امام جمعه همدان و تئوری فراکتال!

به گزارش عصر همدان، ابتدا امام جمعه همدان در روندی رو به جلو در سخنان خود مباحثی به کار می‌برد تا با واکنش و حتی اعتراض مخاطبان و یا مردم مواجه گردد، تا جایی که در یکی از خطبه‌های نماز جمعه چند هفته پیش یکی از نمازگزاران اعتراض می‌کند که «چرا این قدر همه تقصیرات مشکلات موجود مملکت را گردن مردم می‌اندازید، اندکی هم بگویید تقصیر دولت است»، این موضوع با واکنش تند و عصبانیت آیت‌الله محمدی مواجه شده و به فرد معترض می‌گوید از محل نماز جمعه برو بیرون. سپس این موضوع بالتبع در جامعه منعکس شده و بین مردم دهان به دهان می‌چرخد و احیاناً رسانه‌ای که جرأت کند، آن را منتشر می‌کند. اما این موضوع آن گونه که انتظار طراحانش را می‌کشید جنجال بپا نکرد، و سریعاً اوضاع به آرامش رسید.

بنابراین لازم است فضای جدیدی درست شود، پروژه جدید، سفارش امام جمعه برای مهلت یک ساله شهرداری به یک تخلف مرتبط با یک آرایشگاه است. ابتدا نامه رئیس شورای شهر که اشاره به مرقومه آیت‌الله محمدی دارد منتشر شده و سپس دستخط امام جمعه که به رئیس شورای شهر سفارش می‌کند یک سال به خانم متصدی آرایشگاه مهلت بدهید تا رفع تخلف کند. حواشی آن هم با انتشار عکس خانم آرایشگر و مباحث دیگر است و این که چرا امام جمعه این سفارش را انجام داده است. (به موضوع چگونگی رسیدن نامه این خانم به دست نماینده ولی فقیه کاری ندارم.)

خیلی تابلو است، قرار است با این کار یک آشفتگی ایجاد شود تا مرجع متولی تصمیم‌گیری برای جابجایی نمایندگان ولی فقیه (به دلیل خصوصیت آرامش در تصمیم‌گیری‌های اینچنینی) دست نگه دارد و تصمیم خود را به تعویق بیندازد و مجدداً صبر پیشه کند تا فضای ملتهب این موضع آرام شود، با این کار بازهم فرصت برای ادامه روند مسئولیت هست!

گویی اطرافیان آیت‌الله محمدی به خوبی با تئوری آشفتگی آشنایی دارند، آشفتگی که در ابتدای امر حاکی از یک بی‌نظمی و آشوب افکار دارد اما وقتی از دور به آن نگاه می‌کنیم نمای هندسی فراکتالی آن کاملاً قابل رویت است. در جزء فضا غبار آشفتگی و بی‌نظمی به خود می‌گیرد و اذهان عمومی هم «از نزدیک» تصور به یک خطای سهوی از سوی یک مسئول و افشاگری از سوی مخالفان آن دارند، اما هنگامی که به کل می‌نگریم و «از دور» به منظره نگاه می‌کنیم، نظم حاصل از یک طراحی مشخص کاملاً قابل رویت است.

علاوه بر آنکه این آشفتگی، در تضاد با شرایط مطلوب تصمیم‌گیری تصمیم‌گیرنده برای انتخاب یک فرد در این سمت هست، اجزای اصلی تئوری آشفتگی در این پروژه نیز کاملاً قابل رویت است، ۱- سیستم‌های مختلف، صرف نظر از این که چه قدر پیچیده باشند، بر مبنای یک نظم زیربنایی قرار دارند ۲- رویدادهای بسیار کوچک و ساده می‌تواند موجب بروز وقایع با حرکات بسیار پیچیده شوند.

این اقدام روشمند، مدتی پیش هم در هنگامی که بحث پایان یافتن مدت ۱۰ ساله حضور آیت‌الله محمدی در جایگاه نمایندگی ولی فقیه در محافل خصوصی مطرح شد، با طرح موضوع از سوی ایشان در تریبون نماز جمعه، علنی شد و تا جایی پیش رفت که فضای تغییر به بهانه این که جایگزینی هنوز مشخص نشده به فراموشی سپرده شد.

آنچه به نظر نگارنده می‌رسد این که طرفداران بقای آیت‌الله محمدی در سمت نمایندگی ولی فقیه در استان – و نه شخص ایشان – همتی واسع دارند تا نگذارند به هر نحوی این جابجایی صورت بگیرد و به همین علت به انواع و اقسام روش‌ها و تئوری‌های امتحان شده و نشده متوسل می‌شوند؛ این وسط برخی خوش‌بینانه به صورت نادانسته اقداماتی انجام می‌دهند، و بدبینانه دانسته و آگاهانه تکمیل کننده این پازل پیچیده هستند و یا از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

با این فرض، انتشار اینگونه حواشی و افشاگری‌ها به مذاق برخی اطرافیان معظم له خوش می‌آید، فارغ از این که موضوعاتی جزئی نظیر ناراحتی‌های موردی و یا طرح پیگیری و شکایت از عوامل انتشار مطالب، امور فرعی و گاه رد گم‌کنی هستند.

به هرحال آنچه قرار است، دير يا زود اتفاق مي‌افتد، اما چه چيز در اذهان مردم از اين وقايع باقي خواهد ماند، زمان مشخص مي‌كند.

احسان مطهری

 

پی‌نوشت: مطمئناً اين يادداشت مشمول برخورد قهری برخی افراد خواهد شد كه خود را ضمير آن می‌دانند، بهرحال منتظر نقد بی‌رحمانه آنها هستم!

 

بعد از تحریر (به مرور تكمیل می‌شود):

  • گفته‌اند فراکتال چه توهین جدیدی هست؟! دوستان عزیز فراکتال یک شکل هندسی است که یکی از نمونه‌های آن را ضمیمه یادداشت کردیم، اشکال دیگر آن را می‌توانید از اینجا ببینید.
  • اعلام کرده‌اند که به دلیل توهین به امام جمعه ازتان شکایت می‌کنیم، لطفاً مصداق توهین را هم بفرمایید که مسیر هموارتر شود!
  • اگر دوستانتان را تشویق می‌کنید اقدامی در این زمینه انجام دهند، حداقل بگویید یک بار مطلب را بخوانند بعد کاری کنند!
  • گفته شده موضوع نماز جمعه و تندی امام جمعه به یک نمازگذار صحت ندارد و مصداق نشر اکاذیب است، در صورت نیاز به اثبات، صوت خطبه‌های نماز جمعه مذکور منتشر می‌شود.
  • يكی از دوستان محترم گفته «تو كه نماز جمعه نمی‌آیی حق نداری درباره امام جمعه اظهار نظر كنی»، رفقا مواظب باشيد ظاهراً سنسور يا دوربین كنترل ورود و خروج در ورودی حسینیه گذاشته‌اند و مشخص می‌شود چه كسی نماز جمعه نمی‌آید! نكند يارانه‌تان قطع بشود! از این به بعد با جی‌پی‌اس محل جلوس در نماز جمعه را هم اعلام می‌كنیم.
  • عزیزی پیام فرستاده كه «از كجا شارژ می‌شوید كه علیه نماينده ولی فقيه اين همه آسمان ریسمان كرده و چرت و پرت می‌نویسید» به اطلاع عموم می‌رساند شارژر ما از نوع شارژ سريع USB تایپ C است!
  • بزرگواری برایم نوشته «امثال شما كاری كردند كارستان، كه وقتی امام بر حق‌مان علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) فرق مباركش شكافت، طرفدارانتان می‌گفتند مگر علی نماز می‌خواند…» (دقت كردید، طرفداران ما!!) البته وقتی از او سوال كردم نظرتان راجع به بعضی مسائلی كه پيش آمده چيست، جواب داد امام جمعه كه معصوم نيست، ممكن است خطایی هم كرده باشد. (من دیگه حرفی ندارم برای مقایسه اميرالمؤمنین(ع) با كسی كه معصوم نيست!)
  • آقايان، در پی‌نوشت گفتم منتظر نقدبی‌رحمانه هستم، نه ذبح بی‌رحمانه! حداقل سر یك نفر را می‌خواهید ببرید يك لیوان آب قبلش به او بدهید!!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی