غريبه‌نوازی در همدان پايان مي‌يابد؟

به گزارش عصر همدان، از زمانی كه محمدناصر نیكبخت استاندار همدان شد، سیل غریبه‌نوازی و حضور افراد غیر بومی خصوصاً از بین هم‌زبان‌های استاندار در سمت‌های مختلف به همدان سرازیر شده و روز به روز افزایش یافته است.

این موضوع علاوه بر آن كه ناآشنایی مدیران استان را با این خطه در بر دارد، منجر به عدم ارتباط صحیح مردم با دولتمردان شده و بالاخره نتایج كلی انتخابات در استان و عدم اقبال مردم همدان به رئیس‌جمهور هم این فاصله را بیش از گذشته كرده است.

مردم همدان هنوز فضای كار و تلاش و رشد و نمو استان را در زمان بهروز مرادی استاندار وقت، در شرایطی كه نیكبخت معاون او بود، از یاد نبرده‌اند، پروژه‌های بزرگی كه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی و گردشگری كلید خورد، برخی به سرانجام رسید، برخی در تكاپوی آغاز كار بود و برخی در انتظار تأمین اعتبار. اما تا امروز همگی این پروژه‌ها یا یك به یك تعطیل شدند، یا ناقص به بوته فراموشی سپرده شده و حتی برخی از بناهای شروع شده آن، می‌رود كه كم كم به ویرانه‌ای تبدیل شود. معدود از این پروژه‌ها هم نارس افتتاح شده و حتی گاه بنا به اقتضائات تبلیغاتی یا انتخاباتی چندین بار افتتاح شده اما هنوز نشده آن كه باید می‌شد!

این كه یك مدیر با هم‌شهری و هم‌ولایتی و هم‌زبان و هم‌نوع خود راحت‌تر كار می‌كند و اصطلاحاً زبان همدیگر را خوب می‌فهمند چیزی طبیعی است، اما اگر اوضاع فشل مدیریتی در دولت و وضعیت منفی اقتصادی را كنار عدم قاطعیت استاندار و كم‌اثری دستوراتش قرار دهیم، این موضوع بیش از آن كه باعث همگنی مدیریت در همدان شود، سبب تعطیلی استان در همه ابعاد كاری خواهد شد؛ چرا كه تجربه نشان داده مدیران زیر دست به خصوص در این دولت معمولاً هیچ‌گاه جلوتر از مدیر ارشد حركت نمی‌كنند، همان طوری كه مدیریت ارشد استان جلوتر از دولت حركت نمی‌كند و همواره منتظر است تا اقدام اساسی از بالا به پایین سرایت كند، شاید اراده‌ای برای این كار وجود ندارد.

ظاهراً برخی مدیر بودن را دلیل كار نكردن می‌دادند و گمان دارند فقط باید با دستور پیشرفت حاصل شود و انتخاب مدیران میانی و پایین‌تر بدون در نظر گرفتن توانایی‌های نیروی انسانی تأثیری در جریان پیشرفت ندارد!

این سؤال مطرح هست كه چگونه می‌شود استاندار از مدیران گله‌مند است تا حدی كه حتی آنها را لایق آن پست نمی‌داند، اما هیچ‌گونه اقدامی در جهت جابجایی، جایگزینی و یا اصلاح آن پست انجام نمی‌دهد، شاید هم قدرت انجام چنین كاری را ندارد كه در این صورت اوضاع پیچیده‌تر هم می‌شود.

مسئول پیشرفت استان، مدیریت ارشد استان است، حتی اگر دولت نخواهد هیچ كاری انجام دهد یا اولویت‌هایش چیز دیگری باشد، همچنین مسئول پسرفت آن، بنابراین تا زمانی كه سیگنال‌های كسل‌كننده و گفتاردرمانی در بدنه دولت از رأس تا ذیل آن ساطع شود، اوضاع پیرامونی ما همین خواهد بود. انتصابات اخیر در استان، چه در سطح فرمانداران و زیردستان استاندار و چه در سطح مدیران كل هم بر همين منوال بوده و همچنان بر مدار هم‌شهری و هم‌زبانی جناب نیكبخت می‌چرخد.

با این حال، پس از تصویب اصلاحیه قانون بازنشستگی، منتظر ترك صندلی استانداری از سوی محمدناصر نیكبخت هستیم، بلكه این هم‌زبانی‌ها و قومیت‌نوازی جناب استاندار برای خود و غریبه‌نوازی‌هایش برای همدان به پایان برسد، شاید استاندار بعدی كمی از این مود انتصاب قومیتی دور شود!

احسان مطهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی