وحدت به معنای تعطیلی نقد نیست/ با تدبير از بحران عبور می‌کنیم

محمود قاسمی اظهار کرد: سردار سلیمانی در همدان سه مؤلفه وحدت را تشریح کردند که شامل ولایت‌فقیه، قانون اساسی و مصالح نظام جمهوری اسلامی بود و از این نظر وحدت هرگز به معنای تعطیلی نقد نیست.

وی با بیان اینکه باب انتقاد بر مبنای اصول اعتقادی همواره باز است و ربطی به دولت‌های مختلف و جریانات سیاسی ندارد، افزود: اگر کسی تصور کند مفهوم وحدت سکوت در مقابل اشتباهات بدیهی دولتمردان است این سوءاستفاده از واژه وحدت است و منظور ما از نقد صرفاً قوه مجریه نیست بلکه قوای دیگر و حتی صداوسیما هم از این نظر قابل نقد هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مفهوم وحدت نباید در این معنا استفاده شود که ایرادات و اشکالات بیان نشود بلکه وحدت نقد منصفانه بر مبنای اصول اساسی شامل ولایت‌فقیه و قانون اساسی و مصالح نظام است اما بین این سه اصل هم باز محور ولایت‌ فقیه است چون سر کلاف هر وحدتی باید در دست ولایت باشد.

وی یادآور شد: دلیل اینکه دشمن هجمه خود را بر ولایت متمرکز کرده این است که می‌داند ولایت همه قوا و جریانات را بر گرد نظام انسجام می‌بخشد و از پراکندگی جلوگیری می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی حفظ وحدت را در عین فضای نقد لازم و ملزوم برشمرد و گفت: اگر وحدت را بدون نقد تعریف کنیم اصل وحدت هم خدشه می‌بیند چون نقد باعث آفت‌زدایی از انقلاب می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی مدیران با سوءاستفاده از اصل وحدت وقتی کسی اشتباهات آنها را گوشزد می‌کند می‌گویند انتقاد نکنید تا وحدت حفظ شود که این از نظر ما قابل‌ قبول نیست.

قاسمی با اشاره به جمله‌ای از مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که روشنفکری از ابتدا در کشور ما بیمار متولد شد، گفت: روشنفکری در معنای راستین مثل کاری است که شهید مطهری می‌کرد؛ نوگرایی و حقیقت‌جویی از آموزه‌های دینی ماست که امیرالمؤمنین می‌فرمود: «فرزند زمان خویشتن باش.» و از این نظر مؤمن باید الزامات روز را مد نظر داشته باشد و در مثال شمرهای زمان خود را بشناسد.

وی ادامه داد: یک جریان روشنفکری در کشور ما وجود دارد که بیشتر در یکی از جناح‌ها هستند و استکبارستیزی را در مقابل وحدت قرار می‌دهند، اینها می‌گویند چون در معرض تهدید هستیم خیلی نباید شعار استکبارستیزی سردهیم و اینها را عصبانی کنیم!.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: این موضوع از نظر ما ترس بیش از حد از دشمن است که در واقعیت شعارهای استکبارستیزانه می‌تواند وحدت‌بخش باشد.

وی با اشاره به نامه‌ای که تعدادی از فعالان سیاسی به رئیس‌جمهور نوشتند به‌طور ضمنی پیشنهاد تسلیم و سر فرود آوردن در برابر استکبار را طرح کردند، گفت: این کار مشابه همان نامه جام زهر بود که برخی نمایندگان روشنفکرنمای وقت نوشتند.

قاسمی ادامه داد: مشابه این پیشنهاد ابتدای انقلاب به امام می‌شد که با قدرت‌ها درنیافتید و به آن‌ها پیام صلح بفرستید در حالی‌ که آنچه مردم را یکدست و در برابر دشمن متحد کرد همین شعارهایی از قبیل «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بود.

وی با تأکید بر اینکه وحدت به معنای عدول از اصول نیست، گفت: مردم بدانند بدون تردید ما از این بحرانی که بیشتر در حوزه جنگ روانی است عبور خواهیم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه هیچ‌گاه «صد» آمریکایی‌ها صد نمی‌شود، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در سوریه برنامه‌هایی داشتند که محقق نشد، در عراق و کردستان و افغانستان هم کار آن‌گونه که می‌خواستند پیش نرفت؛ این بار نیز برنامه‌ریزی آن‌ها محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه فشارها ظرفیت‌های مغفول را در کشور ما فعال خواهد کرد، افزود: صدالبته هرقدر تدبیر دولتمردان و مردم بیشتر باشد با هزینه کمتری از بحران عبور می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی