ابنیه تاریخی، هویت و اصالت ملی/ مرمت بناهای تاریخی را جدی بگیریم

به گزارش عصر همدان، مسجد حاج احمد مسجدی متعلق به دوره قاجار است و در همدان، خیابان شریعتی، نرسیده به چهارراه خواجه رشید واقع شده که این اثر در سال ۱۳۷۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

این اثر تاریخی اکنون در حال مرمت است، اما با وجود اینکه کارگاه مرمت در این مسجد برپا شده و اقداماتی نیز در حال انجام است، گویا سبک و سیاق آن طور دیگری است.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در این خصوص اظهار کرد: مرمت مسجد حاج‌احمد به خوبی پیش می‌رود و با توجه به نزدیکی ماه‌های محرم و صفر باید زودتر به اتمام رسیده و تحویل دهیم.

احمد ترابی بیان کرد: اگر بخواهند این مسجد به طور کامل مرمت شود، در زمان‌های دیگر انجام می‌دهیم اما اکنون نمی‌توانیم زیرا نورگیری در قسمت حیاط مسجد وجود دارد که هیأت امنای مسجد آن را پنجره کرده‌اند و باید به حالت اولیه خود برگردد.

وی در خصوص نحوه مرمت این مسجد تصریح کرد: چندین آجر از دیوار این مسجد تراشیده شده بود و سیم برق از آن داخل شده بود، آنها می‌گفتند باید مجدد آجرچینی شود که برای این کار باید مجدد چندین آجر برداشته و مرمت می‌شد بنابراین بندکشی انجام شد تا بیشتر از این بنا آسیب نبیند.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: بندکشی مرمت بنا با گچ نیم‌کوب و سیلیس انجام شده و مشکلی پیش نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه مرمت مشارکتی است و باید هیأت امنا هم پول بدهند، افزود: ۲۵۰ بنای تاریخی در همدان وجود دارد که اگر برای هریک ۱۰ میلیون تومان هزینه شود، بودجه زیادی می‌خواهد.

پیمانکار این مجموعه نیز در خصوص مرمت این مجموعه گفت: حدود ۲۰ سال است که برای میراث فرهنگی کار می‌کنم و هر طور که بخواهند تعمیرات و مرمت انجام می‌دهم و نمی‌توانم بدون دستور آنها دخل و تصرفی در بنا داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی