طرح ایران سیمیت در اراضی دیم گندم فامنین و کبودرآهنگ اجرا شد

به گزارش عصر همدان، اسماعیل اسفندیاری پور اظهار کرد:: فعالیت سیمیت (CIMMYT) برای اجرای طرح امنیت غذایی کشور از شهریور سال گذشته آغاز شد و هدف آن افزایش محصول گندم به میزان ۲۵ درصد در مزارع دیم و ۳۵ درصد در مزارع آبی کشور است.

وی اظهار داشت: برای افزایش تولید گندم و انتقال یافته تحقیقاتی، پروژه ای در دستور کار قرار گرفته که کل یافته ها در مزرعه کشاورز اجرا شود و کشاورزان ارقام جدید و روشهای کشت و کار را انجام می دهند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور گفت: همکاری مشترک ایران و مرکز بین المللی سیمیت برای رشد ۲۵ درصدی تولید گندم در اراضی گندم اجرا می شود.

اسفندیاری پور یادآور شد: اجرای این طرح در پنجاه و نهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور به تایید رسیده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این باره گفت: ۳۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم و آبی رفته است.

امیر لاهوتیان افزود: برنامه ابلاغی سطح زیر کشت گندم آبی ۷۲ هزار هکتار در سطح استان و برای گندم دیم نیز ۳۲۰ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه استان همدان در سال زراعی گذشته در تولید گندم رتبه برتر کشوری را کسب کرده است اضافه کرد: کشاورزان نمونه استان همدان بیش از ۱۲ تن در هکتار گندم برداشت می کنند که این رقم بسیار چشمگیر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه میانگین برداشت گندم در سطح اراضی آبی استان همدان چهار تن و ۹۰۰ کیلوگرم است افزود: این رقم در میانگین کشوری زیر چهار تن است.

لاهوتیان اظهار داشت: ۶۲۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال زراعی گذشته از فعالان این حوزه خریداری شده است.

همدان یک هزار و ۹۵۰ هکتار وسعت دارد که ۴۶ درصد اراضی آن منابع طبیعی، ۳۳ درصد زراعی، ۳٫۷ درصد باغ و حدود ۱۳٫۱ درصد آن نیز آیش است.

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی