جشنواره «طب ایرانی» ماهیت قانونی می‌گیرد/ طب سنتی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند

به گزارش عصر همدان،‌ محمود خدادوست ظهر امروز در جشنواره طب سینوی در همدان، با بیان اینکه تقارن برگزاری نخستین جشنواره «طب سینوی» بین‌ دو عید بزرگ را باید به فال نیک گرفت، اظهار کرد: امیدواریم شاهد پیشرفت طب ایرانی در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۸۷ استفاده از طب سنتی در نظام بهداشت توصیه شد، گفت: طب سنتی به دلیل ریشه در فرهنگ و پذیرش مردم می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه طب سنتی از سال ۷۶ وارد رشته دانشگاهی شد اما متاسفانه در نظام سلامت ادغام نشده است، خاطرنشان کرد: تفاوت بارز طب سنتی ایرانی و طب رایج در بخش حکمی است.

وی با بیان اینکه بوعلی سینا نخستین کتاب خود را به نام «شفا» می‌نویسد کسی که می‌گوید طب پزشکی را در سن ۱۷ سالگی آسان پیدا کردم، افزود: علم حکمت بسیار مورد توجه حکیم ابوعلی سینا بوده و شاید هم بی‌ربط نباشد که کتاب این علمش را شفا نامید.

خدادوست با بیان اینکه در سال ۱۹۸۲ فردی با گفتن اینکه اگر تفاوت فردی نبود، پزشکی یک هنر نبود، انقلابی ایجاد کرد، گفت: ۸۰۰ سال پیش حکیم جرجانی گفته بود هرکسی را مزاجی است خاصه و می‌گوید هرگز در جهان خلقت دو تن را نخواهی یافت که مزاجشان عین هم باشد.

وی با تاکید به قابلیت طب ایرانی در تفاوت فردی و مزاجی بیان کرد: طی دهه اخیر در استفاده از توانمندی‌های افراد اتفاق خوبی رخ داده و اینکه از آنها استفاده کنیم باید جشنواره سینوی هم تراز جشنواره خوارزمی و رازی و … را برگزار کرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از بهانه‌ها برای معرفی اقدامات خوب در راستای توسعه منطقی و ضابطه‌مند طب ایرانی برگزاری این جشنواره‌هاست، افزود: دو سال پیش در شورای سیاست‌گذاری طب سنتی، برگزاری جشنواره‌ای سالانه با نام «طب ایرانی» مطرح شد که امروز مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره طب ایرانی مراحل نهایی خود را طی کرده که ماهیت قانونی داشته باشد، افزود: قرار است این جشنواره هر سال بر یک محور برگزار شود و پیشکسوت‌ها و شاخصی را هم انتخاب کنیم.

وی بیان کرد: امسال سه پیشکسوت این حرفه انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی