گرانی طلا در بازار

به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل گرانی طلا و ارز را می‌توان کاهش نرخ سود سپرده افراد نزد بانک‌ها دانست شرایطی که در شهریورماه سال گذشته اعلام شد همه شرایطی را برای افرادی که پول‌های هنگفتی در بانک‌ها داشتند حاکم کرد تا به بازار مراجعه و اقدام به خرید ارز و طلا کنند.

در چنین شرایطی زمانی که تقاضا در بازار زیاد می‌شود به تبع آن قیمت طلا بالا می‌رود هر چند که در کنار تقاضای بازار داخلی اتفاقاتی که در سطح منطقه و بین‌الملل شکل می‌گیرد همه بر روی قیمت طلا اثرگذار است.

بیشتر سفته‌بازها در بازار تهران هستند

 در همدان به اصطلاح چند نفر سفته‌باز داریم؟

غلامی: در همدان به نظر می‌رسد دو نفر بیشتر نباشند و اکثر آنها عده‌ای خاص بوده که در بازار تهران فعالند.

سفته‌بازها و افرادی که سرمایه‌های سرگردان دارند اغلب اقدام به خرید طلای شمش و سکه می‌کنند چراکه طلای ساخته شده برای آنها مقرون به صرفه نیست زیرا اجرت ساخت، ۹ درصد مالیات و هفت درصد سود صنفی به طلای ساخته شده تعلق می‌گیرد و این برای خریدار صرف نمی‌کند که طلای ساخته شده را بخرد به همین جهت بیشتر این افراد تمایل دارند که سرمایه‌گذاری خود را روی سکه و شمش داشته باشند چراکه طلای شمش ارزش افزوده و اجرت ساخت ندارد و با سود خیلی کم خرید و فروش می‌شود لذا تقاضا برای خرید و فروش آن بیشتر است.

 در این چند ماه بالا رفتن قیمت طلا چقدر بر روی قدرت خرید مردم اثرگذار بوده است؟

غلامی: با توجه به افزایش قیمت طلا و بر خلاف تصور عامه مردم، در چنین شرایطی بازار به سمت رکود و کسادی صد درصد می‌رود. با اطمینان و جرأت می‌گویم که طی سه تا چهار ماه گذشته به طور کامل بازار طلا و جواهر۸۰ تا ۹۰ درصد دچار رکود شده است.

 این رکود چه تبعاتی و مشکلاتی را در آینده به وجود می‌آورد؟

غلامی: در زمان کسادی بازار وقتی کاسب نمی‌تواند جنس و طلای خود را به فروش برساند در کنار آن قطعاً نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را جبران کند و این وضعیت خود مشکلات عدیده‌ای را برای صنف طلا فروشان و کسبه ایجاد می‌کند. متأسفانه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر از همکاران درخواست جمع‌آوری مغازه‌های خود را داشتند زیرا با توجه به گرانی طلا و نوسانات بازار، فروش آنها پایین آمده و کسی میل به خرید طلا ندارد از همین‌رو قادر به پرداخت هزینه‌های جاری مغازه نیستند و ادامه دادن کار برای آنها مقرون به صرفه نیست.

 چقدر امیدوار هستید که در بازار رونق ایجاد شود؟

غلامی: این یک واقعیت است که هر چه نرخ طلا در بازار صعودی باشد رونق بازار کمتر می‌شود اما اگر قیمت پایین بیاید قطعاً شور و نشاط به بازار بازمی‌گردد در غیر این صورت بازار به حالت رکود فعلی باقی می‌ماند.

تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازار طلا وجود دارد

 چقدر امیدوار هستید قیمت طلا کاهش پیدا کند؟

غلامی: قیمت طلا در کوتاه‌مدت ممکن است پایین بیاید ولی در بلندمدت احتمالاً افزایش پیدا کند و تا ۲۷۰ هزار تومان نیز بالا برود هر چند که بالا رفتن قیمت طلا به عوامل داخلی و بین‌المللی بستگی دارد که ما از آنها به عنوان تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت یاد می‌کنیم.

برخی از افراد سودجوی کاسب اقدام به گرفتن سود بیشتر از خریدار می‌کند اتحادیه چه برخوردی با افراد متخلف می‌کند؟

غلامی: فروشنده موظف است که در فاکتور اجرت ساخت طلا، قیمت روز طلا و و سود صنفی که ۷ درصد است را لحاظ کند اما در مورد سفارش ساخت طلا از طرف مشتری یک توافق بین مشتری و فروشنده شکل می‌گیرد و به نوعی یک قرارداد بین آنها منعقد شود که بر اساس آن همه توافقات از جمله سود و اجرت نوشته می‌شود تا از بروز مشکل جلوگیری شود هر چند که در صورت بروز مشکل اتحادیه در اولین زمان ممکن مشکل را بررسی می‌کند.

 آیا خاموش کردن تابلوی نمایش قیمت طلا تخلف است؟ در صورت مشاهده با متخلفن چه برخوردی می‌شود؟

غلامی: تابلوهای نمایش متصل به سرورهای خاصی برای ارسال قیمت‌های طلا است. برخی از این تابلوها با سیم کارت قیمت‌ها را نمایش می‌دهند یعنی اگر ۶ ماه بگذرد باید سیم کارت را دوباره فعال کنند. اغلب این خاموشی‌ها بعد از مدت کوتاهی رفع می‌شود و یا گاهاً فی که از سرور ارسال می‌شود در آن لحظه که تابلو خاموش باشد فی برای مغازه‌دار ارسال نمی‌شود که مجدداً با تماس طلافروش فی فعال می‌شود. خوشبختانه متخلف در این رابطه نداشتیم و مشکلات بیشتر مربوط به غیرفعال بودن لحظه‌ای سیم‌کارت‌هاست.

 چه زمانی شکایات به کمیسیون ارجاع داده شده است؟

غلامی: رسیدگی شکایات در کمیسیون بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که افراد طلای اقساطی به مشتری می‌فروشند. به عنوان نمونه فردی یکسال از سر رسید قسط آنها گذشته در حالی که طلا در سال گذشته ۱۲۶ هزار تومان بوده و الان ۲۳۸ تومان است و این باعث متضرر شدن فروشنده می‌شود و این اختلاف فاحش در قیمت طلا باعث نزاع و اختلاف بین افراد می‌شود.

هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ مورد مراجعه کننده داریم

 به صورت هفتگی چند نفر برای بررسی مشکل به اتحادیه طلا و جواهر مراجعه می‌کنند؟

غلامی: هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ مورد مراجعه‌کننده داریم اما بیشتر مراجعات ما برای بدست آوردن قیمت واقعی طلاهایی است که افراد تصمیم به فروش آن را دارند. خوشبختانه موضوع حادی نداریم اما اگر موضوعی حاد باشد به افراد برگه شکایت داده و شکایت آنها ثبت و سپس به کمیسیون شکایت ارسال می‌شود و در آنجا به موضوع رسیدگی می‌شود.

در بازار طلا و جواهر تخلفات صنفی بسیار کم است

 از ابتدای سال با چه تعداد طلافروش متخلف برخورد شده است؟

غلامی: خوشبختانه در بازار طلا و جواهر تخلفات صنفی بسیار کم است زیرا صندوق مکانیزه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده و فرمول محاسبه دقیق طلا، اجرت ساخت و سود دستمزد برای آنها مشخص شده است. ترازوهایی که برای آنها در نظر گرفته شده مطابق با استاندارد بوده و طلایی که به مشتری عرضه می‌شود استاندارد است با این حال شکایاتی که به اتحادیه رسیده کم است ضمن آنکه همین تعداد شکایات نیز مختصر و معمولی است و به سرعت پیگیری و حل می‌شود.

آیا طلافروشان موظف به نصب دوربین در مغازه‌های خود هستند؟

غلامی: بله، یکی از ضوابط اتحادیه برای طلافروشان نصب دوربین، دزدگیر و قفل مرکزی برای مغازه‌داران است و این موضوع برای همه الزامی بوده و این جزء ضوابط اداره امکان نیروی انتظامی است که اگر مغازه‌ای مجهز به دوربین نباشد اداره امکان اجازه صدور پروانه کسب را به آنها نمی‌دهد.

 سخن پایانی

غلامی: خوشبختانه همه همکاران از نظم خاصی برخوردارند و مشکلات گران‌فروشی و مسائلی از این قبیل در بین صنف طلافروشان همدان بسیار کمتر از استان‌های دیگر است و این جای امیدواری است که اتحادیه، کمیسیون بازرسی و شکایت و کمیسیون حل اختلاف مشکلات را در کمترین زمان ممکن حل می‌کنند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی