تولید گوشت مرغ در ساحل آرامش اما در مرز خطر!

به گزارش عصر همدان، در میان اخبار ناخوشایند این روزها از بازار و کالاهای مصرفی می‌توان به مرغ بیش از همه دلخوش کرد. با بررسی و رصد بازار متوجه خواهیم شد که مرغ بنا به دلایل مختلفی از جمله غیر قابل احتکار بودن و البته ظرفیت بالای تولید در وضعیت بهتری نسبت به سایر کالاهای مصرفی قرار دارد و روزانه حدود ۱۷۰ تن در استان کشتار و به مصرف می‌رسد که نشان می‌دهد که مصرف مرغ شرایط مخصوص و ویژه‌ای در استان همدان دارد.

بنابر اعلام سازمان جهادکشاورزی استان همدان سال گذشته ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در واحدهای پرورش مرغ گوشتی تولید شد که نسبت به سال ۹۵ با افزایش ۹ درصدی روبه‌رو شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان اعلام کرده که در سال جاری نیز ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود. بر اساس همین گزارش همدان ۲٫۲ درصد از تولیدات گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده که رتبه پانزدهم در کشور به حساب می‌آید. همچنین سال گذشته ۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در استان صورت گرفته است. در مجموع ۵۲۱ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۹٫۵ میلیون قطعه در هر دوره جوجه ریزی در سراسر این استان فعال است.

آمارهای ارائه شده از سوی متولی کشاورزی استان نشان می‌دهد در سه ماهه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن گوشت مرغ تولید شده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش دارد. با این حال و منطقی بودن قیمت گوشت مرغ در بازار فعلی فعالان بخش خصوصی و مرغداری‌ها معتقدند برای حفظ شرایط موجود و ماندگاری واحدهای تولیدی فعال باید اقدامات ویژه‌ای توسط دولت و مجلس صورت گیرد.

تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به خبرنگار فارس گفت: از نظر تأمین گوشت مرغ در استان مشکلی وجود ندارد و در مردادماه و شهریورماه بیش از نیاز استان جوجه‌ریزی انجام شده است.

محمد نظرپور با اشاره به اینکه وضعیت تولید در سراسر کشور نیز مطلوب است، اظهار کرد: ارز دولتی برای تأمین نهاده‌های طیور نیز اختصاص یافته تا این نهاده‌ها به ویژه ذرت و سویا وارد شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان لیست توزیع نهاده‌ها بین مرغداران را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌دهند و توسط وزارتخانه برای رصد بر میزان و قیمت توزیع به استان‌ها نیز ارسال می‌شود، افزود: در استان نیز همه شهرستان‌ها  رصد می‌شود که مرغداران از این ارز دولتی برخوردار شوند و واردکنندگان با قیمت نامناسب نهاده را در اختیار مرغداران قرار ندهند.

مرغ مناسب‌ترین کالا در سبد غذایی خانوار

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: تنها مشکل فعلی این است که مرغدار مجبور به پرداخت نقدی بابت خرید نهاده‌های مورد نیاز خود است در حالی که پیش از این می‌توانست پس از مدتی هزینه آن را پرداخت کند و این اتفاق با وصول مطالباتش هماهنگ می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مرغ از هر کالایی برای مردم مناسب‌تر است، ادامه داد: به اندازه نیاز مردم مرغ تولید و عرضه می‌شود و کمترین میزان افزایش را در سبد غذایی خانوارها داشته است.

قیمت مرغ در بازار منطقی است

نظرپور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مرغداران در حال فعالیت هستند و مردم مطمئن باشند که مرغ موجود است و خوشبختانه قابل احتکار نیست.

وی گفت: روزانه حدود ۱۷۰ تن مرغ کشتار می‌شود که توسط مردم خریداری و مصرف می‌شود و قیمت آن نیز هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده منطقی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره گوشت قرمز نیز اظهار کرد: در حال حاضر صادرات دام متوقف شده است و به دلیل وجود بیماری واردات نیز انجام نمی‌شود و این مسأله باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است.

وی افزود: امروز گوشت مرغ به راحتی می‌تواند جایگزین گوشت قرمز شود به ویژه آنکه ظرفیت افزایش تولید در صورت افزایش تقاضا وجود دارد و برای سلامتی و تأمین نیازهای بدن نیز مفیدتر است.

نظرپور تصریح کرد: در حال حاضر مرغدار در هر سال ۲٫۵ دوره جوجه‌ریزی انجام می‌دهد که اگر تقاضای آن وجود داشته باشد می‌تواند آن را حتی به پنج دوره افزایش دهد.

وی ادامه داد: هر روز قیمت مرغ، جوجه و نهاده‌ها در سطح استان بررسی و اگر مشکلی به وجود می‌آید در کمترین زمان ممکن رسیدگی و منعکس می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: قیمت مرغ با توجه به افزایش هزینه‌ها، رشد نداشته و حتی با کاهش نیز مواجه بوده است.

تولید گوشت مرغ در وضعیت بحرانی قرار ندارد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه در ماه‌های مختلف سال نوسان در مصرف گوشت مرغ در جامعه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در ۱۵ روز گذشته دلایل مختلفی از جمله ورود به مهرماه و افزایش هزینه‌های خانواده‌های دارای دانش آموز، باعث می‌شود که در هزینه‌های خانوار صرفه جویی شود و بر میزان خرید مرغ نیز تأثیر بگذارد.

داوود شعبانلو با اشاره به اینکه این نواسان ممکن است تا پایان مهرماه نیز ادامه یابد، افزود: دلیل دیگر کاهش خرید مرغ نیز ورود به ایام  عزاداری ماه محرم و توقف برخی از مناسبت‌ها از جمله جشن‌ها و میهمانی‌هاست که در نتیجه بر خرید گوشت مرغ  تأثیر سوء می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اما دلیل اصلی کاهش خرید مرغ، افزایش هزینه‌های زندگی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم نسبتاً بالاست که بر اثر آن توان خرید مردم کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان ادامه داد: مرغ محصولی وابسته به قیمت ارز است چراکه خوراک طیور و افزودنی‌های تقویتی آن وارداتی است و با وجود تخصیص ارز دولتی هزینه‌های تمام شده افزایش یافته که البته به میزان سایر بخش‌ها نیست.

وی با بیان اینکه مرغداران با توجه به مشکلات بهار امسال در میزان جوجه‌ریزی احتیاط کردند که در نتیجه آن تولید مرغ نیز کاهش یافت، خاطرنشان کرد: وضعیت مرغداران نگران‌کننده است اما بحرانی وجود ندارد.

شعبانلو با اشاره به اینکه مرغداران گرمای بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشتند، گفت: قطعی برق، مشکل حمل نهاده‌ها و محصولات تولیدی به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، افزایش تلفات به دلیل وجود برخی از بیماری‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش تولید و بروز تلفات مرغداران را که بیشتر آنان به بانک‌ها بدهی دارند را با چالش مواجه کرده، اظهار کرد:  از آنجا که بانک شرایط تولید کننده را درک نمی‌کند، سود خود را دریافت می‌کند و تدبیری نیز برای شرایط خاص وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان افزود: مجلس باید برای تنظیم قوانینی متناسب با شرایط فعلی اقتصادی برای مرغداران ورود کند تا بانک‌ها بتوانند حمایت‌هایی را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه دولت تنها مخاطب برای حل برخی از نگرانی‌ها نیست، خاطرنشان کرد: مجلس باید قوانینی را تنظیم کند تا با توجه به شرایط تولید مرغ در بخش‌های مختلف به ویژه بانکی نیازهای این بخش جامعه را پاسخ دهد.

شعبانلو با اشاره به اینکه قوانینی باید تنظیم شود که تولیدکننده را در مقابل خسارت‌ها محافظت کند، گفت: در بخش بیمه بیشتر به این صنعت توجه شود تا بتواند در مقابل چالش‌هایی که پشت سر گذاشت و یا پیش رو دارد، ایستادگی بیشتری به خرج دهد.

وی اظهار کرد: گوشت مرغ از سایر گوشت‌ها و پروتئین‌های حیوانی مغزی‌تر و برای سلامت انسان مناسب‌تر است.

شعبانلو افزود: بنابر اعلام سازمان خوار و بار جهانی تا سال ۲۰۲۲ گوشت مرغ بالاترین مصرف را میان مواد پروتئینی به خود اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط و با توجه به ظرفیت تولید در ایران باید به بازارهای جهانی متصل شد، تصریح کرد: برای ورود به بازارهای خارجی باید مشوق‌های صادراتی در نظر گرفت و در حوزه دیپلماسی نیز دولت به خوبی ورود کند.

برای حفظ شرایط مطلوب فعلی باید قوای مقننه و مجریه ورود کرده و با اخذ تدابیر لازم از بروز بحران در این وضعیت جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی