سوزنچی: اشکال‌تراشی در صدور مجوز/ قربان‌فر: صدور مجوز کارآفرینی سرعت گیرد/ طاقتی‌احسن: دولت می‌خواهد تمام جامعه را کارآفرین كند!/ صمدی : اولویت مسائل سیاسی است نه تولید!

به گزارش عصر همدان، صبح امروز نشست تخصصی آسیب‌شناسی و موانع کارآفرینی استان در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

در این نشست ابوالقاسم سوزنچی؛ نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز، مصطفی قربان‌فر مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ نصرت‌الله طاقتی احسن رئیس کانون کارآفرینان استان، عباس صمدی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان، فاطمه عزیزی هرمز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند که در مورد چالش‌های کارآفرینی در استان بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای جلسه در خصوص تعریف کارآفرینی و وظیفه دولت نسبت به حمایت از کارآفرینان سؤال شد که نماینده کشاورزان همدان در خانه کشاورز، اظهار کرد: کارآفرینی تعریف گسترده‌ای دارد، همه ما باید در تعریف آن به نقطه‌ای برسیم که مسیر حرکت را دریابیم.

ابوالقاسم سوزنچی بیان کرد: متاسفانه در تعریف مقوله کارآفرینی در مسیر الفاظی حرکت می‌کنیم که همواره آنها را به یکدیگر پاس می‌دهیم.

رئیس کانون کارآفرینان همدان نیز در تعریف کارآفرینی نیز اظهار کرد: ایجاد کسب و کار بر مبنای ایده و خلاقیت با پذیرش ریسک‌پذیری بالا به منظور حصول ثروت، کاهش هزینه و ایجاد ارزش افزوده  تعریفی از کارآفرینی است.

نصرت‌الله طاقتی‌احسن با بیان اینکه کارآفرینی یعنی ایجاد ثروت از ایده و خلاقیت، گفت: تعریف دیگر راه‌اندازی کسب و کار با ایده‌های نوین و فکر جدید بر مبنای اینکه محصول جدید کم‌هزینه  و باکیفیت باشد یا اینکه فرد کارآفرین هزینه‌های تولید را کاهش دهد، خواهد بود.

وی با بیان اینکه دامنه کارآفرینی گسترده و علم نوینی در جامعه است، خاطرنشان کرد: اگر چه قدمت کارآفرینی به دوره بشریت برمی‌گردد و فردی که خط میخی را اختراع کرد کارآفرین بوده اما این مبحث به صورت آکادمیک عمری زیر ۱۰۰ سال دارد.

رئیس کانون کارآفرینان همدان با اشاره به اینکه اخیراً کارآفرینی در کشور مورد توجه متولیان، دانشگاه‌، آموزش و پرورش، نهادها و تشکل‌های نو بنیان قرار گرفته است، افزود:  مقوله کارآفرینی در جامعه تعریف ساده‌ای دارد یعنی در بین جوامع دو بعد برای آن تعریف شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع یک بعدش به وظیفه حاکمیت و بعد دیگر به وظیفه کارآفرینان برمی‌گردد، گفت: وظیفه حاکمیت ایجاد زیرساخت برای کارآفرینی بوده و وظیفه کارآفرینان نیز که در نرم جهانی ۱۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، کشف فرصت است.

طاقتی‌احسن تأکید کرد: متأسفانه دولت فعلی تلاش می‌کند تمام جامعه را کارآفرین بار آورد و این با نرم جهانی سنخیت ندارد.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز در ادامه با بیان اینکه قریب به ۵۸ سال در بازار کار هستم و ابتدا فرهنگی بودم و امروز به عنوان کشاورز مشغول به فعالیتم، اظهار کرد: کارآفرینی تعریف‌های متعددی دارد و خوشبختانه دارای محدودیت هم نیست.

ابوالقاسم سوزنچی با بیان اینکه در یک نگاه کلی موانع کسب و کار به بروکراسی حاکم بر سیستم اداری برمی‌گردد، گفت: گاهی کار به خوبی پیش می‌رود اما وقتی توسط معمارهایی می خواهد پیاده شود، سرنوشت بدی به خود می‌گیرد.

وی در این زمینه به مشکلات دو کارآفرین استان اشاره کرد و افزود: این دو فرد واجد شرایط  تمام قوانین موجود برای کارآفرینی هستند اما بلاهای بسیاری به سر آنها آمده است.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه آقای اسلامی از اهالی شهرستان کبودراهنگ دوره تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل را آموزش دیده است، گفت: او نزد آقای عطاییان که تلقیح زنبور اصلاح شده خارجی را انجام می‌دهد، دوره دیده اما توانسته زنبور ایرانی را نیز تلقیح کند.

وی با اشاره به اینکه آقای اسلامی کار ایرانی انجام داده است، خاطرنشان کرد: هر ملکه بارور حداقل ۳۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود و پیش از این مبلغی بابت آن از ایران خارج می‌شد که امروز دیگر هزینه‌ای به جایی پرداخت نمی‌شود.

سوزنچی با بیان اینکه آقای اسلامی از ۱۴ ماه پیش به دنبال دریافت مجوز بوده اما موانعی را پیش رویش ترسیم کرده‌اند، افزود: این فرد دانش کار داشته و امکانات را نیز تهیه و هفت اشتغال در جایی که نبوده، ایجاد کرده اما گفته‌اند که باید مجوز کار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ ماه به دنبال دریافت مجوز است و ایرادهایی که در این زمینه می‌گیرند هیچ کدام در قانون ذکر نشده است، گفت: روندی که وجود دارد این است وقتی خلاقیتی داریم به مرکز فناوری مراجعه می‌کنیم و آنها نیز تایید می‌کنند و می‌گویند کارت را نشان بده تا در حد توان کمک کنیم که بتوانی پیش روی و هیچ مدرکی هم نمی خواهیم.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز ادامه داد: فردی این مراحل را طی می‌کند و سپس می‌خواهد منطبق بر قانون پیش رود اما ۱۴ ماه گرفتار می‌شود.

 اشکال‌تراشی در دریافت مجوز به علت نادانی و جهل کارشناسان

وی با بیان اینکه متأسفانه با اشکال‌تراشی به علت نادانی و جهل کارشناسان، کسانی نمی‌توانند مجوز دریافت کنند، افزود: زمانی برای تأمین ملکه زنبور عسل مشکل داشتیم اکنون اگر تولید عسل بالا رفته به دلیل همین شرایط موجود است.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز افزود: آقای اسلامی اخیراً در نمایشگاه کشاورزی نزد استاندار مشکل را گفت و ایشان از رئیس سازمان جهاد کشاورزی  پرسید که چرا مشکل را حل نمی‌کنید؟ طی یک هفته امضا شد و مجوز دادند چون دستور آقای استاندار بود، در حالی که ۱۴ ماه دوندگی کرد و کسی اهمیت نمی‌داد.

وی یادآور شد: اکنون این کارآفرین می‌گوید دیگر مجوز نمی‌خواهم و کار را فراموش کرده است؛ چون چنان سخت می‌گیرند که ترجیح داده انصراف دهد.

وی اضافه کرد: آقای فرهنگ‌پور کارآفرین دیگری یک واحد زالوپروری را راه‌اندازی و سه سال روی آن کار کرده، پرسیدند مجوز داری؛ گفت «خیر، زمین متعلق به پدرم است» گفتند ما تسهیلات نمی‌دهیم و باز گفت «نمی‌خواهم» اما امسال برای صادرات اقدام کرد که باز مشکلاتی را سر راهش گذاشته‌اند.

سوزنچی با تأکید به اینکه متاسفانه امروز بدیهیات را فراموش کرده و به کارهای دیگری چسبیده‌ایم، گفت: قدم اول پیشرفت در اقتصاد این است وقتی کاری تولید می‌شود آن را بتوان در جایی فروخت اما ما در کشور برعکس عمل می‌کنیم و ابتدا تولید کرده و با پر کردن انبارها به فکر فروش می‌افتیم.

وی با بیان اینکه آقای فرهنگ‌پور زالو تولید کرده و می خواهد کالایش را به اروپا صادر کند، افزود: برای این منظور باید شش تاییدیه به دست آورد چراکه هر کالایی برای صدور به اروپا باید استانداردهایی داشته باشد.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه این فرد چهار تأییدیه را دریافت کرده اما برای پنجمی شرط فعالیت با مجموعه‌ای را گذاشته‌اند که مجبور شده برای این منظور به جهاد کشاورزی مراجعه کند، افزود: او به سازمانی مراجعه کرده که کسی نسبت به زالو اطلاعی ندارند و به همین دلیل در وهله اول کارش به دامداری پاس داده‌اند.

وی با بیان اینکه دامداری گفته چون زالو در آب است باید به شیلات مراجعه کرد، تصریح کرد: چون در سازمان جهاد کشاورزی اطلاعی نسبت به زالو نبوده فرد کارآفرین پاس‌کاری شده است.

سوزنچی با اشاره به اینکه خوراک زالو خون است اما این حشره تغذیه اندکی دارد و اگر چند ماه چیزی نخورد مشکلی پیش نمی‌آید، افزود: آقای فرهنگ‌پور به کمک اداره فنی و حرفه‌ای پرورش زالو را به کسانی آموزش داده که اکنون ۳۵ واحد زالوپروری در منازل فعال است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آقای فرهنگ‌پور، تضمین خرید زالو را به تولیدکنندگان می‌دهد و این زیباترین نوع کار است، گفت: وقتی این فرد شروع به کار کرد خون برای تغذیه زالوها ندادند و گفتند یکی از مسوولان جهاد کشاورزی موافق نیست و می‌گوید خون نجس است!

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی تکیه بر سنت است که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد اگر به آن توجه کنیم، افزود: در هفته جهاد کشاورزی چون مسؤولان خواستند آماری بدهند پس افتتاح مرکز زالوپروری را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه در روز افتتاح مرکز با آن مسؤول در مورد مجوز صحبت کردم و گفت مشکل با من است و حل خواهم کرد، خاطرنشان کرد: همان روز پرسیدم کی حل می‌کنید؟ او گفت «امروز جشن است و روز دیگری این کار را خواهم کرد» بنده گفتم این جشن‌ها برای این است که مستقیم مسؤول را ببینیم و کارها حل شود.

سوزنچی با اشاره به اینکه در همان روز صحبت‌هایی داشتیم و قرار شد فردا مسؤول واحد نزد ایشان برود که حضور نداشت، افزود: بلافاصله با این فرد تماس گرفتم و گفتم قول داده‌اید و باید کار انجام شود که گفت«همین الان می گویم کار را انجام دهند».

وی ادامه داد: کار بالا کشید و رئیس اداره دامپزشکی معتقد بود مجوز باید صادر شود اما معاون این اداره می‌گفت که نمی شود و وقتی علت را پرسیدیم گفت که نمی‌دانم چرا؛ اما از تهران اجازه نداده‌اند.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه به معاون اداره دامپزشکی گفتم تهران چکاره است؟ وقتی شما کارشناس هستید و کار را باید تایید کنید، گفت: کارشناسان درگیر مسائلی هستند و متاسفانه اجازه کارهایی به آنها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: به هر حال احساس تکلیف می‌کردم  و به همین منظور به مرکز بهداشت رفتم که گفتند این خون عامل بیماری‌ است اما کارخانه‌ای خون را خشک و در اختیار قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این کارخانه زیر یک تن خون را نمی‌‌فروشد و و هر تن نیز کیلویی هزار تومان کمتر نیست یعنی باید ۱۰۰ میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت می‌شد، افزود: در کار تولید این عدد تمام محاسبات فرد تولید کننده را به هم می‌ریزد.

 سوزنچی با تأکید بر اینکه از بچه‌های فنی پرسیدیم آیا بیماری که می‌گویید از طریق خون خشک نیز منتقل می شود که گفت «فرق نمی‌کند چطوری باشد»، بیان کرد: در این خصوص به وزارتخانه نیز متوسل شده‌ایم و هنوز مشکل حل نشده است.

وی با بیان اینکه فشار آوردیم که چرا کار انجام نمی‌شود و در استان گفتند از اراک خون می‌آوریم، افزود: خون همدان با آنجا فرقی نمی‌کند و وقتی بار اول از اراک خون خواستیم گفتند دبه را بگذارید در خفا خون را می دهیم اما بعد که متوجه موضوعاتی شدند، منصرف شدند.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه تولیدکننده زالو سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار ارز آوری خواهد داشت، گفت: تمام موضوع به داستان خون برمی‌گردد و باید پرسید چه کسی در این کشور تصمیم می‌گیرد که کارها انجام نمی‌شود؟

وی با اشاره به مهندس قادری کارآفرینی که  ۱۶ سال پیش داروی تب برفکی را تولید کرد، افزود: آن سال‌ها تب برفکی در کشور بیداد می‌کرد و دارویی از کشورهای اروپایی در اختیار ما قرار نمی‌گرفت در صورتی که ارز هم موجود بود.

نماینده کشاورزان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه مهندس قادری چاره تب برفکی را یافت و به همه دامداران هم دارو داد تا استفاده کردند که البته راضی هم بودند، خاطرنشان کرد: این تولیدکننده وقتی به دنبال تولید انبوه دارویش پیش رفت گفتند مجوز نداری و  اکنون بعد از پنج سال تلاش برای گرفتن پروانه فعالیت هنوز می‌گویند بدون مارک بفروشد.

وی با بیان اینکه کارآفرین هم‌پایه آقای قادری وجود ندارد، افزود: چین در تولید مرکب اراده کرد کارخانه مرکب‌سازی او را به زمین بزند و در نهایت رایگان هم فروخت تا به هدفش برسد درصورتی که نمی دانیم چه کسی اجازه ورود چنین موادی را به کشور صادر می‌کند؟

سوزنچی با بیان اینکه آقای مرادی ۲۵ اختراع دارد، گفت: باید کارآفرینان را در این جلسه جمع می‌کردیم و از آنها در مورد کارشان می‌پرسیدیم چرا که آنها اصل موضوع هستند.

تا اینجای جلسه نسبت به عدم آگاهی کارشناسان از قوانین و گاهی کارشکنی در تأیید مجوزی به دلیل اینکه تبعاتی برای آنها دارد، صحبت شد و در ادامه مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اظهار کرد: کسی که می‌خواهد کارآفرینی کند ابتدا باید آمادگی لازم را داشته باشد.

مصطفی قربان‌فر به فراهم کردن امکانات و شرایط لازم در تولید اشاره کرد و افزود: شناخت نسبی از بازار فروش و نحوه راه‌اندازی کسب و کار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه موانعی در حوزه کسب و کار و تولید و فروش برای کارآفرینان وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات کشوری است و در قالب قانون نیز تعریف می‌شود.

صدور مجوز در راه کارآفرینی سرعت گیرد

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی همدان با بیان اینکه رتبه ایران در فضای کسب و کار طی سال ۲۰۱۸ ، ۱۱۸ بوده است، افزود: امروزه  نباید صدور مجوز در مدت طولانی باشد بلکه به صورت سیستمی سریع انجام شود.

قربان‌فر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فکر نمی‌کنید سیستم اداری شرایط کارآفرینان را درک نمی‌کند و متأسفانه یک کارآفرین باید کارش را چند ماه تعطیل کند تا مجوز صادر شود؟ گفت: بسیاری از عوامل باعث می‌شود حتی کارشناس قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ژاپن دو برابر ایران جمعیت دارد اما کارمندان دولتی این کشور به اندازه مدیران ایران است، افزود: این کشور ۴۵۰ هزار کارمند دارد در حالی که ما به همین میزان مدیر داریم.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری، موضوع بانک، بیمه‌ها و صادرات، نحوه قرارداد با کشورهای خارجی و… در کار تولید اثرگذار است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا فضای کسب و کار در همدان دشوار است؟ درحالی که در برخی از استان‌ها چنین چیزی نیست، گفت: در فضای کسب و کار جایگاه همدان در سال ۹۵ – ۹۶ از ۲۳ به ۱۱ رسید.

قربان فر با بیان اینکه در حال حاضر جایگاه خوبی در فضای کسب و کار نداریم اما شاهد ارتقا بوده‌ایم، افزود: مشکلات فرهنگی، دیدگاه مردم و… در کسب و کار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در استان صادرات خدمات فنی مهندسی را با وجود شرکت‌‌های توانمند نمی‌بینیم درحالی که شمال آفریقا بهترین زمینه برای این منظور است خواستار توجه به این موضوع شد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تأکید بر آموزش مسؤولان برای تسهیل در امر کارآفرینی خاطرنشان کرد: استاندار همدان در جلسه‌ای با حضور رؤسا و کارشناسان بانک‌ها  از اینکه کارشناسان بانک رأی مدیران خود در ارائه تسهیلات به کارآفرینان  می‌زنند و مدیران نیز محافظه کار می‌شوند، سخن گفت و گلایه کرد و متأسفانه بخشی از موانع در بروکراسی اداری می‌چرخد.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز نیز در این خصوص ادامه داد: متاسفانه در بدنه بازرسی‌ها، کارشناسی نیست که در حوزه کشاورزی بتواند نظر دهد.

سوزنچی گفت: در بازرسی جهاد کشاورزی همدان مورد خلافی را اعلام کردم و پیگیری از سوی بازرسی آغاز شد، وقتی نتیجه را از او پرسیدم گفت که اتفاق خاصی رخ نداد و من هم هیچکاره‌‌ام و تنها تهیه گزارش توسط من انجام می‌شود و تصمیم را دیگران می‌گیرند.

وی بیان کرد: مرکز پژوهش مجلس گفته که در فضای کسب و کار نسبت به چند سال قبل رشد کرده‌ایم، این را قبول ندارم چراکه این نمایندگان می‌خواهند بگویند وقتی ما روی کار آمدیم اوضاع درست شد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص این موضوع که آنچه در آمار می‌بینیم با چیزی که در واقعیت است همخوانی ندارد، اظهار کرد: آماری که از حوزه مراکز رسمی منتشر شده را باید قبول کرد.

قربان‌فر با بیان اینکه مرکز آمار اگر مواردی را منتقل می‌کند نسبت به همدان تعصب خاصی ندارد، گفت: آمار کسب و کار در کشور بر اساس چارچوبی مشخص می شود و اگر همدان رتبه ۱۱ را دارد به معنی وضعیت مطلوب نیست اما از برخی از استان‌ها در رتبه بالاتری قرار دارد.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه  با اداراتی درگیرم و مسائل حادی در این بین برایم ایجاد شده که خوشبختانه از همه آنها عبور کرده‌ام، افزود: علت اصلی این است وقتی به اداره‌‌ای می‌روم و از سوی کارشناسان درخواستی قبول نمی‌شود، می‌گویم پس زیر برگه بنویسید «نمی‌شود»، اما پاسخ می‌دهند چنین کاری را انجام نمی‌دهیم درحالی که وظیفه‌مند هستند.

 سوزنچی موضوع تغییر کاربری را از بزرگترین مشکلات کارآفرینان عنوان کرد و گفت: در تغییر کاربری زمینی اگر خارج از محدوده باشد به جهاد کشاورزی و اگر داخل حریم باشد به شهرداری مربوط است.

وی یادآور شد: در امور اراضی جهاد کشاورزی قوانین عجیبی وجود دارد به عنوان مثال گفته شده به هیچ عنوان به اراضی زیر ۳ هکتار اجازه فنس‌کشی داده نمی‌شود و سوال نکنید.

سوزنجی افوزد: وقتی پرسیدم این قانون کجا آمده گفتند «این قانون نیست و آئین‌نامه است که پس از ابلاغ تقریباً ۳۰ یا ۴۰ روز بعد لغو شده است».

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با تاکید بر اینکه قانونی نوشته و به جهاد کشاورزی ابلاغ شده که برای آن شرح وظیفه‌ای مشخص نکرده‌اند و در نتیجه رئیس جهاد نیز گفته است هر کسی به سراغ آن آمد بگویید نمی‌شود و دقیقاً همین نکته را بیان کرده است، افزود: به اداره امور اراضی استعلامی را برای فروش ملک برده‌ام که می‌گوید چرا اسم خریدار را ننوشته‌ای که گفته‌ام تو نباید با آن کار داشته باشی بلکه باید بگویی در کجا واقع شده است.

وی بیان کرد: آنها تاکید کردند که  به محضر ببرم و بگویم اسم آن را زیر نامه بنویسند و وقتی عصبی شدم رئیس اداره گفت که این کار آقای سوزنچی است و انجام دهید و کارش را روی زمین نگذارید که البته بنده هم گفتم «منت نگذارید».

سوزنچی با بیان اینکه مشکلات بسیار است، تصریح کرد: تمام اختیارات را در جهاد کشاورزی به آقای رضوانی داده‌اند و چون باید ۱۴ پرسنل برای تفسیر قانون در اختیارش باشد که این امکان نبوده پس در نتیجه با خیال راحت این فرد می‌گوید که اجازه فنس‌کشی و… نیست.

وی گفت: آقای برقی در جهاد کشاورزی بازنشست شد اما دوباره ابلاغ مشاور به او داده‌اند که همچنان در سازمان همان اختیار قبلی را دارد و نمی‌گذارد کارها پیش رود.

سوزنچی ادامه داد: مسؤول امور اراضی شهرستان همدان ۲۵ روز به اتاقش نیامده و می‌گوید نمی‌توانم با این شرایط کار کنم در حالی که تولیدکننده باید برای شروع کار پاسخی از او بگیرد.

* ایران دارای ظرفیت مصرف ۵۰۰ هزار تن موسیر

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با اشاره به اینکه ایران ظرفیت مصرف ۵۰۰ هزار تن موسیر را دارد، خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی خرید و فروش موسیر را ممنوع کرده که البته کار درستی است، موسیر از طبیعت برداشت می‌شود اما افراد نحوه برداشت را نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه کنار غده موسیر ریزدم‌هایی است که وقتی روی زمین بریزد با برداشت آن سال دیگر نیز باز همانجا رشد خواهد کرد، افزود: تخم موسیر را نمی‌دانم چطور؛ اما ایجاد کرده‌اند و خرید و فروش‌هایی در این زمینه می‌شود.

سوزنچی با اشاره به اینکه فردی دو سال پیش در روستای سولان در یک هکتار ۳۰ تن موسیر برداشت کرده، گفت: موسیر باید دو بار آب بخورد و محصولی کم‌آب‌بر است که می‌تواند به نفع تولید کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه تقریباً دو سال پیش با مجوز اداره منابع طبیعی فروش موسیر ممکن شد، خاطرنشان کرد: باید این موضوع گسترش یابد که البته بازار فروش به عهده تولید کننده است.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز  با بیان اینکه امسال برخی به کاشت سیر در همدان اقدام کرده‌اند چرا که سال گذشته کیلویی ۳۵ هزار فروختند و قیمت بالا بود، افزود: این محصول چون به آب کمی نیاز دارد، مورد استقبال کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه امسال با آمدن باران بهاری سیر استان آب زیادی خورد و به همین دلیل کیفیتش پایین آمد در حالی تولید به دوبرابر رسیده است، گفت: متاسفانه بازار فروش این محصول دچار گرفتاری‌هایی شده است.

سوزنچی با بیان اینکه افغانستان مصرف‌کننده سیر همدان بود اما امسال مازاد دارد که در حال صادرات آن است، افزود: سال گذشته چندین تن سیر به این کشور صادر شد در حالی که امسال حتی یک کیلو ارسال نشده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی با تجار سیر در مورد اینکه چرا این محصول را صادر نمی‌کنند سوال کردم پاسخ دادند ما نگران پول هستیم که چگونه برسد، خاطرنشان کرد: آنها می‌گفتند قیمت ارز بالا رفته و اگر ۱۰۰ دلار سیر صادر می‌کنیم باید هزینه آن را به بازار بورس ارسال کنیم اما کشورهایی که محصول در اختیارشان قرار داده‌ایم، ریال در اختیار ما قرار می‌دهد که با این وضعیت نمی‌شود.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر تجار سیر مشتری محصول خود را دارند اما ارز کار را مشکل کرده است، ادامه داد: از طرفی کسانی که در بالا تصمیم می‌گیرند هیچکدام کشاورز نیستند در حالی که همه خود را بچه کشاورز می‌دانند.

سوزنچی با بیان اینکه امسال واردات سیر نداشته‌ایم، افزود: چند سال است که واردات سیر به ایران انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کشت زعفران در استان موضوع مبتلابه است که ۱۰ سال دیگر بروز خواهد کرد، گفت: ظرفیت مصرف زعفران در دنیا ۲۹۰ تن و تولید آن ۲۷۰ تن است که از میزان تولید ۲۵۰ تن متعلق به ایران است.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز  با اشاره به اینکه کشاورزانی در همدان اقدام به کشت زعفران کردند که نیاز به بذر داشتند که گفته شد آلوده است، افزود: برخی در قائنات مشهد چون کشت زعفران داشتند، اعلام کردند بذرها مزرعه ما را آلوده کرده که ما مصرف نکنیم.

وی با بیان اینکه آنها به ما گفتند که در همدان زعفران نکارید چراکه نیاز به اقدامات خاصی روی این محصول است، گفت: زعفران را باید قبل از آفتاب چید و تا عصر بسته‌بندی کرد چراکه اگر به فردا موکول شود از بین خواهد رفت.

سوزنچی گفت: سال گذشته کشاورزی مراجعه کرد و گفت یک کیلو و ۸۵۰ گرم زعفران دارم، این محصول را برایم بفروشید که گفتم خودت بفروش در حالی که گفت در بازار از من هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند.

وی افزود: نرخ رایج این محصول ۵ هزار تومان بوده اما چون کشاورز تنها به تولید توجه کرده و نسبت به ریزه‌کاری‌های محصول دقتی نداشته در نتیجه کیفیت لازم را نداشت.

وی با اشاره به اینکه پدر زعفران ایران روزی به من گفت که سوزنچی به کشاورزان همدانی بگو زعفران نکارند چرا که بازار ما را نیز خراب می‌کنند، گفت: داستان هنداونه، پیاز، سیب‌زمینی و… نیز به همین صورت است.

افزایش قیمت مرغ به گرما مربوط است نه به تحریم

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز  با بیان اینکه آیا می‌دانید چرا مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان است؟ خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی گرماست، در شهر قم چون وسایل سرمایشی نیست در نتیجه مرغ‌ها تلف شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ‌داری‌ها با ۴۵ تا ۶۰ درصد توان فعالیت می‌کنند، افزود: این موضوع را به تحریم ربط می‌دهند و می‌گویند مواد وارد نشده در حالی که تمام مرغداران یاد گرفته‌اند که برای جوجه‌ریزی ۴۵ روز، غذای ۵۵ روز را تهیه کرده و بعد شروع به کار می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه وقتی در مورد پدیده‌ای صحبت می‌کنیم اساساً تک وجهی نیست و عوامل مختلفی بر آن اثرگذار است، اظهار کرد: تنها موضوع تحریم‌ها در کارآفرینی عامل نبوده و مجموعه عوامل مختلفی اثرگذار است.

عباس صمدی با بیان اینکه وقتی در مورد واحدهای اقتصادی صحبت می‌کنیم عنصرهای بیرونی مختلفی اثرگذار است، افزود: یک کشاورز اگر بخواهد ۱۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری کند معلوم نیست در سال می‌تواند چقدر سود ببرد.

وی بیان کرد: عوامی همچون هوا، آب و… بر میزان محصول و سود کشاورز تاثیر می‌گذارد در حالی که اگر او سرمایه‌اش را به بانک بسپارد، سودی را بدون هیچ دغدغه‌ای هر ماه دریافت خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با تاکید به اینکه عنصرهای بیرونی در پدید آوردن عوامل موثر هستند، خاطرنشان کرد: در سیستم جامعه ما انسان‌های تنبل ظاهراً موفق‌تر هستند و برای یک کشاورز و صنعت گر به صرفه نیست تولید کند چرا که مشکلات بیرونی اقتصادی مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه یک کارآفرین در کشور ایران با مشکلاتی بسیاری مواجه است که می‌توان به اثر بروکراسی اداری، فرهنگ عمومی، تحریم و… اشاره کرد، افزود: عنصر بیرونی نظیر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، روابط بین‌الملل در کارآفرینی مؤثر است.

صمدی با اشاره به اینکه آیا انتظار داریم تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه کارآفرین باشند خیر، بلکه داشتن ویژگی خاص نظیر انگیزه قوی، خلاقیت خوب، شخصیت ریسک پذیر و مهارت و… شرط است،گفت: کارآفرین باید برآوردهای لازم را در تولید داشته باشد و کسی که مهارت بازاریابی نداشته باشد، شکست خواهد خورد.

وی با تاکید بر اینکه باید مشاورانی در حوزه کارآفرینی دخیل شوند، افزود: پدیده کارآفرینی از آیتم‌های داخلی و بیرونی می‌گذرد و اساساً در ادبیات کارآفرینی به مقوله پیچیده‌ای اطلاق می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در دنیا از ۱۰۰  شرکت ایجاد شده تنها ۳۰ درصد موفق می‌شوند در صورتی که ارائه تسهیلات به آنها دو روزه انجام می‌شود و بسیار راحت وارد عرصه کار می‌شوند، گفت: وقتی از کارآفرینی صحبت می‌شود باید دیدگاه پیچیده و جامعه نگر داشت.

دولت حمایت از کارآفرین را تنها در ارائه تسهیلات تعریف می‌کند

وی تاکید کرد: دولت تنها حمایت را در اعطای وام می‌داند و وقتی هم به بانک فشار می‌آورند که تسهیلاتی در اختیار کارآفرینان قرار دهند آنها از چنین چیزی امتناع می‌کنند.

صمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موانع کارآفرینی چیست و چرا یک فرد برای دریافت مجوز باید چند سالی درگیر باشد؟ افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار بر دریافت مجوز بروکراسی اداری است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر فرض کنیم دو روزه مجوز اعطا شود مشکل حل نخواهد شد و تنها می‌توان گفت که بروکراسی اداری یکی از موانع است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه در کارگاهم با کارگرانی مواجه بودم که اعتقاد به کار کم و دریافت پول زیاد داشتند، افزود: موانع کارآفرینی بسیار است و اصولاً در ایجاد هر کارگاهی زیر یک سال دوندگی برای دریافت تسهیلات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ثبت برند بیش از ۶ ماه در اداره استاندارد طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: مکانیزمی در سیستم کارآفرینی تعریف شده که نباید تصور کرد رودخانه‌ای آرام باشد بلکه سنگلاخ پیچیده‌ای است.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه ۱۸ سال پیش نظام مهندسی همدان تشکیل شده که مدیران آن بازنشستگان جهاد کشاورزی هستند و در زمان خود در این سازمان موفق نبوده‌اند، افزود: در حال حاضر نظام مهندسی حیات خلوت بازنشستگان جهاد کشاورزی شده و نمی‌دانم چرا باید به این شکل حرکت کنیم.

رئیس کانون کارآفرینان استان با بیان اینکه به دو مقوله آموزش عمومی و تخصصی نیاز داریم و ضعف‌هایی در این خصوص وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه قوانین بانک‌ها و بورس نیز در راستای توسعه کارآفرینی نیست.

طاقتی‌احسن با تاکید بر اینکه آمایش سرزمینی در گنجینه کتابخانه‌ها قرار گرفته و متاسفانه مورد توجه نقشه راه توسعه نیست، افزود: هر استانداری وقتی به استان آمد فارغ از موضوع آمایش سرزمینی اولویتی را برای خود پیشنهاد کرد.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی می‌گوید توسعه ما در کشاروزی است و اگر آب نداریم راه چاره‌ای تعیین کرده و گفته باید به سمت کشاورزی صنعتی پیش رفت، اضافه کرد: در این بین شاهد بودیم که آقای پیریایی اولویت توسعه استان را در هنر می‌داند و آقای نیکبخت گردشگری، آقای بهروز مرادی صنعت را توسعه یک خود می‌داند و آقای آزاد نیز اصلاً می‌گوید اولویتی برای توسعه ندارم.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ما هم‌راستا با مقوله کارآفرینی نیست، افزود: تا سیاست خارجی درست نباشد نمی‌توانیم بخشی از تولیدات را مراوده یا خرید تکنولوژی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز برای تجهیزات یک پروژه ملی خریدهای چمدانی از کشور دیگر داریم و آیا این به درستی پیش خواهد رفت؟ خاطرنشان کرد: متاسفانه بروکراسی اداری به کارآفرینی آسیب می‌زند که حتی ممکن است شاکله نظام را درگیر و چالش کند.

طاقتی احسن به چهار پیشنهاد  اشاره کرد و افزود: برای توسعه کسب و کار باید پیوست کارآفرینی در نظر بگیریم مثلاً حتی اگر در محله‌ای سوپر مارکتی ایجاد شد باید ببینیم این مغازه چه چیزی متفاوت از سوپری دیگر می‌تواند داشته باشد.

عدم وجود متولی کارآفرینی در کشور

وی با بیان اینکه مجلس، قوه قضائیه و دولت هرکدام کارآفرین دوست نیستند، گفت: متاسفانه هیچکدام از این یک در عمل نتوانسته‌اند در راستای تسهیل کارآفرینی قدم بردارند.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان با بیان اینکه هنوز درکشور متولی کارآفرینی نداریم، افزود: باید در برش استانی و شهرستانی نقشه راه کارآفرینی ایجاد کنیم.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه در مجلس ۱۸ کمیسیون تشکیل شده اما کمیسیون کارآفرینی و اشتغال وجود ندارد و باید به این موضوع توجه شود، اظهار کرد: متأسفانه سازمانی به نام کارآفرینی وجود ندارد، درحالی که قرار بود شکل گیرد اما پیگیری‌ای در این خصوص نیست.

قربان‌فر با اشاره به اینکه در حوزه مالی کارآفرینان مشکلاتی جز طولانی بودن ارائه تسهیلات دارند، افزود: وحدت رویه‌ای بین بخش نامه‌ها وجود ندارد و سلیقه‌ای عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک ایده‌پردازی رزومه‌ای به کشور خارجی می‌دهد و ایده‌اش را پذیرش و دعوت به همکاری می‌کنند و وقتی می‌گوید خانواده‌ام مهم است و نمی‌توانم از آنها دور بشوم می‌گویند حتی آنها را نیز قبول می‌کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در ایران توجه‌ای به ایده نمی‌شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید کمک‌های بلاعوض در اختیار ایده پردازان قرار گیرد، افزود: نخستین اقدام قرار دادن وامی کم در اختیار آنها است.

وی بیان کرد: اگر به مشاغل خانگی وام ۱۸ درصد بدهیم اما بازاری برایش تعریف نکنیم و شرکت پشتیبان قوی هم نداشته باشیم نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه ساختارها مشکلات را حل نمی‌کند، تاکید کرد: اگر مشکلاتی در حوزه جوانان داریم ایجاد سازمان جوانان مسئله را حل نخواهد کرد.

اولویت کشور مسائل سیاسی است نه اقتصادی و تولید

صمدی با بیان اینکه اولویت کشور در حوزه سیاسی است تا اقتصادی و تولید، افزود: تولید و اشتغال تنها دکور است و تنها حرف می‌زنیم و اولویت ما در مسائل سیاسی می‌چرخد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌خواهم کارآفرینان را ناامید کنم اما می‌گویم کار سخت و دشواری دارند، یادآور شد: گفتن مشکلات برای ایجاد ترس نیست بلکه این است که راه آسانی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه تمام افرادی که در مورد کسب و کار صحبت می‌کنند، ایجادکننده کارآفرینی نبوده‌اند پس نمی‌توانند از مشکلات بگویند، افزود:  در مسیر پیشرفت باید دنبال کسانی برویم که در راه کارآفرینی موفق نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید حرف دل آنها را بشنویم نه سخن کسانی که موفق بوده‌اند، گفت: متأسفانه سیستم کشور مانند چین کارآفرین پرور نیست و این باعث می‌شود به سمت تولید نرویم و کشوری که تولید نکند بیچاره است.

صمدی با بیان اینکه ما کشور تولیدی نیستیم و پس پول نفت بودجه می‌شود و می‌خوریم مانند آمپولی که می‌زنیم اما اگر نباشد چه باید کرد؟ افزود: باید به دنبال راه حل‌های خوبی گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی