وجود ۱۱۵ هزار قطعه زالو در مرکز پرورش زالوی طبی میرودین/ تنها مركز داراي مجوز صادرات زالو هستيم

به گزارش عصر همدان، متین فرهنگ‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از پنج سال گذشته وارد کار تولید و پرورش زالو شده‌ایم، اظهار کرد: اما از زمانی که بازدیدهایی از مجموعه ما شد در حدود دو سال گذشته برای صنعتی کردن این مجموعه موفق به اخذ مجوزهای فعالیت شدیم.

وی با بیان اینکه این مرکز از سال گذشته به صورت صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر هفت نفر نیروی کار در این مرکز به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم فعال هستند.

مدیرعامل مزرعه تولید و پرورش زالوی طبی میرودین ادامه داد: این زالوها بیشتر از طریق بازار داخلی و در نوع محصولات جانبی به بازار عرضه می‌شود و بیشتر برای درمان انسان می تواند به عنوان ابزار پزشکی تا ۳۰۰ نوع بیماری را درمان کند.

وی گفت: زالوهای طبی شاید به تنهایی بتوانند دو تا سه بیماری را در انسان معالجه کنند اما به عنوان ابزار برای مثال در درمان بیماری سنگ کلیه، گرفتگی عروق، انواع سردردها و عفونت‌های بدن که به نوعی با خون سروکار دارد درمان موثری هستند.

فرهنگ‌پور با اشاره به اینکه این حیوان خون آلوده‌ای که اکسیژن ندارد را از داخل بدن بیمار بیرون می‌کشد، بیان کرد: مهمترین آنزیمی که از زالو وارد بدن می‌شود هیرودین است که می‌تواند بیماری را رفع کند.

وی با  بیان اینکه با تشخیص پزشک زالو باید در همان نقطه که بیمار درد دارد، انداخته شود، تصریح کرد: همزمان با زالو درمانی باید رژیم غذایی و… نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل مزرعه تولید و پرورش زالوی طبی میرودین ادامه داد: در حال حاضر از بزاق زالو محصولات جانبی همچون انواع کرم‌ها در این مرکز ساخته شده و در کمتر از سه هفته دیگر پروانه سری ساخت این محصولات توسط همین مرکز أخذ می‌شود.

وی تصریح کرد: این مرکز تنها مرکز کشور است که همه مجوزها برای صادرات زالوی طبی را به کشورهای دیگر دارد و در حال حاضر نمونه این زالوها برای هلند، فرانسه و ترکیه برای تست و مطالعه  فرستاده شده است.

فرهنگ‌پور اظهار کرد: تولیدات زالوی طبی در این مرکز در ۶ ماه از یک‌هزار زالو به ۵۵ هزار زالوی طبی رسیده و مساحت کل این مرکز ۶۰۰ مترمربع است و در حال حاضر ۱۱۵ هزار قطعه زالو در این مرکز وجود دارد.

تولید ۲۰۰ هزار عدد زالوی طبی و ۳۰۰ هزار زالوی تکثیر در مرکز پرورش زالوی طبی میرودین

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مزرعه تولید و پرورش زالوی طبی میرودین به عنوان نخستین و بزرگترین مرکز تکثیر و پرورش زالوی طبی در کشور است، اظهار کرد: مزرعه پرورش زالوی طبی در استان های دیگر کشور نیز وجود دارد اما این مرکز نخستین مرکز پرورش زالو در کشور است که توانسته شماره ثبت اول را به نام خود کند.

علی دولو افزود: این مرکز ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار عدد زالوی طبی و ۳۰۰ هزار زالوی تکثیری را داراست.

وی با اشاره به همکاری و پیگیری سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت شیلات و مسؤول، مجوز مرکز پرورش زالو در طول دو سال گرفته شده است، ادامه داد: برای استان افتخار است که نخستین مرکز پرورش زالو با شماره یک به استان همدان داده شده است.

دولوبا بیان اینکه در مجموع تاکنون مجوز چهار مرکز پرورش زالو در همدان داده شده که این مرکز از سال گذشته به عنوان نخستین مرکز به بهره برداری رسیده است، گفت: سه مرکز دیگر در حال صدور مجوز در مراحل اداری قرار گرفته است که تا ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان زیادی برای احداث و راه‌اندازی مرکز پرورش زالو در همدان وجود دارد که باید دارای شرایط تخصص و اطلاعات کافی برای راه‌اندازی این مرکز باشند که متاسفانه فاقد این شرایط هستند.

دولو در خصوص شرایط راه‌اندازی مراکز پرورش زالو اضافه کرد: متقاضیان راه‌اندازی این مراکز باید حداقل دارای مدرک کارشناسی، دارای تجربه ۵ ساله کار در این زمینه و یا دوره آموزشی معتبر و مورد تأیید را گذرانده باشند.

وی با بیان اینکه پرورش زالوی طبی جزو مشاغل خانگی محسوب نمی‌شود، بیان کرد: این شغل جزو مشاغل کارگاهی و صنعتی جهاد کشاورزی است. حداقل ظرفیت در این کارگاه‌های پرورش زالو ۵۰ هزار قطعه‌ای و حداکثر آن دو میلیون قطعه تعریف شده است.

دولو با بیان اینکه چون زالو با انسان سروکار دارد حساسیت زیادی دارد و آلودگی آن به طور قطع موجب شیوع بیماری‌های زیادی در انسان می‌شود، افزود: توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند زالوی طبی استفاده کنند از جاهایی تهیه شود که دارای شناسنامه و تأیید شده و دارای برند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی