شیرجه به سوی مرگ/ مقصران این فاجعه باید برکنار شوند

به گزارش عصر همدان، شاید خبر مسمومیت ۵۳ شناگر خانم در نهاوند را در چند روز گذشته شنیده باشید، خبری که حتی از شبکه‌های آن‌طرف آبی هم پخش شد.

این خبر به قدری تلخ و تأمل برانگیز بود که ابتدا در شوک فرو رفتیم زیرا بازی کردن با جان ۵۳ انسان مسأله‎ای نیست که با سادگی از کنار آن عبور کرد.

اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌فهمیم این استخر خاطی از سال ۹۲ است که مجوز فعالیت ندارد و مدیر آن نیز در کشور کانادا به سر می‌برد.

حال چگونه این استخر قریب به پنج سال بدون مجوز، در یکی از شهرهای کوچک توانسته است فعالیت کند، جای علامت سوالی بیشتر در ذهن باقی نمی‎ماند و کوتاهی یا سهلانگاری دستگاه ورزش در این زمینه به طور کامل مشهود است.

نظارت بر تمام اماکن ورزشی دولتی در همه دستگاه‌های استان و بخش خصوصی متوجه اداره کل ورزش و جوانان است و حتی نرخ‌گذاری نیز از وظایف این اداره است، اما این اداره چگونه از فعالیت یک استخر به آن همه عظمت فیزیکی در یک شهر کوچک بی‌اطلاع است بسیار جالب است.

شاید امروز یک باشگاه کوچک بدنسازی با تنیس روی میز در هر گوشه از استان تا به محض اینکه باز می‌شود، با حضور بازرسان اداره ورزش مواجه می‌شوند اما این ماجرای استخر بدون مجوز از عجایب ورزش مادستان شده است.

قطعاً تمام مقصران این حادثه دردناک و تأمل برانگیز از بدنه دستگاه ورزش و هیأت نجات غریق و غواصی خواهد بود که وظایف اصلی آنها به تأمین امنیت در استخرهای استان است.

مقصران اصلی این حادثه چه کسانی هستند؟

۱٫ اداره ورزش و جوانان شهرستان نهاوند

این اداره به عنوان نماینده دستگاه ورزش استان در شهرستان نهاوند اولین مقصر این حادثه است زیرا کم‌کاری اداره ورزش و جوانان نهاوند نیز بسیار پررنگ‌تر از بقیه است زیرا نظارت بر اماکن ورزشی دولتی و خصوصی در شهرستان متوجه آن اداره است.

شهرستان نهاوند آنقدر بزرگ نیست که شناسایی معدود استخرهای شنا در آن بسیار سخت باشد که یک یک استخر فاقد مجوز به راحتی در آن فعالیت کند و روزانه صدها انسان را در دل خود جای دهد.

البته در این میان تنها رئیس فعلی این اداره مقصر نیست و همه رؤسای سابق ورزش نهاوند هم مقصرند که در این پنج سال یا نتوانستند یا نخواستند که فعالیت این استخر غیر مجاز را ببینند.

۲٫ هیأت نجات غریق و غواصی شهرستان نهاوند

یکی از فلسفه وجودیت هیأت‌های نجات غریق و غواصی تأمین امنیت جان شناگران در استخرها و نظارت بر عملکرد فنی استخرهاست با بهتر بگوییم متولی اصلی استخرها همین هیأت است.

هیأت نجات غریق شهرستان نهاوند بی‌شک از فعال بودن این استخر باخبر بوده است زیرا با ارسال ناجیان غریق به این استخر، خدمات هم به آن داده است.

این هیأت گناهش کمتر از اداره ورزش نهاوند نیست و باید این تخطی از قانون را سریعاً به هیأت استان گزارش می‌کرد تا از طریق مراجع ذی‌صلاح نسبت به پلمب آن اقدام می‌شد.

۳٫ بازرسی دستگاه ورزش استان همدان

مهمترین وظیفه بازرسی دستگاه ورزش استان، نظارت بر اماکن ورزشی است و باید این نظارت‌ها به صورت حضوری هم باشد.

حال چگونه طی این ۵ سال گذشته این استخر خصوصی از دید بازرسان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در امان مانده جای سؤال دارد.

حتی مشخص نیست این استخر چگونه نرخ نامه دریافت می‎کرد و بر اساس کدام معیاری از مردم هزینه بلیت دریافت و به مردم خدمات می‌داد؟

حال امیدواریم مدیرکل ورزش و جوانان استان هرچه سریعتر با تشکیل ستادی، با متخلفین این ماجرای برخورد قانونی و حتی‌الامکان برکناری از سمت انجام شود.

قطعاً بازی کردن با جان انسان‌‎ها مسأله‌ای نیست که به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و چه بسا اگر کار کمی بیخ پیدا می‎کرد امروز به جای ۵۳ مصدوم، خدای ناکرده ۵۳ فوتی روی دست اشتباه مرگبار دستگاه ورزش باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

آرشیو مطالب

ورزشی