نقش کلیدی امام(ره) در دفاع مقدس را تبیین نکردیم/ تمام ایران در دفاع از کشور سهیم بودند

به گزارش عصر همدان سردار مهدی ظفری  روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زمانی که ما می‌خواهیم جنگ را تعریف کنیم باید عوامل آن از جمله زمینه‌ها و ریشه‌های آن را بررسی کنیم، اظهار کرد: آن زمان بر اساس ارزیابی‌های به دست می‌توانیم تصمیم‌گیری کرده و واقعیت را بازگو کنیم.

وی با بیان اینکه جنگ و دفاع مقدس ما یکی از پدیده‌های بی‌نظیر تاریخی است، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد همه مجامع جهانی و قدرت‌های جهانی در جنگ هشت ساله یک ائتلاف نانوشته در مقابل ایران تشکیل دادند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان با تأکید بر اینکه حوزه دفاع مقدس باید در جامعه گفتمان‌سازی شود، یادآور شد: نیاز به گفتمان‌سازی دفاع مقدس داریم و این گفتمان را باید به نسل امروز منتقل کنیم، باید در بحث باغ‌موزه فرآیندی طی کنیم که نسبت به نسل امروز بتوانیم شاخص‌ها را تعیین کنیم.

وی تصریح کرد: بازیابی و بازخوانی دفاع مقدس از ضرورت‌های جامعه است که به شکل‌های مختلف در قالب فیلم، هنر و ادبیات باید به آن ورود کنیم.

ظفری با بیان اینکه کشور متخاصم در مقابل کشور ایران استراتژی هجومی داشت و ایران استراتژی دفاع را گزینه انتخابی خود داشت، یادآور شد: نقل شده که صدام ملعون در روزهای اول جنگ فرماندهان جنگ خود را جمع می‌کند و از فرمانده خود سوال می‌کند که کشور ایران در مقایسه با کشور عراق در چه مقیاسی (تسلیحات، رزمنده، ادوات جنگی و..) قرار دارد؟ طراح عملیات می‌گوید عددی را در مقابل خود نمی‌بینم که بخواهم آن را مقایسه کنم!!

وی با اشاره به اینکه صدام در جایی نطقی دارد که می‌گوید تصرف ایران برای ارتش موفق عراق یک تفریح نظامی است، گفت: این نوع بیان یک توهین به کشور است اما دنیا دید که چگونه با استقامت پوزه دشمن را به خاک مالیدیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان عامل پیروزی در جنگ هشت سال دفاع مقدس را توکل به خدا، پیروی از دستورات ولی فقیه و حمایت همه‌جانبه مردم عنوان کرد و گفت: رسانه باید به نقش محوری مردم در تمامی دوران بپردازد.

وی با بیان اینکه از عملیات بیت‌المقدس استراتژی دشمن از هجومی به دفاعی تغییر کرد، افزود: در همان دوران استراتژی ایران از دفاعی به هجومی تغییر یافت و همین موضوع دشمن را در موضع ضعف قرار داد.

ظفری با بیان اینکه جنگ‌ها یا ضامن بقا و یا نابودی کشورها در طول تاریخ می‌شوند، ادامه داد:‌ باید در همه حال قدردان شهدا و امام شهدا باشیم که امروز برای ما آبرو خریدند و ما می‌توانیم در مورد دفاع مقدس با سربلندی سخن بگوییم.

وی با اظهار تأسف از اینکه ما نتوانستیم هدایت و رهبری امام در زمان جنگ را تبیین کنیم، تصریح کرد: یکی از اندیشه‌های ناب امام راحل تحقیر دشمن بود و آمریکا و نوکرانش را عددی حساب نمی‌‌کرد و تنها در مقابل عظمت خداوند خود را پاسخگو می‌دانست.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان با بیان اینکه هنر آن است که به دیگران یاد دهیم که از ارزش‌ها دفاع کنند، افزود: ما باید اثبات کنیم که همه مردم در دفاع از کشور در جنگ سهیم بودند.

 وی با اشاره به اینکه دوره انتقال و گذار سخت است و باید آن را به نسل‌های دیگر منتقل کنیم، عنوان کرد: امروز استان همدان به عنوان قطب ادبیات دفاع مقدس معرفی شده است و باید از این موقعیت استفاده کنیم.

ظفری با بیان اینکه خوشبختانه در ادبیات دفاع مقدس به قدری پیشرفت داشتیم که مقام معظم رهبری «بچه‌های همدان» را با همدان معرفی می‌کنند، بیان کرد: همه این ویژگی‌ها ظرفیت‌هایی است که در همدان وجود دارد و حال یک بسیج در ادیبات مقاومت شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۲ عنوان کتاب در زمینه خاطرات رزمندگان جمع‌آوری شد، گفت: امسال نیز در هفته دفاع مقدس چند کتاب رونمایی می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه ۵۰ درصد تاریخ نقش استان همدان در دفاع مقدس جمع‌آوری شده است، بیان کرد: تلاش داریم تا همه تاریخ را گردآوری کرده و همه را در ۲۰ عنوان کتاب آن را به چاپ برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مستندات از تاریخ ۵۹ تا ۶۳ تدوین شده است، افزود: امید است بتوانیم دین خود را به شهدا ادا کنیم.

ظفری یکی از ویژگی‌های گفتمان‌سازی را تأثیر بر باورها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دفاع مقدس باید تبدیل به گفتمان شود به گونه‌ای که ارزش‌ها را به باورها تبدیل کنیم و در این راستا ما باید ساختار ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس در همدان اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس هشت برنامه مشترک و حدود ۳۴ عنوان برنامه محوری اجرا خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان با بیان اینکه امسال دفاع مقدس متقارن با ماه محرم است و این موضوع را باید به فال نیک گرفت چراکه دفاع مقدس ما برگرفته از مکتب عاشوراست، خاطرنشان کرد: روز ۳۱ شهریورماه مصادف با سوم عاشوراست.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس بازدید از باغ موزه در روز ۳۱ شهریورماه رایگان خواهد بود، افزود: تلاش شده تا در این ایام از ظرفیت‌ها بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

ظفری رژه و نمایش توانمندی و اقتدار نیروهای مسلح و نوآوری در صنعت دفاعی کشور، تقدیر از سربازان، اهمیت به آموزش عمومی و موضوع پدافند غیرعامل و توجه به نقش جوانان در بصیرت‌افزایی و حفظ غرور ملی و پویایی در حوزه فناوری و پیشبرد اهداف علمی، اقتصادی کشور، تبیین نقش محوری مردم تحت ولایت مطلقه فقیه در به ثمر رساندن پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به دستاوردهای عظیم آن را از جمله اهداف و سیاست‌های راهبردی و اجرایی در این هفته عنوان کرد.

 وی با اشاره به اینکه تلاش شد تا مراسم سوم عاشورا با مراسم رژه تداخل نداشته باشد، عنوان کرد: به همین دلیل مراسم رژه از ۷٫۳۰ صبح در میدان باباطاهر آغاز و تا ۹ پایان می‌یابد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان همدان از برگزاری رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله با حضور ۲۵ هزار بسیجی در همدان در پنجم مهرماه خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا همدان را به عنوان قطب انسجام و همکرایی به کشور به معرفی کنیم.

لازم به یادآوریست که در این مراسم از پوستر هفته دفاع مقدس رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی