صادرات ۱۳ درصد گاز تولیدی کشور از منطقه ۷ شرکت انتقال گاز

به گزارش عصر همدان، امین عبادی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران حلقه واسط از مبادی تولید تا مصرف است، اظهار کرد: شرکت ملی انتقال گاز ایران که گاز را از مبادی تولید به مصرف می‌رساند دارای ۱۰ منطقه در کشور است.

وی ادامه داد: منطقه ۷ عملیات انتقال گاز هشت استان را زیر پوشش دارد که با توجه به فشردگی استان‌های غرب کشور، مقام نخست را در کشور داریم.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه هشت استان‌ همدان، مرکزی ، لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، قزوین و زنجان زیر پوشش حوزه استحفاظی منطقه ۷ عملیات انتقال گاز هستند، گفت: ۳۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز در کشور وجود دارد که از این میزان خطوط لوله فشار قوی ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر در منطقه ۷ است که بیش از ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

وی عمده تجهیزاتی که در انتقال گاز استفاده می‌شود را خطوط لوله انتقال گاز زیرزمینی دانست و افزود: منطقه ۷ عملیات انتقال گاز دارای یک تأسیسات تقویت فشار در شهر اراک روی خطوط ۳۰ و ۳۶ اینچ غرب کشور و دو تأسیسات تقویت فشار دیگر در شهرهای همدان و بیجار روی خط ۴۸ اینچ سوم آذربایجان دارد.

عبادی با بیان اینکه در سطح کشور ۸۰ ایستگاه انتقال گاز وجود دارد، گفت: ۵۰ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله در کشور وجود دارد که ۸ مرکز در حوزه استحفاظی منطقه ۷ است و در این ردیف درصد مراکز بهره‌برداری بالاتر از ۱۰ درصد است.

وی تعداد استان‌ها، شهرها، روستاها و تعداد صنایعی که گازرسانی می‌شوند را در ایجاد ایستگاه‌های گازرسانی مهم دانست و گفت: تعداد این ایستگاه‌ها یک‌هزار و ۹۰۰ ایستگاه  CGS است که ۲۵۴ ایستگاه از منطقه ۷ گاز می‌گیرند که ۱۰ درصد گازرسانی را بر عهده دارد.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران بیان کرد: منطقه ۷ عملیات گاز ایران جزو دو یا سه منطقه ۱۰گانه است و مسوولیت صادرات گازرسانی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۳ درصد از گاز تولیدی منطقه ۷ به منطقه ۷ اختصاص می‌یابد، افزود: این میزان گاز یا مصرف می‌شود، یا انتقال یافته و یا صادرات انجام می‌شود.

عبادی با بیان اینکه صادرات ۱۳ درصد گاز تولیدی کشور از منطقه ۷ است، بیان کرد: حدود ۹۳ درصد شهرها و روستاهای زیر پوشش منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران گاز دارند.

وی با اشاره به اینکه از شهرهای واقع در منطقه ۷ عملیات گاز ۹۳ درصد گازرسانی شده است، افزود: از مجموع ۱۵۵ شهر زیر مجموعه منطقه ۷ عملیات گاز، ۱۴۵ شهر گازرسانی شده است.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه نصب و اجرای تاسیسات انتقال گاز توسط نیروهای داخل و بومی انجام می‌شود، گفت:کمیته خودکفایی انتقال گاز توانستند موارد بسیار زیادی را از داخل تامین کنند و۵۰ درصد تاسیسات داخلی است‌.

وی صادرات گاز از منطقه ۷ عملیات گاز را حدود یک سوم کل کشور دانست و اضافه کرد: یک سوم از ۴۵ میلیون مترمکعب گاز تولیدی کشور را از منطقه ۷ عملیات گاز دانست که عمده آن به کشورهای همسایه است.

عبادی با بیان اینکه از حدود سه سال پیش عبور دو خط لوله‌ سراسری کشور را از غرب کشور داریم، یادآور شد: تا قبل از عبور خطوط ششم و نهم سراسری، خط سراسری نداشتیم که ازغرب عبور کند و از دو سال پیش این شروع شده که فازهای بعدی آن نیز تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه خطوط انتقال گاز از ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر به ۵هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده است، گفت: وقتی این توسعه صورت گیرد یکی از کمترین اهدافی که دنبال می‌شود، اتمام ۶ درصد باقیمانده از گازرسانی به نقاط مختلف است.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه یکی از مصادیق پدافندغیرعامل نشت‌یابی است، گفت: عملیات نشت‌یابی همه ساله انجام می‌شود و این مسئله فرایند دوره‌ای است که امسال یک‌هزار کیلومتر نشت یابی شده است.

وی با بیان اینکه امسال انفجار در خطوط لوله گاز نداشتیم، افزود: در حال حاضر کمتر از سه درصد خطوط لوله قدیمی و با عمر بالاست که تعمیرات انجام می‌شود.

عبادی بیشترین انتقال گاز را به استان مرکزی دانست و گفت: این مسئله نیز به دلیل صنعتی بودن این استان صورت می‌گیرد.

 وی با اشاره به اینکه در سه ماهه امسال به علت سرمای هوا ۵ درصد افزایش مصرف گاز بود، بیان کرد: خطوط لوله انتقال گاز ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است که تأسیسات نیز دارای حریم است و باید رعایت شود.

مدیر منطقه ۷ شرکت انتقال گاز ایران یادآور شد: گاهی خواسته یا ناخواسته به حریم تجهیزات تجاوز می‌شود، که نباید این اتفاق بیفتد زیرا نزدیک شدن به حریم گاز می‌تواند آثار جبران ناپذیری را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان وارد حریم خطوط لوله گاز می‌شوند که درست نیست، افزود: در منطقه ۷ عملیات گاز، واحد گشت حریم تشکیل شده که اگر کسی به حریم خطوط تجاوز کند، مقابله می‌شود.

عبادی با تأکید بر اینکه تعمیرات دوره‌ای خطوط گاز در نیمه نخست سال انجام می‌شود، افزود: این مسئله به این دلیل است که در نیمه دوم سال خدمات رسانی را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی