آغاز پویش استانی گردآوری خاطرات فعالان عرصه‌ انقلاب و‌ دفاع مقدس

به گزارش عصر همدان، جریان‌­ها و حرکت­‌های سیاسی می‌توانند مسیر یک جامعه را دگرگون ساخته و قابلیت­‌ها و سرمایه‌­های آن جامعه را برای رسیدن به مقاصد دیگری به کار گیرند.

یکی از بارزترین مصادیق جریان‌های اجتماعی و سیاسی، «انقلاب» است که به مقابله با نظام سیاسی حاکم برمی­‌خیزد و بخشی یا همه‌ نهادها و ساختارهای اجتماعی موجود را به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب متحول می‌سازد.

انقلاب‌­ها برحسب «ریشه‌­ها و علل شکل‌گیری»، «نخبگان و رهبران آن» و «آرمان­‌های مورد نظر» به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، اما انقلاب اسلامی مردم ایران با سایر انقلاب‌­ها تفاوت­‌های عمیق نظری و زیربنایی دارد.

در واقع انقلاب ایران دارای خصوصیات منحصر به فردی است که آن را از سایر جنبش‌های سیاسی، کاملاً متمایز و برجسته می­‌کند و آن شکل­‌گیری انقلابی با ماهیت و هویت دینی است.

بنابر چنین توصیفی از انقلاب اسلامی ایران، ضرورت و تبیین ماهیت، ساختار و بنیان‌­های تئوریک و ایدئولوژیک آن کاملاً روشن و مسلم می‌شود و خود می­‌تواند استدلال و برهانی گویا از علت مقاومت ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی باشد.

دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان با درک چنین ضرورت­‌هایی و در راستای وظیفه‌مندی خود در جهت پشتیبانی محتوایی و گردآوری خاطرات یادگاران انقلاب و دفاع مقدس اقدام به گردآوری خاطرات شفاهی آنها می‌کند.

مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان نقش فعالان عرصه‌ پایداری اظهار کرد: نقش انقلابیون و رزمندگان دفاع مقدس، ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ارزش­‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ثبت حماسه‌های جاودانه‌ امت اسلام و آثار آن در شئون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی و جلوگیری از نابودی، تحریف، کمرنگ شدن و فراموشی میراث گران‌بهای خون پاک ایثارگران اسلام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از ماموریت‌های تعریف‌شده برای این پویش است.

حامد زمان‌میرآبادی با اشاره به تدوین بانک جامع اطلاعاتی سرداران، امیران و فعالان عرصه‌ انقلاب اسلامی (بیش از ۱۴۰ نفر) در استان با همکاری سازمان­‌های هم‌عرض (بنیاد حفظ آثار، سپاه، ارتش، سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی و  مرکز اسناد انقلاب اسلامی) اظهار کرد: آرشیو مجموعه مصاحبه­‌های انقلابیون، سرداران، امیران، اقشار و دیگر صنوف حاضر در عرصه‌ انقلاب و دفاع مقدس نیز در این طرح مدنظر قرار دارد.

وی تمرکززدایی از مرکز استان به منظور گردآوری خاطرات شفاهی فعالان انقلاب و دفاع مقدس در هر شهرستان را مهم دانست و گفت: این طرح با هدف ایجاد پراکندگی جغرافیایی و توجه به زیست‌بوم هر منطقه و لحاظ کردن معیارهای زبانی و تشکیل شورای راهبردی نظارت بر تولید محتوای آثار حوزه‌ پایداری اعم از انقلاب و دفاع مقدس  است که در این طرح به دنبال تحقق آن هستیم.

مسؤول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان با بیان اینکه ساختار این پویش استانی که توسط حوزه هنری استان همدان راه‌اندازی شده است، افزود: این پویش استانی دارای دو حوزه‌ علمی و اجرایی و دبیرخانه‌ تجمیع محتوایی است که شورای سیاست‌گذاری وظیفه‌ راهبری، تعیین خط مشی کلی و راستی آزمایی محتوای رسیده از دبیر اجرایی استان را عهده‌دار است.

وی خاطرنشان کرد: این گروه تخصصی پس از تأیید صحت محتوای رسیده و ابلاغ خط مشی و نقشه‌ی‌ راه با نظارت و هدایت دبیران علمی به تولید محتوا می‌­پردازند.

میرآبادی ادامه داد: کارگروه تخصصی متشکل از نویسندگان، کارشناسان و مطلعان حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس است که از میان متعهدان و اشخاص آشنا با مقوله‌ تولید محتوا در حوزه‌ پایداری و جنگ تحمیلی انتخاب شده و تحت نظارت و در تعامل مستقیم و مستمر با شورای علمی قرار دارد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری همدان با بیان اینکه در این پویش، استان به ۹ شهرستان تقسیم خواهد شد، گفت: دبیر اجرایی شهرستان‌های استان (سازمان بسیج هنرمندان) در تعامل مستقیم با دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اقدام به گردآوری محتوا اعم از مصاحبه، اسناد، عکس، لیست اسامی و شماره‌ تماس فعالان عرصه دفاع مقدس و … خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پویش‌‌گران هر شهرستان با نظارت مستقیم و از طریق گزینش علمی و تخصصی توسط رده‌ شهرستان عهده‌دار گردآوری محتوا خواهند بود، افزود: محتوای برآمده از هر شهرستان به دبیرخانه‌ سازمان بسیج هنرمندان استان ارسال خواهد شد.

میرآبادی یادآور شد: این طرح در مرحله‌ دوم در اختیار دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری و سپس دبیرخانه‌ اجرایی استان قرار خواهد گرفت و شورای سیاست­گذاری و علمی با همکاری کارگروه تخصصی به تولید محتوا خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: تاکنون با افرادی نظیر مهین جسری، مرتضی فضلعلی، محمدعلی حیدری‌دلگرم، تقی سراجیان، هما شالباف، ماشاالله حرمتی و محسن جام‌بزرگ مصاحبه‌هایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس انجام گرفته و هر اثر در مراحل مختلفی از انجام مصاحبه تا چاپ قرار دارد که در اخبار بعدی جزییات دقیق هرکدام از این آثار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی