کولاک ورزشکاران همدانی در قاره کهن

به گزارش  عصر همدان، بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به پایان رسید و کاروان ورزشی کشورمان برای نخستین بار در جایگاه سوم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت تا تاریخ‌ساز شده باشد.

در این دوره شاهد هنرنمایی ورزشکاران کشورمان بودیم و قهرمانان ارزنده استان هم آنچنان هنرنمایی کردند که شاید کمتر کسی توقعش را داشت.

قهرمانانی که اگر تا دیروز پیست پیر شهر در استادیوم شهدای قدس و نهایتا خیابان‌های اطراف مبهوت و متحیر از زحمات شبانه‌روز و تمرینات طاقت‌فرسای آنها بود، حالا امروز قاره کهن چشم قرض به هنرنمایی همین قهرمانان داده و لب به تعظیم گشوده است.

زحمت بی‌مواجب کشیدند، عرق ریختند، از نظر جسمانی سختی‌های زیادی به جان خریدند، شاید مثل خیلی از ورزشکاران از نظر امکانات و مالی وضعیت ایده‌آلی نداشتند و مخلص کلام اینکه روزگارشان بر وفق مراد نبود، اما در اندونزی و در آوردگاه پارآسیایی درست مثل بقیه اعضای کاروان «خودباوری و امید» کاری کردند کارستان و فعل خواستن، توانستن است را بهتر از هر زمانی صرف کردند.

حالا وقت این است که از زندگی لذت ببرند و کیفشان به قول معروف کوک باشد. حالا وقتش رسیده که حمید اسلامی، وحید علی‌نجیمی و زهرا نجاتی‌عارف بشکن بزنند و ما هم به احترامشان کلاه از سربرداریم.

خودباوری کاروان خودباوری

در پایان بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸، کاروان “خودباوری و امید” ایران در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت که این بهترین رتبه ایران در ادوار بازی‌های پاراآسیایی است.

سومین دوره از بازی‌های پاراآسیایی در جاکارتای اندونزی به پایان رسید و ایران با ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت. ایران در این دوره از بازی‌ها فراتر از پیش‌ینی‌ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت که حتی برای رده دومی نیز با کره جنوبی رقابت کرد اما در نهایت تنها با دو مدال طلا کمتر از کره جنوبی در رده سوم ایستاد. این بهترین جایگاه ایران در ادوار بازی‌های پاراآسیایی است.

چین با ۱۷۲ مدال طلا، ۸۸ نقره و ۵۹ برنز و کره‌جنوبی با ۵۳ مدال طلا، ۴۵ نقره و ۴۷ برنز در رده‌های اول و دوم ایستادند. ژاپن با ۴۵ طلا، ۷۰ نقره و ۸۳ برنز در رده چهارم ایستاد که ایران بالاتر از ژاپن در رده سوم قرار گرفت.

ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، با ۲۷ مدال طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز و در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون با ۳۷ مدال طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز در رده چهارم جای گرفته بود.

امیدهایی به نام حمید و وحید

حمید اسلامی، وحید علی‌نجیمی و حسین صالحی‌منش (دونده همراه)، ورزشکاران اعزامی از همدان در رشته دوومیدانی بودند. همچنین از همدان علیرضا جلیلی در شنا و زهرا نجاتی‌عارف در والیبال نشسته راهی جاکارتا شدند.

ابتدا وحید علی‌نجیمی دونده خوب استان توانست در رقابت‌های دوی ۲۰۰ متر مردان بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به مدال طلا دست یابد. او در دوی ۲۰۰ متر مردان کلاس T12 به رقابت با حریفان پرداخت و در نهایت مدال طلای مسابقات را از آن خود کرد. تا نخستین مدال طلای تاریخ ورزش همدان در بازی‌های پاراآسیایی به نام علی‌نجیمی ثبت شود.

دونده خوب کشورمان درباره این مدال گفت: این اولین رشته‌ام بود که در آن شرکت می‌کردم، مسابقه سخت و دشواری بود و رقبا فاصله اندکی با هم داشتند. سعی کردم طلا را به همراه رکورد شکنی به دست بیاورم اما متاسفانه نشد، هرچند رکورد خوبی را از خود به جا گذاشتم.

علی‌نجیمی درباره سطح مسابقات ادامه داد: مسابقه سختی داشتم اما خدا را شکر می‌کنم که به مدال طلا رسیدم. در مقدماتی رقیبی داشتم که چهارم المپیک بود که همین باعث شد در آن دور رقابت سخت باشد و در فینال هم به همین خاطر یک کمی دچار مشکل شدم اما خدا را شکر می‌کنم که به مدال طلا رسیدم.

این اما پایان کار وحید در اندونزی نبود. او در ۴۰۰ متر هم کولاک کرد و با پشت سر گذاشتن رقبا، دومین طلای خود و همدانی‌ها را در مسابقات صید کرد.

دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی با انتقاد از برنامه‌ریزی برگزارکنندگان مسابقات و با بیان اینکه می‌توانست طلای سوم را هم کسب کند، افزود: واقعا تایم برگزاری مسابقات بد بود. وقتی طلای ۲۰۰ متر را گرفتم برای دریافت جایزه مدت زمان زیادی را معطل شدم و تا برسم دهکده، ساعت یک بامداد بود. ساعت پنج صبح هم راهی ورزشگاه شدم که به همین دلیل در مرحله مقدماتی دچار مشکل شدم. اگر خسته نبودم حتما رکورد بهتری را از خود به جا می‌گذاشتم و توانایی کسب سه مدال طلا را داشتم.

اما حمید اسلامی دیگر دونده خوش‌نام همدانی که سابقه حضور در اینچئون را هم در کارنامه داشت، در این مسابقات و در ماده هزار و ۵۰۰ متر مردان کلاس T11 عنوان قهرمانی را کسب کرد.

بدترین اتفاق ممکن اما برای اسلامی، بازپس‌گیری دومین مدال طلای او بود که در ماده پنج هزار متر کسب شده بود. سمیه سهیلی رئیس هیات نابینایان و کم‌بینایان استان درباره این اتفاق گفت: در حالی‌که حمید اسلامی دونده مستعد همدان در بازی‌های پاراآسیایی به طلای ماده پنج هزار متر مردان رسید، کمیته داوران مسابقات حمید اسلامی را از دور بازی‌های این ماده حذف و مدال طلای او به ورزشکار ژاپنی رسید. اسلامی به عنوان نفر اول از خط پایان عبور کرد و حتی با پرچم ایران نیز دور افتخار زد اما در نهایت با رأی داوران از دور مسابقات حذف شد.

سهیلی خاطرنشان کرد: داوران این پیکارها مدعی شدند که اسلامی در مسیر مسابقه دست نفر همراه خود را کشیده و جلوتر از او حرکت کرده، در صورتی که سایر دونده‌ها فیلم رقابت حمید اسلامی در ماده ۵ هزار متر را بازبینی کرده و معتقد بودند که در حق او اجحاف شده است.

وی عنوان کرد: با این حال چیزی از ارزش‌های اسلامی کم نشده و کسب طلای او در ماده هزار و ۵۰۰ متر افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

قهرمان ارزنده استان هم درباره این موفقیت گفت: این مدال را با دعای خیر مردم و کمک مربی‌ام سجاد مرادی کسب کردم و آن را به رهبر عزیزم تقدیم می‌کنم.

اسلامی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کردم در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به مدال طلا دست پیدا کنم. تاکتیک ما این بود که در ۳۰۰ متر آخر فرار نهایی را داشته باشیم و خوشبختانه همانطور که فکر می‌کردیم شد و با اُفت دیگر دوندگان در ۳۰۰ متر آخر بهتر دویدم و طلا گرفتم.

این دونده همدانی تصریح کرد: در بین حریفانم نفرات عنوان‌دار پارالمپیک هم بودند، اما من در نهایت به مدال طلا رسیدم. من برای این مدال یک سال زحمت کشیدم و ۶ ماه است که پدر و مادرم را ندیده‌ام.

زهرا نجاتی‌عارف والیبالیست تیم ملی والیبال نشسته بانوان کشورمان هم در این رویداد و در معیت تیم ملی نشان نقره مسابقات را کسب کرد تا افتخاری دیگر به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران در فینال بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به مصاف تیم چین رفت و سه بر صفر نتیجه را واگذار کرد و در جایگاه نایب قهرمانی ایستاد تا به مدال نقره بازی‌ها برسد.

جهش بلند ورزشکاران هگمتانه

نتایج ورزشکاران همدانی در جاکارتا در حالی به‌دست آمد که در دوره گذشته این رقابت‌ها و در اینچئون، ورزشکاران همدانی صاحب دو مدال نقره شده بودند.

امیدواریم دستگاه ورزش و مسوولان ارشد استان نگاهی ویژه به این قهرمانان ارزنده استان داشته باشند و همانطور که ورزشکاران همدان در بازی‌های آسیایی مورد تقدیر قرار گرفتند، از قهرمانان پاراآسیایی استان هم به‌طور ویژه تجلیل شود.

بدون تردید افتخار به‌دست آمده توسط این ورزشکاران دوست‌داشتنی قابل قیاس با افتخاراتی که ورزشکاران استان یک ماه پیش در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ کسب کردند، نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی