پایانی بر کلاس‌های بی‌معلم

به گزارش عصر همدان، با بازگشایی مدارس دوباره شور و نشاط به جمع دانش آموزان آمد و راه پر پیچ و خم یک سال تحصیلی پرهیاهو برای آنها آغاز شد اما هر ساله در روزهای نخست آغاز سال تحصیلی مشکل کمبود معلم در برخی از مدارس دیده می شود و امسال نیز در روزهای نخست، برخی از کلاس های درس، روز خود را بدون معلم سپری کردند که با جابجایی نیرو مشکل برخی از مدارس حل شده است.
گرچه برای جبران کمبود معلم در مقطع ابتدایی برخی از مدیران و معاونان علاوه بر مدیریت، به عنوان معلم هم بر سر کلاس های درس حاضر می شوند تا این مشکلات برطرف شود اما هنوز هستند کلاس های درسی که همچنان بدون معلم اداره می شوند.
دانش آموزان این کلاس ها با شوق زیادی وارد مدرسه شده اند و تاپایان کلاس باید انتظار بکشند تا زنگ به پایان برسد و بدون آموختن درس راهی منازل خود شوند که این موضوع انتقاد برخی از والدین را به همراه داشته است.
خانم مرتضایی که فرزندش در مدرسه «سکینه امامی» واقع در فاز سه شهرک مدنی همدان تحصیل می کند می گوید: هنوز کلاس درس فرزندش، معلم ندارد.
وی با اشاره به اینکه فرزندش تازه وارد مدرسه شده و در کلاس اول درس می خواند به خبرنگار ایرنا گفت: در کلاس فرزندش ۲۲ دانش آموز وجود دارد که تا پایان ساعت مدرسه آنها باید بدون معلم باشند.
این مادر با اشاره به اینکه این دبستان چهار کلاس اول دارد، که تنها یکی از آنها بدون معلم است افزود: مدیر مدرسه می تواند این کلاس را با سایر کلاس ها ادغام کند تا زمانی که معلم برای آنها بیاید تا دانش آموزان نسبت به درس و مدرسه بی رغبت نشوند.
وی گفت: مسئولان مدرسه گفته اند ممکن است تا پایان هفته آینده نیز معلمی برای کلاس درس دانش آموزان معرفی نشود.
علی یکی دیگر از والدین دانش آموزی از نهاوند نیز گفت: در دبستان طاها هنوز برخی از کلاس های درس معلم ندارند و فرزندش از این وضعیت احساس خستگی کرده و ممکن است از علاقه اش به مدرسه کاسته شود.
وی با اشاره به اینکه دبستان شهید بهشتی نیز این مشکل را دارد افزود: کلاس اول بسیار مهم است و از مسئولان درخواست دارم که بهترین معلم ها را برای کلاس اول انتخاب کنند و از انتخاب معلمان کم تجربه و تازه کار برای کلاس اولی ها خودداری کنند.

** مشکل کمبود نیرو نداریم
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش همدان در این باره می گوید: در حال حاضر آموزش و پرورش استان مشکل کمبود نیروی آموزشی ندارد.
کاوه برخورداری در گفت و گو با ایرنا گفت: این روسای اداره های مناطق هستند که باید با برنامه ریزی درست نیروها را متناسب با شرایط در مدارس معرفی کنند.
وی افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بیش از ۱۴ هزار معلم، وظیفه آموزش را در مدارس استان به عهده دارند.
برخورداری با بیان اینکه ۱۹ منطقه آموزش و پرورش در همدان وجود دارد اظهار داشت: در اکثر مناطق کلاس بندی ها آغاز شده و معلمان تدریس خود را آغاز کرده اند.

** کلاس های بی معلم، معلم دار می شوند
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش همدان ادامه داد: مجوز جذب نیروی آموزشی برای مدارس استان صادر شده است و با جذب نیرو مشکل کلاس های بدون معلم حل می شود.
برخورداری افزود: در ابلاغ صادر شده، روسای مناطق آموزش و پرورش استان می توانند با جذب نیرو مشکل کمبود نیروی آموزگاران ابتدایی را حل کنند.
وی اظهار داشت: تعداد خیلی کمی از کلاس های درس از ابتدای سال تحصیلی بدون معلم بوده اند و بیشتر در مناطق کبودرآهنگ و نهاوند مشکل کمبود نیرو وجود دارد.
برخورداری افزود: روسای اداره های آموزش و پرورش استان می توانند با استفاده از نیروهای بازنشسته، حق التدریس، سرباز معلم، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و همکارانی که از گذشته دارای کد پرسنلی هستند، از بی معلم بودن کلاس های درس جلوگیری کنند.
گفتنی است؛ در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۸۷ هزار دانش آموز در استان تحصیل می کنند، که از این تعداد ۱۵۷ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی هستند و ۲۹ هزار نفر از آنها به عنوان کلاس اولی به تازگی وارد مدرسه شده اند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی