تولید ۴٫۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور در همدان

به گزارش عصر همدان، منصور رضوانی‌جلال امروز در یازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم بخش کشاورزی تامین و ایجاد امنیت غذایی است، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف بلندمدت در تامین خوداتکایی و ایستادگی اقتصادی در مقابل تحریم‌ها همواره مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست.

وی افزود: امنیت غذایی شامل سه رکن کافی بودن، سالم بودن و پایدار بودن محصولات است که برای رسیدن به این سه رکن استفاده از مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی حرف اول را می‌زند.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به افزایش جمعیت و محدودیت آب و خاک در حوزه کشاورزی تنها راهکار برون‌رفت از کمبود مواد غذایی را استفاده از مکانیزاسیون دانست و گفت: استفاده از این ابزارها و ماشین‌آلات در بخش کشاورزی می‌تواند منجر به پایداری تولید، ایجاد غذای سالم و کافی در بخش کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه همدان یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان همدان ۴٫۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند و ۲۶ درصد از اشتغال و ۲۲ درصد از از ارزش افزوده استان از بخش کشاورزی تامین می‌شود.

رضوانی‌جلال با تاکید بر اینکه خوشبختانه تولیدکنندگان مهم در سطح ملی در استان همدان فعال هستند، ادامه داد: در تولید دانه‌های روغنی همچون کلزا امروز توانسته‌ایم با تهیه ماشین‌آلات مکانیزاسیون تولید این محصول را نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد افزایش بدهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه حفظ آب نیز با تولید چغندر قند به صورت نشائی توانسته‌ایم با تولید ۳۰ هکتار چغندر به این روش، بیش از ۷ هزار مترمربع در آب مصرفی صرفه‌جویی کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان تنها راه نجات‌بخش کشاورزی را ایجاد تولیدات رقابتی، اقتصادی و افزایش کمی و کیفی محصولات دانست و گفت: برای رسیدن به محصول مطلوب و تاثیرگذار افزایش استفاده از مکانیزاسیون بسیار می‌تواند حایز اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه پس از استفاده از محصولات مکانیزاسیون در بخش کشاورزی، برنامه‌های ترویجی نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد، تصریح کرد: استان همدان با داشتن ۱۱۵ هزار بهره‌بردار باید برنامه‌های ترویجی را به خوبی به کشاورزان منتقل کند تا حاصل تحقیقات بخش کشاورزی به نحو احسن در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی