شهر زيرزمينی «ارزانفود» با انرژی خورشیدی روشن شد

علی مالمیر با اشاره به نورپردازی دو دستکند سامن و ارزانفود اظهار کرد: نورپردازی این دو دستکند با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی همزمان با برگزاری رویدادهای بین‌المللی گردشگری همدان ۲۰۱۸ آغاز شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر زیرزمینی ارزانفود خارج از روستا و در دامنه کوه الوند قرار دارد، در صورت ایجاد خط انتقال برق از روستا به این شهر زیرزمینی به طول دو کیلومتر، هزینه زیادی را متقبل می‌شدیم که بنابراین تصمیم به تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی گرفتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: با تأمین ۱۰ کیلووات برق مصرفی از طریق این پنل خورشیدی تا سال‌های آینده مشکلی برای تأمین برق این شهر زیرزمینی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کارهای اجرایی نصب این پنل انجام و به این ترتیب شهر زیرزمینی ارزانفود با پنل خورشیدی روشن شد، افزود: برای تأمین برق این شهر ۱۳۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مالمیر با بیان اینکه سرمایه‌گذار نصب این پنل خورشیدی اداره‌کل میراث فرهنگی بوده است، گفت: با احداث جاده به طول دو کیلومتر تا شهر ارزانفود، مرمت ساختارهای سنگی داخل این بنا، ایجاد ورودی مناسب و نورپردازی مناسب درون این شهر، پذیرای گردشگران خواهد بود.

به گزارش فارس؛ محوطه تاریخی و زیرزمینی ارزانفود یکی از مجموعه معماری‌های دستکند استان همدان است که در سال ۸۹ به صورت اتفاقی در اثر فعالیت‌های عمرانی معدن‌کاران منطقه شناسایی شد.

از همان سال پیگیری‌های لازم برای کاوش و بررسی‌های باستان‌شناسی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی شروع شد و در پی آن فعالیت غیرمجاز معدن‌کاران متوقف ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی