گنجینه دانشگاه بوعلی با ارزش‌ترین گنجینه پزشکی در ایران است

عباس زارعی مهرورز اظهارکرد: گنجینه نسخه خطی دانشگاه بوعلی سینا در سال ۱۳۷۲ تأسیس و در مکانی به مساحت ۱۰۲ متر مربع نگهداری می‌شوند اصل نسخ خطی از سال‌های اول انقلاب و از طریق نسخه‌های خطی اهدایی توسط مرحوم مهدی مکارچیان به دانشگاه بوعلی سینا پایه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: سال‌های قبل این نسخ خطی در درون کارتن‌های مقوایی نگه‌داری می‌شد که بعد از آن کوشش‌هایی برای ساماندهی آن‌ها انجام شد، بخشی از این نسخه‌ها توسط پرویز ازکایی فهرست شد و همچنین فهرستی سردستی توسط احمد اشکوری تهیه شده بود.سرپرست گنجینه نسخ خطی دانشگاه بوعلی سینا ابراز کرد: تاچندی پیش فهرست کاملی از این نسخ در دسترس و ارائه نشده بود که به تازگی توانستم پس از چندین سال موفق به فهرست‌نگاری نسخ شوم و فهرست کاملی از نسخ خطی موجود در این گنجینه به پایان برسانم که به‌زودی در سلسله انتشارات دانشگاه در ۶۷۵ صفحه به چاپ خواهد رسید.

زارعی ادامه داد: تعداد نسخه‌های خطی ۴۴۵ جلد و بیش از هزار عنوان کتاب و رساله است و از سال ۷۲ تاکنون چند مجله نسخه خطی با ارزیابی من و با همت مسئولان دانشگاه خریداری یا اهدا شده و به گنجینه اولیه افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه نسخه‌های خطی دانشگاه عنوان‌ها و موضوعات گوناگونی را شامل می‌شود و عمده‌ترین آنها در موضوع پزشکی و دارو شناسی است، گفت: به جرأت می‌توان گفت این گنجینه با ارزش‌ترین گنجینه پزشکی و تاریخ پزشکی در ایران است که علاوه بر موضوع پزشکی موضوعات دیگری همچون فقه، الهیات، فلسفه، تاریخ، ادبیات، دیوان‌های شعر، نجوم و جغرافیا نیز در این گنجینه نگه‌داری می‌شود.

سرپرست گنجینه نسخ خطی دانشگاه بوعلی سینا قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی را در این گنجینه متعلق به اواخر سده ششم هجری دانست و اظهار کرد: عمده نسخه‌ها از قرون مختلف اسلامی و از سده ششم به بعد در این گنجینه نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین نسخه، بخشی از ذخیره خوارزمشاهی نوشته اسماعیل جوزجانی بر روی کاغذ خان بالغ یعنی نوعی کاغذ چینی و در قطع رحلی است.

زارعی ابراز کرد: برای حفظ نسخه‌های خطی باید اقدامات گوناگونی از جمله تهیه دفتر ثبت مدون و مرتب و رعایت اصول درست نگهداری و جای‌گذاری مناسب نسخ خطی در کنار هم بر اساس اندازه، قفسه‌های متناسب، دمای مناسب، رطوبت کافی بین ۴۰تا۶۰ درصد صورت بگیرد.

وی افزود: این مرکز در چند جنبه اصول نگهداری نسخ خطی را کاملا رعایت کرده که عبارتند از مخزن گنجینه ایمن و از لحاظ نور‌پردازی، و نگ‌داری در قفسه‌های چوبی در بسته، نگ‌داری نسخه‌های هم قطع در کنار هم و جداسازی نسخه‌های آفت دیده.

سرپرست گنجینه نسخ خطی دانشگاه بوعلی سینا از ایجاد و ساخت ساختمان جدیدی برای کتابخانه و نسخ خطی مرکزی خبر داد و بیان کرد: فضایی که برای این کار در نظر گرفته شده  ۲٫۵برابر فضای کنونی است.

زارعی در پایان اذعان کرد: گنجینه کنونی فاقد امکانات عکس‌برداری، اسکن و آفت‌زدایی است که امیدوارم در آینده دستگاه اسکنر پیشرفته خریداری و نیاز‌های مراجعان، پژوهشگران واستادان برآورده شود.منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی