به‌روزرسانی آدرس ۲۷ شهر همدان/ ۷۶ هزار ساختمان ژئوکددار می‌شوند

به گزارش عصر همدان، محمد امیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نهم اکتبر مصادف با ۱۷ مهرماه روز جهانی پست نامگذاری شده است، اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ سال است که اتحادیه جهانی پست در جهان با هدف سازماندهی و بهبود خدمات پست در سطح بین‌الملل تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران به دلیل عضویت در اتحادیه جهانی پست با ۱۹۲ کشور دنیا مراوده پستی دارد، افزود: پس از تشکیل اتحادیه جهانی پست در یک و نیم قرن گذشته ظهور و بروز فناوری در سال‌های اخیر دچار تغییرات بی‌بدیلی شده است.

مدیرکل اداره پست همدان با اشاره به اتفاقات مهم در یکی دو سال اخیر در حوزه صنعت پست کشور ادامه داد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی پست باید به بخش خصوصی محول می‌شد اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و مطالعه اتحادیه جهانی هیچ کشوری در دنیا پست را به بخش خصوصی واگذار نکرد.

امیدی با بیان اینکه اساسنامه جدیدی منطبق بر نیازهای جامعه برای اداره پست تعریف شده است، خاطرنشان کرد: در این اساسنامه جهت‌گیری اداره پست تغییر کرده است.

وی در خصوص جهت‌گیری‌های جدید اداره پست اضافه کرد: طبق این اساسنامه خدمات پستی از حالت دولتی بیرون آمد و تا پایان سال ۹۶ دو اپراتور بخش خصوصی وارد عرصه رقابت با اداره پست شد و این مجموعه از انحصار بخش دولتی خارج شد.

مدیرکل اداره پست همدان با اشاره به اینکه در اوایل سال جاری و اواخر سال گذشته مجوز دو اپراتور بخش خصوصی صادر شده است، اظهار کرد: این دو اپراتور بخش خصوصی در حال حاضر موازی با اداره پست در کشور در حال فعالیت هستند.

امیدی یادآور شد: انحصاراً خدمات پست در گذشته فیزیکی بود اما طبق اساسنامه جدید خدمات به صورت سه وجهی علاوه بر خدمات فیزیکی، خدمات الکتریکی و مالی را نیز در بردارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین سرویسی که در حال حاضر در اداره پست وجود دارد، موضوع خرید و فروش اینترنتی است، گفت: با تقاضای داده شده از سایت مورد نظر اداره پست علاوه بر جمع‌آوری فیزیکی و توزیع آن توسط پست از نظر مالی نیز خدمات خود را در محل از گیرنده تحویل می‌گیرند.

امیدی خاطرنشان کرد: مدیریت مکان‌های کشور مبتنی بر نشانه کد پستی ده‌رقمی با همکاری ۲۴ دستگاه که با ملک و آدرس سروکار دارند براساس اساسنامه به متولی‌گری آدرس در کشور یعنی اداره پست واگذار شده است.

فعالیت ۶۹۱ واحد پستی در استان

وی با بیان اینکه اداره پست تا پایان شهریورماه سال گذشته آدرس یک‌هزار و ۱۰۶ روستا را با بیش از ۵۲۸ هزار و ۱۲۶ فقره به‌روزرسانی کرده است، ادامه داد: از سال گذشته تا اواخر خردادماه امسال نیز سه شهر همدان، ملایر و نهاوند را با تعداد ۵۳۴ هزار رکورد بهنگام کرده‌ است.

امیدی در خصوص اقدامات امسال اداره پست استان همدان بیان کرد: امسال مکلفیم آدرس ۲۷ شهر استان همدان را به‌روزرسانی کنیم و در حال حاضر به‌روزرسانی آدرس شهر بهار و لالجین انجام شده است.

وی با بیان اینکه همه شهروندان باید از آدرس سه سیلابی شامل آدرس محله، معبر اصلی و کدپستی ده‌رقمی استفاده کنند، گفت: سال گذشته در سه شهرستان استان ۱۴۲ هزار ساختمان ژئوکد شده و امسال قرار است برای ۲۷ شهر برای ۷۶ هزار ساختمان ژئوکد انجام شود.

امیدی با بیان اینکه براساس اساسنامه، مدیریت مرسولات صادره و وارده کشور با اداره پست است، تصریح کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۲۲۹ مرسوله صادره و وارده خارجی داشتیم که ۵۰۲ فقره از آن صادره با رشد ۷۱ درصدی بوده است.

وی ادامه داد: از ۲ هزار و ۷۲۷ مرسوله وارده نیز نسبت به سال گذشته، ۹ درصد رشد از منفی برخوردار بوده است.

امیدی با بیان اینکه سال گذشته ۴۶ هزار و ۲۰۰ فقره مرسوله صادره و وارده خرید و فروش اینترنتی داشته‌ایم، افزود: برآورد می شود پنج برابر این رقم مرسوله پستی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۶۹۱ واحد پستی فعال در استان ۵۱۲ واحد روستایی و ۱۷۹ واحد شهری است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۱ خط در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۷ خط مربوط به روستاهاست.

امیدی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۶۰۰ نفر نیرو در بخش خصوصی با اداره پست همکاری دارند، یادآور شد: فعالیت تمام خطوط استان اعم از توزیع امانات کاملاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه‌ ماهه دوم ۱۸ درصد کاهش شکایات مردمی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: نسبت استفاده فناوری نوین در خدمات پستی از ۶ ماهه سال گذشته تاکنون از ۹ مورد به ۱۷ مورد ارتقا یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی