وابستگی به فرهنگ غرب معنایی جز «خودباختگی» ندارد/ فرهنگ اسلامی در رویداد «همدان، ۲۰۱۸» منتقل شود

به گزارش عصر همدان، حجت‌الاسلام سید مصطفی موسوی اصفهانی  در بازدید از مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی و دیدار با کارکنان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی اگر ۴۰ سال ایستاده و به پیروزی رسیده است در سایه فرهنگ ناب اسلامی است.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام استقلال و فرهنگ استقامت در مقابل تمام قدرت‌ها را به ما می‌آموزد، گفت: اگر فرهنگ اسلامی نبود امت ما نمی‌توانستند در دوران دفاع مقدس، هشت سال در مقابل دشمن بعثی بایستند و به پیروزی دست یابند.

مدیر حوزه‌های علمیه همدان با تأکید بر اینکه منبع فرهنگ ما قرآن کریم است، بیان کرد: مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی مرکز تعلیم و حفظ فعالیت‌های قرآنی است و شهرداری با توجه به اینکه در خدمت اسلام است در خدمت تقویت این بنیه قرآنی نیز هست.

وی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا و استقامت ۴۰ ساله ملت ایران امکانات خوبی در اختیار ما قرار گرفته است، افزود: هیچ زمانی این امکانات برای متدینین و برای آنهایی که قرآن و عترت را به عنوان اسوه و الگو پذیرفته‌اند قرار نداشت.

موسوی اصفهانی تصریح کرد: از سوی دیگر هیچ زمانی نیز این همه تهدید و این همه مسائل خلاف فرهنگ اسلامی و فرهنگ شیعه اسلام ناب محمدی و تهاجم فرهنگی وجود نداشته و با توجه به این موارد همه باید هوشیار باشیم.

وی با بیان اینکه آن کسی که می‌خواهد مسائل فرهنگی و اسلامی را پیاده کند باید از نظر فکری معتقد باشد، ادامه داد: حیات واقعی در سایه این فرهنگ است و در حال حاضر دو نوع طرز تفکر در جامعه داریم که یک نوع آن طرز تفکر غربی است.

مدیر حوزه‌های علمیه همدان خاطرنشان کرد: برخی در حال اجرای تفکر غربی هستند و به اشتباه تصور می‌کنند که آن فرهنگ برای اجتماع خوب است؛ می‌گویند اگر بخواهیم جوانان و جامعه پیشرفت کنند و مشکلات حل شود آن فرهنگ مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه این افراد نمی‌توانند در مقام عمل فرهنگ اسلامی را پشتیبانی و پیاده کنند چراکه اعتقادی ندارند، یادآور شد: این افراد نمی‌توانند طرفدار، پیاده‌کننده و اجراکننده فرهنگ اسلامی باشند و لذا اجراکننده فرهنگ غربی هستند.

موسوی اصفهانی با بیان اینکه همه باید از نظر فکری، تئوری، استدلالی و اعتقادی باید به این نتیجه برسند که راه سعادت این است که فرهنگ اسلام ناب محمدی را در جامعه پیاده کنیم، اظهار کرد: اگر فرهنگ این اسلام را تقویت کردیم بیشترین خدمت را به اجتماع کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه وابستگی فرهنگی به کشورهای خارجی و غرب برای ما یک خودباختگی است که استقلال کشور را نشانه گرفته است، گفت: اگر فرهنگ، فرهنگ اسلامی شد باعث پیشرفت نظامی آن کشور و استقامت در برابر استعمار و استقلال فکری می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه همدان با تشویق شهرداری همدان در خصوص برگزاری نماز جماعت نیز بیان کرد: باید نسل جوان را دریابیم و یکی از نقش‌های برگزاری نماز در پارک‌ها این است که جوان‌ها با مکتب قرآن آشنا شوند و در کنار آن احکام اسلامی را نیز داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد «همدان، ۲۰۱۸»‌ خطاب به دست‌اندرکاران آن افزود: در گردشگری ۲۰۱۸ اگر بتوانید فرهنگ اسلام را به مهمانان منتقل کرده و مقدمات را فراهم کنید می‌توانیم علاوه بر تهیه عکس، فیلم، گزارش و خاطره گردشگری مسئله انقلاب را در سراسر کشورهای آسیایی منتقل کرده و بزرگ‌ترین خدمت را به جمهوری اسلامی داشته باشیم.

موسوی‌اصفهانی با تأکید بر اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس را به صورت زنده در ذهن گردشگران ترسیم کنیم، تصریح کرد: این رویداد فرصتی برای انتقال فرهنگ اسلام ناب محمدی و زنده کردن هشت سال دفاع جانانه در مقابل استکبار است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز اظهار کرد: این سازمان تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در شهرداری همدان سرلوحه خود قرار داده، سال ۸۲ شهرداری همدان دارای معاونت فرهنگی و اجتماعی بوده و فعالیت‌های خوبی را در شهر همدان داشته است.

سعید خوشبخت با بیان اینکه سرلوحه کار ما تعالی سطح زندگی ایرانی و اسلامی است، گفت: در این راستا، سازمان، شاخص‌هایی که رهبری فرمودند خصوصاً نیل به تمدن نوین اسلامی را در رأس امور قرار داده است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری، آموزه‌های شهروندی باید مبتنی بر آموزه‌های قرآنی، سیره نبوی و اهل بیت عصمت و طهارت باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا کارگاه‌های آموزشی و جلسات کارشناسی برگزار و سعی شد سیاست‌ها و اهداف سازمان در این مسیر باشد.

انعقاد تفاهمنامه با موسسه سراج

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان یادآور شد: آرمان‌های شهر قرآنی زمانی می‌تواند به منصه ظهور برسد که این آموزه‌ها در راستای شاخص‌ها باشد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های جزء خوانی قرآن کریم به صورت هر ساله و به طور ثابت، بیان کرد: ۱۴ فرهنگسرا و چهار مجموعه فرهنگی ورزشی در شهر فعالیت دارند و مراسم ختم قرآن کریم در پیاده‌راه میدان امام(ره) و تمام فرهنگسراها در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

خوشبخت افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با موسسه سراج منعقد شده که در ۲۳ پارک شهر، نماز جماعت برگزار شود و استقبال بسیار خوب بوده که امیدواریم طی سال‌های آینده در تمام پارک‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه وظیفه کارگزاران نظام، مهندسی فرهنگی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این خصوص شاخص‌هایی را تبیین کردند، این شاخص‌ها به صوت مکتوب در اختیار همکاران قرار گرفت و مد نظر است که در حوزه آموزش‌های فرهنگی و بخش‌های فرهنگی و گردشگری بر اساس شاخص‌ها عمل کنیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به فعالیت‌های باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری، ادامه داد: این باشگاه از اواسط مردادماه اقدام به برگزاری لیگ محلات کرده و یک‌هزار نوجوان، جوان و بزرگسال در محیط پاک، امن و سراسر نشاط به صورت محله‌ای فوتبال، والیبال و کشتی را برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، تمام هزینه‌ها برعهده شهرداری همدان هست که علاوه بر مسائل اوقات فراغت، توجه به مسائل اجتماعی را نیز در نظر داشته‌ و در این خصوص افراد محروم و قشر آسیب پذیر جامعه از محلات حاشیه‌ای برای ورزش محلات شرکت کردند.

خوشبخت با بیان اینکه در بین آنها، افرادی وجود داشت که اعتیاد داشتند، یادآور شد: خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز  در این افراد بوده‌اند.

وی برپایی گلریزان را از دیگر اقدامات برای کمک به خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست دانست و اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۰ نفر از معتادان نزد خانواده و زندگی برگشته‌اند و این فرایند نیز ادامه داد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان گفت: در اجرای برنامه‌های گردشگری مذهبی و کلاس‌های آموزشی در بحث تقویت گردشگری مذهبی به طور خاص امکانات بودجه‌ای و سخت‌افزاری مد نظر قرار گرفته است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری اردوهای آموزش شهروندی، بیان کرد: روزانه برای ۱۰۰ نوجوان و نونهال به طور تخصصی از خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد برنامه آموزشی چهار ساعته در نظر گرفته شده که با مسائل شهروندی آشنایی یافته و آموزش می‌بینند؛ این آموزش‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی