طرح‌های آبخیزداری نیاز اساسی است که باید جدی گرفته شود

به گزارش عصر همدان، محمد مهدی مفتح در دیداربا مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان و بررسی اجرای طرحهای آبخیزداری اظهارکرد:باید ازطبیعت به نحو شایسته بهره برداری کنیم.

وی در همین حال سازگاری و همراهی با طبیعت در اجرای طرح ها را ضروری خواند و اظهار داشت: به باور من اگر با طبیعت همراه و سازگار شویم و آن را تخریب نکنیم، طبیعت هر آنچه که بشر می خواهد در اختیارش قرار می دهد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طرح آبخیزداری نیاز اساسی و کنونی جامعه برای برون رفت از بحران کم آبی وخشکسالی است که  باید جدی گرفته شود.

نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید مردم منطقه را از دستاوردهای اجرای طرحهای ابخیزداری که نقش اساسی در حفظ آب وخاک دارند مطلع کنیم تا بتوانیم مشارکت آنان را جلب کنیم.

وی بر لزوم جلب مشارکت مردم برای اجرای طرح های جامع آبخیزداری و مقابله با بحران کم ابی  تاکید و خاطرنشان کرد: دولت باید در کنار مردم در جهت تسهیل امورمردم اقدام کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: اجرای طرحهای آبخیزداری (Watershed Management)، به اعتقاد کارشناسان علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

خزائی افزود:طرح های آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی برای پایین دست حوضه خود می کند.

وی با تاکید بر اجرای طرحهای ابخیزداری، افزود: حفظ و ذخیره‌سازی نزولات جوی، تغذیه سفره های آبهای زیر زمینی ،حفظ منابع پایه اب وخاک، افزایش تولیدات  بخش کشاورزی، دامی و صنایع مرتبط و ایجاد اشتغال وتوسعه فرآیند اجرای آبخیزداری است.

خزائی اظهار داشت:آبخیزداری راه موثری برای درمان فرسایش خاک، مهار آب و حفاظت از جنگل ها در کشور به ویژه در استان همدان است و نهادهای اجرایی با توجه به خسارت های ‏متعدد ناشی از سیلاب ها، هرز روان آب ها و فرسایش خاک باید این در اجرای این طرح بیش از پیش تلاش اهتمام کنند.

خزائی با بیان اینکه، مقابله با خشکسالی، توسعه و بهبود کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی در کنار بهبود و توسعه زیست گاه‌های جنگلی، مرتعی و پناهگاه‌های حیات وحش از دیگر پیامدهای اجرای عملیات آبخیزداری در استان است، وی بر لزوم توسعه حوضه‌های آبخیز در سطح استان تاکید کرد.

مساعدت وهمکاری درزمینه رایزنی با استانداربه منظورهمکاری،تخصیص وافزایش اعتبارات طرحهای آبخیزداری از دستاور مهم این نشست می‌توان برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی