تخریب رقیب سیاسی مخالف تقوامحوری است/ در صحنه سیاسی باید دیالکتیک داشته باشیم

به گزارش عصرهمدان، حسین کمالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در مراسم افتتاح خانه احزاب در همدان اظهار کرد: این خانه دوازدهمین خانه احزاب کشور است که تشکیل می‌شود.

وی گفت: متأسفانه در بحث خانه احزاب اراک پس از انتخابات کسی اطلاعیه داده بود که اصلاح‌طلبان پیروز شدند در حالی که اساسنامه طوری تنظیم‌ شده که هر سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل باشند و در پیروزی سهیم شوند.

رئیس خانه احزاب ایران افزود: باید تمرین کنیم درست حرف بزنیم جواب منطقی بدهیم غوغاسالاری نکنیم و این را مدنظر قرار دهیم که دیگران هم غیر از ما عقل دارند و باید در اداره امور جامعه مشارکت کنند.

وی با بیان این که هیچ گروهی چه اقلیت چه اکثریت نباید به این فکر کنند که دیگری را حذف کنند، خاطرنشان کرد: باید حقوق اقلیت را به رسمیت بشناسیم و اگر این را پذیرفتیم زمانی که خودمان در اقلیت قرار می‌گیریم از برکات آن بهره‌مند می‌شویم.

کمالی با تأکید بر این‌که باید بپذیریم همه شهروندان این کشوریم و باید با هم زندگی کنیم و تصمیم بگیریم، افزود: در کشور ما به سبب نقش سیاسی احزاب و عزم آنها برای ایجاد تغییرات در قدرت، تشکل‌ها را عامل اختلاف و مشکل می‌بینند.

وی گفت:‌ عمده دولت‌ها خیلی با نقش احزاب همراهی نداشته‌اند و متأسفانه این موضوع به‌ صورت یک فرهنگ عمومی درآمده است، بخشی از آن هم شاید به سبب نقش احزاب بوده که در مقاطعی ایرادگیر و اخلالگر بوده و نقش سازنده ایفا نکرده‌اند.

رئیس خانه احزاب ایران افزود: در ادوار قبل خانه مرکزی گفت‌وگو تا به‌ جایی تلخ و تند می‌شد که اشیاء به سمت هم پرتاب کنند اما امروز در خانه احزاب مرکز، اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل کنار هم می‌نشینند و با همدلی سعی می‌کنند فضای عمومی کشور را آن گونه که باید سامان دهند و این یعنی بلوغ.

وی ادامه داد: این شرایط یعنی توانسته‌ایم باهم حرف بزنیم در حالی‌ که قبلاً نمی‌توانستیم؛ همین روش باید در استان‌ها هم جاری و ساری شود باید تمرین کنیم حرف بزنیم، تمرین کنیم منافع ملی از منافع ما مهم‌تر باشد و اگر این را بپذیریم استان و کشور آباد می‌شود.

کمالی تصریح کرد: ما احزاب را به‌ عنوان کانون‌های فکر و اندیشه می‌شناسیم که باید بتوانند کادرسازی کنند و معارف و تجارب تاریخ سیاسی کشور را به نسل بعد انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه باید رقابت‌های ما وارد فاز مثبت شود در کار خیر بر هم سبقت بگیریم نه در تخریب یکدیگر، گفت: باید در کنار هم به سازندگی کشور کمک کنیم و اخلاقی که از دست داده‌ایم را بازسازی کنیم.

رئیس خانه احزاب ایران ادامه داد: چنانکه ابتدای انقلاب افراد دیگران را برای مصادر معرفی می‌کردند اما از آن فضای تقوی‌محور به جایی رسیده‌ایم که می‌خواهیم طرف را نابود کنیم و آبرو و جان و مالش را از بین ببریم و این نشان‌دهنده حاکم شدن شیطان بر نفس ماست.

وی یادآور شد: اگر گروهی در جلسه اصلاح‌طلبان نمی‌آید به سراغ اصولگرایان و مستقل‌ها و اعتدالیون برویم از آنها خواهش کنیم بیایند فکر و نظر و برنامه بدهند ما هم فکر و برنامه خودمان را بدهیم و مردم انتخاب کنند؛ هر کدام انتخاب شد بقیه به اجرا کمک کنند.

کمالی ادامه داد: در دنیای امروز مرزبندی‌ها تا این حد تیز و تند و در حد دشمنی نیست که حتی در آمریکای سرمایه‌داری پس از رقابت، فردی از حزب مقابل را به‌ عنوان معاون یا وزیر انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صحنه سیاسی باید دیالکتیک داشته باشیم، گفت: دیالکتیک جدل منطقی بر اساس مبانی علمی و روش‌های درست است اما ما در کشور کمتر گفت‌وگو داریم.

رئیس خانه احزاب ایران گفت: اما در کشور کمتر بین دو همکار، دو شریک، دو حزب و دو رفیق کمتر گفت‌وگو داریم و باید یاد بگیریم با هم حرف بزنیم و اگر جایی نتوانستیم همدیگر را اقناع کنیم قضاوت را به جامعه بسپاریم.

وی افزود: احزاب باید برنامه‌های خود را به رقابت بگذارند که صاحب‌نظران علوم اجتماعی، توسعه منابع انسانی را به حق انتخاب بیشتر تعبیر می‌کنند و از این نظر احزاب رجوع به عقل جمعی را سرلوحه قرار دهند و امیدواریم در شهر علم و فرزانگی همدان سرمشقی برای سایر مناطق ایجاد شود.

در این جلسه محمود الفت دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان همدان با بیان اینکه ما در همدان تنها دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را می‌شناسیم و قائل به وجود مستقل‌های سیاسی نیستیم، گفت: جریانات فعال در استان یا جریان اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی و مستقل سیاسی فعالیتی ندارد.

او بعد از طرح سخنانش جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد.

صادقی دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز خواستار تعریف معنای مستقل سیاسی در آیین‌نامه انتخابات خانه احزاب شد و گفت: چه کسانی واژه مستقل را بدین صورت تعریف کرده‌اند؟

رئیس خانه احزاب در پاسخ گفت: آیین‌نامه طبق ضوابط قانونی تدوین شده و همه ملزم به رعایت آن هستیم ضمن اینکه تشکلی در اساسنامه خود عنوان کند مستقل است ما نیز آن را می‌پذیریم.

پس از این پاسخ صادقی نیز جلسه را ترک کرد و دیگر بازنگشت.

پس از آن مباحثی در مورد شیوه تدوین اساسنامه انتخابات خانه احزاب مطرح شد که خروج تعداد دیگری از نمایندگان احزاب اصولگرا را در پی داشت.

پس از ترک جلسه توسط اصولگرایان پیشنهاداتی مبنی بر رأی‌گیری غیابی برای کرسی اصولگرایان، لغو انتخابات خانه همدان تا فرصتی دیگر، کسب رای به صورت کتبی از اصولگرایان و حذف کامل اصولگرایان به نفع جریانات مقابل از جمله پیشنهاداتی بود که از طرف حاضران مطرح شد، در نهایت با توجه به حضور اولیه احزاب اصولگرا در جلسه ضمن برگزاری انتخابات بین اصلاح طلبان و مستقلان، فرصت ۱۵ روزه‌ای برای معرفی نمایندگان احزب اصولگرا در نظر گرفته شد.

نتیجه رأی‌گیری:

اصلاح طلبان: چنگیز اصلانی(اصلی)؛ مسعود حسامی(اصلی)، حمید خاورزمینی(اصلی)، فخرالدین حیدریان(علی البدل).

اصولگرایان: بر اساس مصوبه شورای اجرایی اصولگرایان باید ظرف یک ماه نماینده خود را به شورای اجرایی معرفی کنند.

مستقلین و اعتدالگرایان: بهروز کارخانه‌ای، حسن مرادی، حمید بادامی‌نجات

بازرس: مجید آسیابان، سیدصدرالدین موسوی

انتهای پیام/۷۶۰۰۱/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی