ثبت جهانی انگور ملایر/ اخذ مجوز تولید شیره و شربت انگور پاستوریزه/ کاهش قیمت کشمش

به گزارش عصر همدان،‌ خسرو سایوند روز گذشته در چهارمین کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملی ملایر با اشاره به تاسیس پژوهشکده انگور و کشمش اظهار کرد: از سال ۸۹ جرقه‌های ایجاد پژوهشکده زده شده که با تلاش‌های انجام شده این پژوهشکده از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف ایجاد این پژوهشکده بکارگیری علم و تکنولوژی در توسعه محصول انگور و ارتقای کیفی این محصول است گفت: ما باید با استفاده از علوم کاربردی و تحقیقات دانشگاهی، چرخ‌های صنعت را روان‌تر کنیم.

سرپرست دانشگاه ملایر با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی ملایر به ویژه انگور تصریح کرد: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر باید در خدمت علم و صنعت باشد و نگاه علم به مقوله کشمش و انگور می‌تواند افق متحولی را برای اقتصاد این شهرستان طرح‌ریزی کند.

وی بر استفاده از روش‌های نوین در باغات و تاکستان‌ها به جای روش‌های سنتی تاکید کرد و افزود: ایجاد فضای اعتماد در محیط برون‌دانشگاهی در زمینه کشاورزی و باغداری باید در اولویت مراکز علمی و پژوهشی کشور باشد.

 سایوند با اشاره به اینکه پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی یکی از معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی در زمینه انگور و کشمش کشور است، افزود: این مرکز می‌تواند به عنوان یک برند علمی در اقتصاد و توسعه استان و منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز با اشاره به فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر از سال ۹۲ اظهار کرد: تاکنون ۱۶ دانشجوی در مقطع دکترا در این پژوهشکده فعالیت داشتند که در مرحله دفاع هستند و ۱۲ دانشجوی جدید نیز در این پژوهشکده پذیرفته شدند.

روح‌الله کریمی از تبدیل پژوهشکده انگور از تبدیل وضعیت اصولی به قطعی طی هفته گذشته توسط وزارت علوم خبر داد.

وی با اشاره به برنامه‌های پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تصریح کرد: ارتقای محصول با روش‌های نوین علمی از مهمترین اهداف ماست و نتایج تحقیقات این پژوهشکده همراه با سایر محققان در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر برگزاری کارگاه‌های تخصصی هرس٬ آفات و بیماری‌ها برای باغداران را از  اقدامات این پژوهشکده دانست و تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا بتوانیم یافته‌های خود را در اختیار کشاورزان و باغداران قرار دهیم.

وی با اشاره به ثبت جهانی انگور ملایر در آینده‌ای نزدیک گفت: در همین رابطه جلسات متعددی برگزار شد و دوسوم پروپوزال توسط پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تهیه و در اختیار نمایندگان فائو قرار گرفت.

کریمی با اشاره به بازدید کارشناسان سازمان جهانی فائو از باغات ملایر در روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه تصریح کرد: برای طی مراحل نهایی ثبت جهانی انگور ملایر از ظرفیت پژوهشکده انگور و کشمش بهره می‌گیریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین کنفرانس ملی انگور اضافه کرد: این پژوهشکده در راستای سیاست‌های کلی خود هر دو سال اقدام به برگزاری کنفرانس انگور و کشمش کرده است.

 سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر افزود: از ابتدای اعلام و فراخوان چهارمین کنفرانس ملی انگور و کشمش تا پایان شهریورماه ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد بعد از داوری و بررسی ۷۸ مقاله پذیرفته شد.

وی گفت: از این تعداد ۱۱ مقاله به صورت سخنرانی و ۷۵ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد و در کتابچه مربوطه به چاپ رسید.

کریمی با اشاره به  برگزاری اولین میز تخصصی کشمش با حضور اساتید برجسته با هدف بررسی چالش‌ها و مشکلات انگور و کشمش گفت: این میز تخصصی با همکاری سازمان صنایع و معادن و به عنوان اولین میز تخصصی در کشور در زمینه چالش‌های انگور و کشمش برگزار شد.

وی  با اشاره به حضور باغداران، اساتید برجسته، دانشجویان رشته‌های مرتبط و مسوولان در این کنفرانس تصریح کرد: بازدید از باغ الگویی پژوهشکده انگور و کشمش از دیگر برنامه‌های این کنفرانس بود.

وی ادامه داد: این باغ در یک هکتار به عنوان یک نمونه باغ الگویی در کشور و با مجهزترین سیستم‌های روز دنیاست که ۴۰ تا ۶۰ نوع ارقام مختلف انگور در آن کشت شده و در آینده به عنوان یکی از بهترین باغات داربستی  در کشور خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کشمش ملایر نیز با اشاره به اینکه سه فرآیند در بحث انگور و کشمش دخیل است اظهار کرد: فرآیند اول باغداران هستند که اساس و زحمت کار برعهده آنهاست و فعالیت این گروه باعث می‌شود که انگوری سالم و در نهایت کشمش سالمی داشته باشیم.

منوچهر رضایی با اشاره به اینکه تولید محصول سالم هزینه کمتر و در نهایت ارزش افزوده بیشتری را به همراه دارد گفت: دومین فرایند واحدهای فرآوری است که این واحدها کشمش نیز سالهاست که به صورت سنتی فعالیت دارند که طی پنج سال گذشته تعدادی ماشین‌آلات به‌روزتر به این واحدها اضافه شده که در بسته‌بندی و صادرات کشمش تاثیرگذار بوده است.

 وی سومین و مهمترین فرآیند را بخش تجاری برشمرد و گفت: در حال حاضر در این بخش مشکلاتی وجود دارد که صادرات بازارهای هدف با چالش‌هایی مواجه شده است.

رئیس انجمن  تولیدکنندگان کشمش ملایر با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی برای انگور رقم بخورد باید این سه فرایند را در کنار هم داشته باشیم، گفت: مهمترین کار ما باید حمایت مادی و معنوی از باغداران باشد.

وی حمایت مادی را برای توسعه و ارتقای محصول انگور بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: در این زمینه ما چند پیشنهاد را سال‌هاست به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌ایم که هنوز عملی نشده است.

رضایی تهیه زیرانداز برای پهن کردن انگور، ارائه کودهای رایگان به کشاورزان و ارائه روغن کربنات به صورت رایگان را از جمله این پیشنهادها برشمرد و افزود: دو سال پیش نیز بحث یارانه کشمش مطرح شد که اگر این پول به صورت ملزومات مورد نیاز باغداران ارائه می‌شد بسیاری از مشکلات باغداران رفع می‌شد.

وی با اشاره به کاهش قیمت کشمش طی ۱۵ روز گذشته گفت: دولت در تعهد ارزی را برای تجار و صادرکنندگان قصور و کوتاهی داشته است.

رئیس انجمن  تولیدکنندگان کشمش ملایر با اشاره به این قصور و کاهش آمار صادرات کشمش و نگرانی ایجاد شده برای مسوولان و کشاورزان گفت: انتظار داریم این مشکلات و چالش‌ها بررسی و حل شود.

وی  با بیان اینکه انجمن کشمش به جد پیگیر مشکل باغداران است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به نتایج قابل قبولی برسیم.

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه تا می‌توانیم باید ارزش افزوده را بالا ببریم، گفت: ما در بحث انگور زبانزد عام و خاص هستیم و این محصول نیازمند توجه است.

حمیدرضا متین با اشاره به تنوع ارقام انگور و  مشتقات آن افزود: از انگور می‌توان استفاده‌های زیادی کرد که هنوز ما نتوانسته‌ایم از همه مشتقات آن استفاده کنیم.

وی  با اشاره به مشکلات مطرح شده باغداران، ایجاد برخی امکانات از جمله سبد و زیرانداز را متحمل هزینه بالا دانست و گفت: یکی از مشکلات پیش روی ما در بحث صادرات انگور بالا بودن تعرفه‌ها است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به جایگاه استان در تولید انگور گفت: در حال حاضر طبق آمار ما از نظر سطح زیر کشت استان پنجم کشور و از نظر تولید انگور استان سوم هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت فرآوری در خصوص فرآوری محصولات انگور گفت: دو شرکت بسیار فعال و معتبر هستند.

متین با اشاره به فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر بر ارائه راهبردهای علمی در بخش صنعت از سوی این پژوهشکده تاکید کرد و افزود: در بحث آبیاری نیز  یک واحد تولیدی درصدد ساخت یک نوع تکنولوژی پیشرفته است که با تولید سیستم‌‌های مجهز و پیشرفته در آینده می‌توان در باغات انگور شاهد ایجاد سیستمی نوین با آبیاری پیشرفته و کم‌‌مصرف باشیم.

وی  با اشاره به اقدامات در حال انجام برای ثبت جهانی انگور ملایر تصریح کرد: باید روی فرآوری مشتقات انگور بیشتر کار شود و تنها نباید به کشمش تکیه کرد.

قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز از اخذ مجوز تولید شیره و شربت انگور پاستوریزه در ملایر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰ واحد سبزه پاک‌کنی در سطح این شهرستان فعال هستند.

رضا عباسی با اشاره به اینکه یافته‌های علمی محققان و پژوهشگران در باغات استان باعث رونق تولید در این محصولات شده است؛ افزود: باید با استفاده از علم روز و صادرات بیشتر بازارهای جهانی را با توجه به سلایق و نیاز بازار تصاحب کنیم.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات دولت برای سیستم‌های آبیاری نوین بر استفاده از این نوع روش‌های آبیاری به جای روش سنتی در اراضی و باغات تاکید کرد و گفت: باغداران و کشاورزان استان همدان می‌توانند از اعتبارت بلاعوض دولتی در این زمینه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی