غذاهای محلی، ملی شد/ ثبت‌های خوشمزه در همدان

به گزارش عصر همدان، کهن‌شهر همدان به مانند هر شهر و استانی برای خود نشانه‌هایی دارد و این نشانه‌ها ممکن است آثار تاریخی یا آثار غیرملموس را شامل شود.

سوغات همدان از صنایع‌دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از هنر این مرز و بوم است که همواره برای گردشگران جذابیت دارد.

هر گردشگری در سفر خود به یک شهر به ویژه در بوم‌گردی‌ها بیشتر تمایل به استفاده از غذاهای محلی و بومی آن منطقه دارد و یا به دنبال استفاده از آنها به عنوان سوغاتی است.

در استان همدان و ۹ شهرستان این استان نیز غذاهای محلی زیادی پخت می‌شود که اهالی آن منطقه در فصول مختلف آنها را پخته و مصرف می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در چند روز گذشته پس از مستندسازی و ارسال پرونده چند آش محلی نهاوند به سازمان میراث فرهنگی، دو آش محلی شهرستان نهاوند به ثبت ملی رسید.

احمد ترابی بیان کرد: خمیر سِنل، مهارت پخت آش بادمجان و آش ورکواز از دیگر غذاهای محلی نهاوند بود که ثبت ملی شد.

وی ادامه داد: آش خیار چنبر اسدآباد و آش سماق تویسرکان از دیگر غذاهای محلی دو شهرستان استان است که طی روزهای اخیر به ثبت ملی رسید.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان به ثبت ملی غذای محلی «ِایران شوربا» کبودراهنگ در سال ۹۵ نیز اشاره کرد و گفت: این غذای محلی مخصوص شهرستان کبودراهنگ است که بسیار خوش‌پخت و لذیذ است.

وی با بیان اینکه غذای محلی «ِایران شوربا» به عنوان نخستین اثر ناملموس به ثبت ملی رسید، یادآور شد: این غذای محلی در روستای هدف گردشگری «اکنلو» نیز طبخ می‌شود.

ترابی اضافه کرد: آثار ملموس و ناملوس هر کدام در هویت و فرهنگ یک شهر اثرگذار است و ضرورت حفظ و ماندگاری این آثار ثبت ملی آنهاست که به مرور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه چند غذای دیگر هم در دستور کار ثبت ملی است، گفت: کباب سرداشی، قوت، خورشت ماست و خورشت کشک هویج از غذاهای خوش پخت و خوشمزه همدان است که هنوز ثبت نشده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان در پایان گریزی به ثبت ملی شیرینی‌های همدان نیز زد و گفت: کماج، شیرمال، حلوازرده، شاته حلوا، شیره (قرمز) انگور، شیره سفید و انگشت پیچ از جمله شیرینی‌هایی است ثبت ملی شده است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی