رصد بارش «شهاب برساووشی» در مرکز اخترشناسی «ابن‌صلاح همدانی»

به گزارش عصر همدان، سعید خوشبخت از رصد بارش «شهاب برساووشی» در مرکز اخترشناسی «ابن‌صلاح همدانی» خبر داد و اظهار کرد: شهروندانی همدانی یکشنبه ۲۱ مرداد ماه از ساعت ۲۱:۳۰ تا یک بامداد می‌توانند در مرکز اخترشناسی «ابن‌صلاح همدانی» بارش شهاب برساووشی را رصد کنند.

وی با بیان اینکه برنامه رصد اجرام آسمانی برای عموم شهروندان همدانی برگزار می‌شود، گفت: مرکز اخترشناسی  «ابن‌صلاح همدانی» با بهره‌مندی از کارشناسان متخصص و منجمان آماتور هر ساله در این فصل سال که آسمان میزبان شهاب‌های برساووشی است، آماده برگزاری این رصد برای عموم علاقمندان است.

سرپرست سازمان فرهنگی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیان کرد: اخترشناسان بارش شهابی را با روش‌های مختلفی همچون رصد مرئی و رادیوئی با تصویربرداری ویدیوئی بررسی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از رایج‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها رصد مرئی است، افزود: بر این اساس تماشای مستقیم شهاب‌ها به یکی از علاقه‌مندی‌های اصلی منجمان آماتور تبدیل شده است.

خوشبخت با بیان اینکه منجمان آماتور در به دست آوردن داده‌ها و اطلاعات در این زمینه نقش بسیار مؤثری دارند، تصریح کرد: داده‌هایی که به وسیله آماتورها جمع‌آوری می‌شود، می‌تواند به اخترشناسان در درک بهتر از چگونگی پیدایش و تحول منظومه شمسی و تکامل حیات کمک کند.

وی ادامه داد: بارش شهاب به نام برساووشی هر ساله در بازه زمانی از ۲۷ تیرماه آغاز و تا سوم شهریورماه فعال است که حدود ۲۰ تا ۲۲ مرداد ماه به اوج خود می‌رسد.

مسوول رصد خانه و کارشناس نجوم رصدخانه «ابن‌صلاح همدانی» شهرداری همدان نیز خاطرنشان کرد: مرداد ماه هر سال آسمان میزبان شهاب‌های برساووشی است و در میانه تابستان شهاب‌های پرشمار با بارش برساووشی گاه و بیگاه آرامش و سکون آسمان شب را به هم زده و با گذر ناگهانی خود توجه زمینیان را به خود جلب می‌کنند.

اکرم باقرپور با بیان اینکه برخی از شهاب‌ها به اندازه‌ای پر نور هستند که همچون آذرخشی درخشان ناگهان زمین را روشن می‌کنند، یادآور شد: به رد نور حاصل از اصطکاک ذرات بسیار ریز سرگردان میان سیاره‌ای با جو زمین که ابعادی در حد سانتیمتر و حتی کوچکتر دارند شهاب می‌گویند.

وی اظهار کرد: این ذرات که شهاب‌واره نامیده می‌شوند پیش از اینکه به شکل شهاب در جو زمین دیده شوند با سرعت سرسام‌آوری با جو زمین برخورد کرده و نوری حاصل از برخورد شدید آنها دیده می‌شود.

مسوول رصد خانه و کارشناس نجوم رصدخانه «ابن‌صلاح همدانی» شهرداری همدان گفت: این شهاب‌ها عمدتاً بقایای به جا مانده از ذرات غباری جدا شده از دنباله‌دارها در مسیر گردش خود به دور خورشید هستند.

وی بیان کرد: برخی دنباله‌دارها در بخشی از مدار گردش خود به دور خورشید با مدار گردش زمین به دور خورشید برخورد کرده و در نتیجه گاهی تعداد شهاب‌ها در آسمان از شب‌های عادی بیشتر می‌شود.

باقرپور با بیان اینکه هر سال در مجموع حدود ۶۰ بارش شهابی در شب‌های مختلف خود به اوج می‌رسد، افزود: بسیاری از این بارش‌ها، شهاب‌های متعدد و پرنوری همراه خود دارند و ممکن است طی یک ساعت چهار تا پنج شهاب با منشاء متعلق به آنها در آسمان مشاهده شود.

وی تصریح کرد: در این بین بارش شهابی برساووشی که هر ساله ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه به اوج خود می رسد از همه معروف‌تر و محبوب‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی