مردم و فروشندگان میوه از گرانی میوه گلایه‌مندند/خبرهای خوش ارزانی میوه های تابستانی در راه است

به گزارش عصر همدان ، سال‌های گذشته میوه‌های تابستانی به وفور و با قیمتی بسیار مناسب به مردم عرضه می‌شد و مردم اگر از شرایط اقتصادی، بیکاری و تورم گلایه داشتند اما نسبت به قیمت میوه شکایتی نداشتند و با صرف هزینه‌ای معقول می توانستند میوه مصرفی خود و خانواده‌شان را تامین کنند. اما امروز که ۴۴ روز از ماه تابستان می‌گذرد هنوز قیمت میوه به حد منطقی نرسیده و از طرفی هم شاهد قیمت‌های متفاوتی از میوه‌ها در نقاط مختلف شهر هستیم.

سری به بازار میوه در محله سرگذر همدان که معمولا اقشاری با درآمد کم و متوسط برای خرید میوه به این مکان مراجعه می‌کنند، می‌زنیم.

انواع میوه‌های تابستانی در بازار موجود است و بر روی هم انباشته شده است، جمعیت زیادی در این بازار حرکت می‌کنند اما بیشتر مردم با نگاه به قیمت میوه ها سری تکان می‌دهند و به آرامی از کنار آن عبور می‌کنند.

در این بازار قیمت گیلاس بیش از ۱۰ هزار تومان، شلیل ۱۰ هزار تومان، هلو انجیری ۶ هزار تومان، سیب گلاب ۸ هزار تومان، موز ۶ هزار تومان، انگور ۷ هزار تومان است و حتی خیار که محصول همدان است و در گذشته قیمت آن به بیش از دو هزار تومان نمی‌رسید، امروز با قیمت ۴ هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

زمزمه‌های نارضایتی مردم از وضعیت بازار میوه به گوش می‌رسد، کمی نزدیک می‌شوم و با پیرمردی که با دستمالی ابریشمی و یک زنبیل برای خرید میوه به این بازار آمده گفت‌وگو می‌کنم.

محمد بهادری گفت: نیم ساعتی است که در این بازار چرخ می‌زنم و قیمت‌ها را رصد می کنم اما احساس می‌کنم هنوز قیمت میوه‌ها مناسب خرید ما نشده و نمی‌توانم بیش از یک نوع میوه خریداری کنم.

وی تصریح کرد: بنده، نوه دار هستم و در تمام روزهای هفته فرزندان و نوه‌هایم در خانه‌ام رفت و آمد می‌کنند اما وضعیت قیمت‌ها به گونه‌ای است که حتی قدرت خرید خیار را هم از ما گرفته است.

بهادری افزود: ۷۰ سال از خدا عمر گرفته‌ام و به نظر در هیچ یک از این سال‌ها شرایط به گونه ای نبوده که حتی نتوانیم میوه مورد نیاز خود را تامین کنیم.

کیفیت میوه‌ها نا مرغوب است

وی با بیان‌اینکه از کیفیت میوه‌ها هم راضی نیستم، ابراز کرد: میوه‌ها دیگر طعم میوه‌های قدیم را نمی‌دهد و شیرینی میوه‌های تابستانی را ندارد.

بهادری گفت: کیفیت و طعم میوه‌ها به اندازه‌ای خراب است که احساس می‌کنیم محتوایات آن مصنوعی است و لذتی از خوردنش نمی‌برم.

وی افزود: مگر می شود موز که میوه‌ای خارجی و لوکس است و قیمت آن وابسته به دلار است کیلویی ۶ الی ۷ تومن به فروش برسد و خیار هم که محصول و تولید همدان است کیلویی ۴ هزار تومان و گیلاس ۱۰ هزار تومان باشد.

این خریدار میوه اظهار داشت: هیچ نظارتی بر روی قیمت میوه‌ها نیست، چراکه در نقاط مختلف شهر قیمت‌های بسیار متفاوتی را از یک نوع میوه مشاهده می‌کنیم.

بهادری گفت: از مسئولان می‌خواهیم به فکر مردم باشند و لااقل پای میوه را از سبد غذایی مردم قطع نکنند.

وی افزود: ماهیانه ۴۵ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنم که دولت بارها اعلام کرده توان پرداخت آن را ندارد، حال همین دولت بگوید که با ۴۵ هزار تومان مگر چند کیلو میوه و لبنیات می‌توان خریداری کرد؟.

این خریدار میوه ابراز کرد: ما مردم ایران با یکدیگر متحد هستیم و به دشمنان اجازه دخالت و نظردهی در خصوص اوضاع مملکتی و اقتصادی کشورمان را نمی‌دانیم، اما مسئولان هم باید به فکر ما مردم آسیب پذیر باشند و نگذارند گرانی‌ها ما را از پای درآورد.

کامیون‌ها اعتصاب کردند و بار ما را نمی‌آورند

یک فروشنده میوه دربازار میوه همدان گفت: امسال قیمت میوه گران است و از طرفی هم یک ماهی است که کامیون ها اعتراض کردند و بارهای ما را از دیگر به همدان نمی‌آورند.

وی تصریح کرد: میوه‌های خوب به استان ما ارسال نمی‌شود و اجناس نامرغوب عاید استان ما می‌شود.

این فروشنده ابراز کرد: مردم گرانی میوه را نباید از چشم ما ببینند چراکه خود ما نیز شاکی گرانی میوه هستیم و از وضعیت موجود رضایت نداریم.

قیمت میوه در روزهای آتی کاهش می‌یابد

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: با افزایش ورود میوه‌های تابستانی از استان‌های دیگر به همدان و تشدید نظارت بر بازار، پیش‌بینی می‌کنیم که از در این هفته قیمت میوه کاهش پیدا کند.

علیرضا شجاعی اظهار داشت: در روزهای گذشته جلساتی برای کنترل قیمت میوه تشکیل شده و گام های مثبتی برای آن برداشته شده است.

وی تصریح کرد: ارائه فاکتور در میدان بار را قطعی کردیم و وزن جعبه‌ها هم برای رعایت خالص فروشی کنترل شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ابراز کرد: قرار است از این پس درجه میوه ها در فاکتور میوه قید شود تا از گران فروشی جلوگیری شود.

شجاعی افزود: متاسفانه حوزه کشاورزی ما فاقد شبکه های تامین توزیع رسمی است، و هرکس با تناژ و بسته بندی دلخواه محصولاتش را وارد بازار می‌کند.

وی گفت: مثلا در یک کیسه خیار ۲۵ کیلویی، ۵ کیلو خیار نامرغوب و غیر قابل فروش فروش وجود دارد که این امر بر روی قیمت کالا تاثیر گذاشته و هزینه‌های مازاد را ایجاد می‌کند.

قیمت کودهای خارجی گران شده است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان‌اینکه امسال هزینه تولید محصولات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: مثلا بخشی از کودهای باغی از کشورهای دیگر وارد همدان می‌شود.

وی تصریح کرد: برای کنترل قیمت‌ها نظارت بر بازار را افزایش دادیم و با تیم مشترکی از اتاق اصناف و تعذیرات در شیفت صبح و بعدازظهر بر بازار نظارت می‌کنیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: مهم ترین بخش نظارت ما مربوط به پیگیری احتکار و اعلام موجودی است که خوشبختانه تا کنون موردی از احتکار یافت نشده است.

شجاعی از ضرورت درج قیمت بر روی تمام میوه‌ها خبر داد و افزود: همه میوه فروشی‌ها باید بر روی میوه ها قیمت فروش را درج کنند و اگر غیر از این باشد جریمه می‌شوند.

وی با بیان‌اینکه متاسفانه برخی فروشندگان گرانفروشی می‌کنند، تصریح کرد: خرده فروشان نسبت به اعمال سود ۲۰ تا ۳۵ درصدی بر روی میوه‌ها مجاز هستند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ابراز کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی میوه فروشان می توانند گزارش خود را به خط ۱۲۴و سامانه ۱۰۰۰۱۳۷ اعلام کنند.

قیمت هندوانه و خربزه ارزان شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان گفت: با توجه به گرم شدن و رسیدن محصولات بسیاری از مناطق از جمله محصولات استان همدان، قیمت هندوانه و خربزه کاهش یافته است.

رضا البرزی اظهار داشت: قیمت هرکیلو هندوانه در هفته گذشته ۲۵۰۰ تومان بوده است اما امروز قیمت هندوانه به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

وی گفت: در این روزها محصولات بیشتری از نقاط مختلف کشور وارد استان ما می‌شود بنابراین انتظار داریم در این هفته قیمت میوه‌های تابستانی کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار با بیان‌اینکه بیشترین علت گرانی امسال خسارت زدگی محصولات کشاورزی و کمبود میوه بوده است، ابراز کرد: پیشی گرفتن تقاضای مردم نسبت به عرضه میوه نیز از دیگر علل گرانی است.

البرزی گفت: نظارت های ما بر روی بازار میوه تشدید شده و با گرانفروشی و یا احتکار میوه به شدت برخورد می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت یک نوع میوه در مناطق مختلف شهر با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: درجه‌بندی میوه‌ها با یکدیگر متفاوت است و هریک که مرغوبیت بیشتری دارد از قیمت بیشتری هم برخوردار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همدان از مردم خواست تا هرگونه تخلف و گران فروشی از جانب فروشندگان میوه را به سامانه ۱۰۰۰۱۳۷ گزارش کنند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

منبع: تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی