طرح شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان به ارتقای اعتماد عمومی منجر مي‌شود

حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: طرح دوفوریتی شفافسازی فعالیت‌های نمایندگان، سرمایه‌گذاری در ارتقای اعتماد عمومی است.

وی گفت: براساس طرح ارائه شده، هیأت رئیسه مجلس ملزم می‌شود، ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون توسط مجلس و تائید آن توسط شورای نگهبان از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف‌سازی فعالیت‌ها، حضور و غیبت، ماموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رای‌گیری، نوع رأی نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس با کمیسیون‌ها اقدام کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود که رسانه‌ها و آحاد ملت ایران بتوانند به صورت برخط (آنلاین) و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو از همه امور ذکر شده مربوط به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه طرح شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان در خانه ملت به صورت طرح دوفوریتی تنظیم و تقدیم هیات رئیسه شده است، تاکید کرد: در این طرح بر شفافیت اقدامات و رأی نمایندگان تصریح شده، به طوری که نخبگان، رسانه‌ها، آحاد اقشار ملت و موکلان  بتوانند حضور، ماموریت غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند.

حاجی‌بابایی یکی دیگر از نتایج آن را ارزیابی میزان کیفیت و مشارکت نمایندگان در عرصه قانونگذاری و نظارت دانست و گفت: یکی از مهم ترین عوامل کارآمدی مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن قانونگذاری کشور است.

وی تأکید کرد: این حق مردم و موکلان است که بدانند نماینده منتخب آنها در رای به لوایح و طرح‌های تصویب برنامه‌ها بررسی بودجه سالانه کشور انتخاب وزیران، سوال و استیضاح در کدام مورد رای موافق، مخالف و یا ممتنع داشته است و اصلا در رأی‌گیری مشارکت داشته یا نداشته است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه اعتماد یا عدم اعتماد به وزیران باید کاملا شفاف و روشن باشد، افزود: با تصویب این طرح نخبگان، فرهیختگان رسانه‌ها و آحاد ملت می‌توانند عالمانه نمایندگان و وکلای خود را نقد و مورد مطالبه‌گری قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجلس نظارت و کارآمدی لازم را ندارد، گفت: گاهی بعضی از نمایندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسی طرح‌ها، لوایح، رأی اعتمادها و سایر فعالیت‌های وظیفه‌ای را نداشته و به همین دلیل بعضی از خروجی‌ها و مصوبات مجلس از پختگی، اتقان و کارآمدی لازم برخوردار نیست.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: در این طرح دوفوریتی تاکید شده که با توجه به خسارت‌بار بودن استمرار چنین وضعیتی و ضرورت رفع و اصلاح آن، طرح دوفوریتی تهیه و تقدیم هیأت رئیسه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی