«خوشه‌های برتر» ملاير صاحب تنديس شدند

به گزارش عصر همدان، برای ششمین سال جشنواره «خوشه برتر» عصر امروز با حضور گسترده باغداران ملایری در دانشگاه ملایر برگزار شد و برترین‌های این جشنواره معرفی شدند.

 رئیس شرکت  تعاونی پیمان گستر در این مراسم اظهار کرد:  این آیین امسال به همت شرکت تعاونی پیمان‌گستر و همکاری و حمایت شرکت‌های خصوصی علی‌الخصوص  شرکت کود احرار شرق تولیدکننده نانو کودهای کلاته خضرا، شرکت بایرپارسیان ( نماینده بایر آلمان در ایران و شرکت آریا شیمی، اداره تعاون روستایی، شرکت چاپخانه آبی گرافیک، جهاد کشاورزی و فرمانداری برگزار شد.

اکبر رحیمی بیان کرد: این جشنواره با هدف ایجاد شور و نشاط شغلی در جامعه کشاورزی و ارتقای راندمان تولید کشاورزی و همچنین ارائه نتایج ملی طرح باغدار نمونه برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال  ۲۴۰ خوشه به جشنواره ارائه شد و مورد داوری قرار گرفت که شرکت‌کنندگان از شهرستان ملایر، خنداب، بروجرد، تاکستان و بیجار میهمان این جشنواره بودند.

رئیس شرکت تعاونی پیمان‌گستر با اشاره به آیتم‌های داوری برای انتخاب خوشه برتر گفت: سلامت خوشه‌ها، درصد قند و رسیدگی میوه، یکنواختی حبه‌ها، قابلیت حمل و نقل و وزن خوشه‌ها جزو مهمترین آیتم‌ها بود.

وی با بیان اینکه هدف شرکت پیمان‌گستر ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی است، تصریح کرد: می‌خواهیم راندمان و بهره‌وری باغات انگور نه تنها در ملایر بلکه در باغات کشور افزایش یابد.

رحیمی با تاکید بر حمایت بیشتر مسوولان از این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره با توجه به توان محدود ما فعلا در این حد است که در صورت حمایت بیشتر مسوولان می‌تواند، ملی برگزار شود.

وی افزود: این شرکت در کنار برگزاری جشنواره در طول سال برنامه‌های متعددی را به کشاورزان ارائه می‌دهد که می‌توان به ارائه مشاوره‌های کشاورزی و کلاس‌های آموزش ترویجی اشاره کرد.

رحیمی یادآور شد: تولید سوپرکودهای ارگانیک را نیز در دستور کار داریم که کارخانه آن آماده افتتاح است.

وی افزود: در زمینه کشت‌های فراسرزمینی نیز گام‌هایی برداشته‌ایم که نتایج آن سال آینده اعلام می‌شود.

عضو موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه آنچه در حوزه میراث‌ کشاورزی در دنیا مطرح است، نظام‌های میراث کشاورزی با نیازهای محلی است اظهار کرد: این امر امروز به نام «جیاس» (میراث‌های مهم کشاورزی با اهمیت جهانی) مطرح می‌شود.

 جانعلی بهزادنسب با بیان اینکه جیاس سیستم فرهنگ تولید، مصرف و تجارت است، اضافه کرد: برنامه جیاس به دنبال این است که ناکامی‌های کشاورزی را به حداقل برسد و به سمت کامیابی کشاورزی و کشاورزان حرکت شود.

وی بیان کرد: پژوهشگران از سال ۲۰۰۲ به این نتیجه رسیدند آنچه می‌تواند باعث ارتقای کار کشاورزی شود توجه به کشاورزی سنتی و محلی است  که در سیستم جدید باید کشاورزی سنتی را دریافت کرده و آن را به‌روز کرد.

این مسوول ادامه داد: باید جمعیت را در جامعه روستایی را حفظ کرده و با استفاده از دانش بومی، ظرفیت‌های جدید ایجاد شود و تنوع زیستی را در جامعه کشاورزی هدایت کنند.

وی با بیان اینکه این یک فرهنگ بر زیست جامعه محلی است افزود: وقتی می‌خواهیم این سیستم را به ثبت برسانیم یعنی اصالت نظام فرهنگی و اجتماعی و فناوری که به صورت سنتی بوده و پیشرفت کرده به رسیمت شناخته می‌شود.

بهزادنسب با بیان اینکه ثبت جهانی به این معنی نیست که با ثبت آن یک برند برسیم، گفت:  تاکنون در سطح دنیا ۵۲ جیاس به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه چین با ثبت ۱۳ جیاس، ژاپن با هشت جیاس و کره با سه جیاس بیشترین موارد ثبت شده را در دنیا دارند، افزود: ایران یک جیاس ثبت شده دارد.

این مسوول با بیان اینکه از سال ۲۰۱۴ ایران وارد عرصه جیاس شده که یک جیاس ثبت شده به نام قنات داریم گفت: ثبت دو جیاس دیگر نیز در دست اقدام است.

وی ثبت جیاس زعفران گناباد مبتنی بر آبیاری قنات و انگور ملایر و محصولات جانبی آن را دو  جیاس در حال انجام دانست و تصریح کرد: در زمینه انگور ملایر حوزه جوزان به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

بهزادنسب با اشاره به بازدید نماینده فائو از جیاس ملایر در مهرماه گفت: قضاوت نمایندگان فائو در جزئیات موضوع مهم است که نماینده فائو از گروه فنی مشاوره برای قضاوت به ملایر می‌آید.

وی با بیان اینکه فرایند ثبت جهانی بیان کرد: دو مرحله از جیاس ملایر با طی مراحل مختلف انجام شده و در حال حاضر انگور ملایر در مرحله سوم در دبیرخانه جیاس فائو است.

این مسوول با بیان اینکه امیدواریم ثبت جهانی انگور ملایر سال آینده انجام شود؛ گفت: با ثبت این برند، باید سیستم کشت سنتی را متناسب با شرایط روز بهبود ببخشیم و آنقدر شرایط را به سطح بالا برسانیم تا در همه زمینه‌ها ارتقا پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه داشتن الگوی جیاس باعث دیده شدن بیشتر می‌شود، اضافه کرد: با داشتن این سیستم توانایی ما برای پیشرفت بیشتر خواهد شد.

بهزادنسب با بیان اینکه چیزی که امروز در نهایی شدن ثبت به ما کمک می‌کند میدان‌های جیاس است، تصریح کرد: اولین ویژگی آن ارتباط تاریخی و دومین ویژگی آن ارتباط معاصر است که وقتی ارتباط تاریخی جیاس را بررسی می‌کنیم باید فناوری‌های سنتی آن در نظر گرفته شود حتی اگر از آن استفاده نمی‌شود باید آن را به نماینده جیاس نشان داد.

وی با بیان اینکه ارتباط معاصر نیز مد نظر است، اظهار کرد: خوشبختانه انگور ملایر هر دو معیار را دارد و باید از این معیارها استفاده و تقویت شود.

عضو موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی ۶ معیار مهم برای جیاس را شامل معیشت و امنیت غذایی مردم محلی، تنوع زیستی کشاورزی، سازمان‌های اجتماعی، دانش و فنون سنتی، ارزش‌های فرهنگی و چشم‌انداز بصری بازار دانست.

در ادامه این مراسم بعد از اجرای آیین‌ سنتی، نقاله خوانی، شعرخوانی سنتی و… از برترین خوشه انگور ملایر تقدیر شد.

  در این جشنواره علی صادقی می‌آبادی از روستای می‌آباد، علیمحمد کلهر از روستای حسین‌آباد ناظم و سیدمحمد موسوی از حصار خنداب به عنوان نفرات اول تا سوم این جشنواره انتخاب شدند.

همچنین از حسین عباس‌آبادی از بخش جوکار به عنوان تولیدکننده بزرگترین خوشه سالم و محمد غفاری به عنوان باغدار نمونه کشوری تقدیر شد.

در ادامه از جواد شاه‌محمدی  به عنوان برترین همکار سال ۹۷ به خاطر همکاری با شرکت پیمان گستر و همچنین  از داوران این جشنواره نیز تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی