جشنواره بزرگ قرآنی جامعةالقرآن همدان برگزار شد/حنانه خلفی میهمان ویژه جشنواره

به گزارش عصر همدان،‌ پنج‌شنبه شب جشنواره بزرگ قرآنی جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور قرآن‌آموزان و حافظان جامعةالقرآن،‌ مربیان و میهمانان ویژه قرآنی برگزار شد.

جشنواره‌ای بی‌تکلف و بی‌ادعا که سراسر نور بود، جشنواره‌ای مردمی که ‌مهمانانش از همه گروه سنی بودند.

جشنواره‌ای که برخلاف هزار جشنواره دیگر، نه تبلیغ آنچنانی داشت، نه سن و دکور خاص و پرهزینه‌ای چیده بود، مراسمی که با همکاری مربیان و بعضی از بچه‌هایش اداره می‌شد و همه کنار هم یکرنگ و یک‌دست بودند.

وقتی سرود ملی خوانده شد همه ایستادند و دست به سینه در مظهر قرآن با لب‌خوانی سرود،گویا یکبار دیگر تجدید پیمان کردند با رهبر و شهدای کشورشان که تا آخرین لحظه برای دفاع از خاک و دینشان می‌ایستند.

ضعیف‌ترین کار در کشور، کار برای قرآن است

در ابتدای این مراسم مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در همدان با بیان اینکه از برکات انقلاب، آشنایی بچه‌ها از کودکی با قرآن و مفاهیم آن است،‌ اظهار کرد: حفظ کردن قرآن از دستورات دینی بوده زیرا قیامت ما، قرآنی است.

حجت‌الاسلام ناصر نقوی افزود: در روز قیامت انسان‌ها بر حسب آموخته‌های قرآنی خود رتبه و درجه می‌گیرند و هرچه محفوظات قرآنی بیشتر، رشد قیامتی بالاتر خواهد بود و در روز قیامت می‌گویند بخوان و بالا برو.

وی ادامه داد: در بهشت درجه‌ای بالاتر از درجه حافظ قرآنی نداریم و مقام معظم رهبری تأکید بر وجود ۱۰ میلیون حافظ قرآنی در کشور دارند.

نقوی خطاب به حافظان قرآنی گفت: حفظ کردن قرآن کار ساده‌ای نیست اما نباید دلسرد شد و باید پابرجا بود و سعی کنیم از حفظ کردن قرآن فاصله نگیریم و اگر این اتفاق افتاد عزم خود را برای برگشت جزم کنیم که تصمیم بزرگی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه ضعیف‌ترین کار در کشور ما با توجه به تأکیدات رهبری، کار برای قرآن است،‌ خاطرنشان کرد: هیچ مسؤولی به صورت جدی حامی قرآن نیست، از ارشاد و تبلیغات گرفته تا استانداری و مابقی مسؤولان.

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه افزود: وقتی مسؤولی برای کار قرآنی وقت و هزینه صرف نمی‌کند پس شما مردم باید حامی قرآن باشید همانگونه که تا الان بوده‌اید.

 وی با اشاره به اینکه مردم باید با نذرهای دیگری به غیر از نذر برای عاشورا آشنا شوند،‌ گفت: یکی از این نذرها برای قرآن و انجام کارهای قرآنی است و این نذر باید رواج پیدا کند که نذر برای قرآن معادل همان نذر برای عاشورا است.

نقوی با بیان اینکه قرآن مظلوم است و اگر برای قرآن هزینه کنیم جواب آن را خواهیم گرفت،‌ تصریح کرد: جامعةالقرآن با وجود حافظانی که در این سال‌ها تربیت کرده و رتبه‌های خوب و برتری که برای استان کسب کرده است هنوز با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه  همین جشن امروز نزدیک به ۲۰ میلیون هزینه برداشته است، یادآور شد: خوش به سعادت انسان‌هایی که از جان و مال خود برای کار قرآنی و ترویج آن خرج می‌کنند که قطعاً اثرات آن را در دنیا و آخرت خواهند دید.

این مراسم میهمانان ویژه‌ای داشت، خواهر و برادر قرآنی، حنانه و عابد خلفی که با ذکر صلوات حضار بر روی سن رفتند، خواهر و برادر با بیست سال تفاوت سنی که برادر نقش استاد و مرشد برای خواهر کوچکش را داشت.

حنانه خلفی در ابتدای برنامه با بیان اینکه از چهار سالگی روان‌خوانی و روخوانی قرآن را شروع کرده،‌ اظهار کرد: از سن پنج سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در مدت دو سال حافظ کل قرآن شدم و بعد از آن در مسابقات مختلف شرکت کردم و رتبه های مختلفی کشوری را کسب کردم و در مسابقات کشور امارات هم مقام سوم را به دست آوردم.

عابد خلفی در تکمیل سخنان خواهرش افزود: حنانه قدرت عجیبی دارد، او می‌تواند قرآن را به شکل‌های مختلفی چون شماره صفحه، ضربدری، از بالا به پایین صفحه و از پایین به بالای صفحه و سوره‌های های قرآن را با شماره صفحه و مکی یا مدنی بودن آنها در سه دقیقه بگوید و نیز اول و آخر جزء، اول و آخر سوره، اول و آخر صفحه را با هم می‌خواند.

وی به دیدار حنانه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان تأکید به حفظ معانی قرآن  برای حنانه داشتند که از آن زمان، حنانه شروع به حفظ کرد و اکنون حافظ معانی قرآن با مفردات آن است.

در ادامه حنانه و برادرش شروع به پاسخ دادن سؤالات قرآنی حضار کردند.

والدین حافظان باید صبور باشند

در همین ارتباط مصطفی خلفی، پدر حنانه و عابد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه رواج حفظ قرآن در کشور مدیون خون شهدایی است که امروز به ثمر رسیده، گفت: چهار فرزند دارم که همه حافظ قرآن هستند اما حنانه شگفت‌انگیر است.

وی افزود: قلب بچه‌ها همانند لوح سفیدی است و هرچه در آن بکاری، پذیرا هستند و همانطور که جسم انسان غذا می‌خواهد، روح هم غذا می‌خواهد و غذای روح، ذکر و یاد خداست و چه ذکری بالاتر از حفظ قرآن.

خلفی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین ویژگی والدین بچه‌های حافظ، باید چه باشند، ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی صبور بودن والدین است، من و همسرم روزی ۷-۶ ساعت در روز برای حفظ بچه‌ها وقت می‌گذاشتیم.

وی با بیان اینکه بچه خردسال که بزرگترین دغدغه‌اش بازی است قطعاً انجام کار قرآنی با او سخت است،‌ خاطرنشان کرد: والدین قرآن و مفاهیمش را باید در قالب بازی‌ها و داستان‌ها به بچه‌ها بیاموزند و راه راحتی نیست ولی بعد از هر سختی آسانی است.

خلفی با اشاره به اینکه من امروز ثمره زحمات و سختی‌های خود را می‌بینم و خدا را شاکر هستم، یادآور شد: والدین صبور در همه ابعاد موفق هستند و فرزندان خوبی تربیت می‌کنند.

وی هدف از حفظ قرآن را انس با قرآن بیان کرد و گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که بچه‌ها از قرآن زده شوند بلکه باید قرآن برای آنها همیشه جذاب باشد.

خلفی سن حفظ قرآن را از همان زمان بستن نطفه در شکم مادر عنوان کرد و گفت: وقتی مادری از همان لحظه شروع بارداری با خواندن قرآن انس بگیرد و این انس را حفظ کند نتیجه آن را در سال‌های بعد در فرزندش خواهد دید.

وی با بیان اینکه هر حافظ قرآنی خود مروج قرآن و جذب‌کننده است، خاطرنشان کرد: فرزندان علاوه بر حافظ قرآن بودن باید عامل به آن نیز باشند و این لحظه است که کار به آخر می‌رسد.

سال هاست مشکل مکان داریم

در حاشیه این جشنواره با طاهره روشنیان، مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه جامعةالقرآن واحد خردسالان واحد استان همدان در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده است، اظهار کرد: نزدیک به هزار حافظ قرآن داریم که ۶۷۰ نفر آنها به صورت ویژه دارای گواهینامه ارشاد هستند.

روشنیان افزود: دراین جشنواره همه قرآن آموزان در مقاطع حفظ، روان‌خوانی و روخوانی، مفاهیم، خطابه، قرائت و تجوید نیز شرکت کرده‌اند و امیدواریم تعداد بیش از این بشود.

 وی به مشکلات جامعةالقرآن اشاره و تصریح کرد: ماهیانه ۷ میلیون تومان اجاره بها مکان مجموعه را می‌دهیم و چون مکان ثابتی نداریم و جابجا می‌شویم ریزش اعضا را به دنبال دارد.

مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان خاطرنشان کرد: سال‌هاست منتظریم که یک اتفاق خوب برای جامعةالقرآن همدان بیافتد و ما بدون دغدغه به کارهای قرآنی بپردازیم.

در ادامه استاد مهدی‌زاده از قم معروف به کودک قد بلند برای بچه‌ها لحظات شاد و مفرحی را با برنامه‌های خود ایجاد کرد و از مراسم از حافظان قرآنی سال ۹۷ با حضور میهمان ویژه برنامه، حنانه خلفی و خانواده‌اش تقدیر به عمل آمد.

در این جشنواره افرادی را می‌دیدی که هر کدام در سن و جنس خودشان نخبه بودند،‌ از آن دسته افرادی که برای دلشان  و نه برای معروف شدن خود وخانوادشان دل به نوای قرآن داده بودند و ناتوانی جسمی و کم‌توانی خانواده و هر سختی دیگر نتوانسته بود جلوی تصمیم آنها را بگیرد؛ از زهرا رمضانی وفادار حافظ روشندلی که ۲۲ جزء قرآن را حفظ بود گرفته  تا زهره وحدتی‌منش که در عرض ۹ ماه قرآن و در عرض سه ماه  صحیفه سجادیه را حفظ کرده بود.

جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان از آن مراکز قرآنی است که با دریافت هزینه بسیار ناچیزی در مقابل هزینه‌های هنگفت کلاس‌های زبان، موسیقی و… که این روزها در میان خانواده باب شده است، به فرزندانمان البته در کنار صبوری و همراهی والدین قرآن می‌آموزد و راه و روش زندگی به سبک قرآن و ائمه را در وجود آنها از همان کودکی نهادینه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی